GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, er i besittelse av en 2017 X1 M-sport Sdrive som er ustabil pÄ veien. KjÞpt ny av meg, en overstÄer hos forhandler.

Bilen er i skrivende stund kjÞrt knapt 8K, den sporet endel fra start, da den stod 18 tommers runflat sommerhjul. SÄ merkelighetene ble bortforklart som urolig pga dekk. KjÞrte opp trykk og det hjalp noe. Kjente antydning til trapping pÄ bakdekkene da jeg la om til Hakka 9 i 17 tommer. SÄ da var det Ä bite i det sure eple og betale 2,5K til BMW forhandleren for Ä fÄ sjekket hjulvinkler. Tidligere bilmerker har det aldri vÊrt noe problem Ä fÄ sjekket hjulvinkler pÄ som endel av "garanti" osv. Men forstÄr det slik at BMW kun garanterer hjulstillinga i 2K, jeg klaget jo pÄ at bilen var rar fra fÞrste stund, eller det vil si fra da bilen var kjÞrt ca 90 mil og dekkene kanskje var blitt litt pÄvirket av de rÞde verdiene pÄ mÄlebrevet. Ut fra egen erfaring kamufleres ofte lette hjulvinkelavvik om man har helt nye dekk pÄ bilen. Nok om det.

Problemet er at etter hjulstillingskontrollen er bilen blitt vÊrre Ä hanskes med pÄ veien. Den stikker av alle veier, man blir sliten i armene etter en tid. Problemet forsterkes om man setter bilen i Eco Pro mode, siden da servokraften ser ut til Ä reduseres for Ä spare drivstoff. Madammen nekter Ä kjÞre bilen slik den er nÄ. Det er nok Ä flytte hÄnda til bilstereo og samtidig titte dit sÄ er man pÄ ville veier. FÞles som Ä balansere i toppen av ei mast.

Jeg var idag hos forhandler, men de avfeier det hele med Ä si at verdiene er i orden, det skal likevel bemerkes at de ikke hadde tatt hensyn til senket m-sport understell og de har heller ikke vekt belastet bilen med 68 kilo pr sentrerte (pÄ skinna) forsete, 68 kilo i senter av baksete samt 21 kilo i bagasjen. Jeg kjenner ikke til om det finnes forskjellige prosedyrer pÄ dette. Trodde vekt var det eneste riktige Ä bruke. At det benyttet verdier for usenket BMW chassis har i og for seg ikke sÄ mye Ä si utover at jeg nÄ ikke har like negativ Camber bak som foreskrevet. Den er innenfor rent teknisk ogsÄ nÄ, men omtrent sÄ lite negativ det er mulig Ä fÄ den. Men er det noen som vet om det skal eller ikke skal brukes vekt i bilen ved kontroll av hjulstilling? 

Forhandleren Þnsket ikke Ä sende ut en av gutta pÄ verkstedet for prÞvetur, de skulle forsÞke Ä arangere at jeg fÄr prÞve en annen X1 Ä se om det er forskjell. Det synes jeg er latterlig all den tid de ikke har noen X1 pÄ lager og heller ikke klarer Ä skaffe flere i umiddelbar framtid. Kanskje en annen kundes bil kunne brukes, men da mÄ man jo sammenligne to identiske biler mener jeg.  Er frustrert over arrogant holdning. Jeg mÄ altsÄ kunne stille pÄ kort varsel for Ä eventuelt prÞve en bil. Det er jo forskjellig vekt pÄ bilene, forskjellig hÞyde, sdrive vs xdrive osv. Og ikke minst vet man jo ikke om hjulvinklene i orden pÄ den bilen man fÄr prÞve. De forsÞkte pÄ en mÄte Ä si at det sannsynligvis skal vÊre slik, og dersom det skal vÊre slik sÄ er ikke kjÞreegenskapene noe Ä skryte av. Bilen tenderer jo til Ä vÊre farlig som den er nÄ, har kjÞrt mini countrymann og den oppfÞrer seg definitivt ikke slik. 

Innskanning 2.jpeg

Endret av Sneeker
feilskriving
Skrevet

HĂžrtes veldig rart ut, og jeg hadde definitivt ikke gitt meg med dette. Slik skal ikke BMWer vĂŠre Ă„ kjĂžre. Jeg har selv skiftet fra runflat-dekk til vanlige dekk pĂ„ vĂ„r 4-serie xdrive med 19”, og det hjalp veldig bĂ„de pĂ„ sporing og stĂžy - sporingen er helt borte og stĂžyen er lavere enn med 17” runflat. Husker at F20 1-serien vi hadde for noen Ă„r siden kunne spore veldig mye og jage i alle retninger med 18” runflat pĂ„. Begge bilene hadde Bridgestone S001. Du sier den sporer veldig med 17” ogsĂ„? Har du en annen BMW-forhandler i omrĂ„det eller i rimelig avstand som du kan prĂžve? Virker ikke som at det aktuelle verkstedet har tanke for god kundeservice.

Skrevet
11 minutter siden, lagunilla skrev:

SÄnne har vi daglig pÄ Bilia.

Bare Ä justere toe-in pÄ maks under 4-hjulskontroll, det fordi du fÄr spredning under kjÞring.

JÞss trodde forhjulsdrevne biler i utgangspunktet spisset seg under kjÞring. At verdier nÊrmere null var vanlig, og ser jo at den er innstillt omtrent sÄ nÊr null som mulig ifÞlge spesifikasjonene. Men din teori ser jo ut til Ä stemme i forhold til fÞr og etterverdiene samt fÞr og etteropplevelse. Jeg forsÞkte Ä spÞrre forhandler/verksted om det ikke hadde noen erfaringsmessige idealvinkler innenfor lovlig omrÄde. Men da mÄtte det eventuelt ta kontakt med BMW support var svaret. 

Skrevet
21 minutter siden, papertiger skrev:

HĂžrtes veldig rart ut, og jeg hadde definitivt ikke gitt meg med dette. Slik skal ikke BMWer vĂŠre Ă„ kjĂžre. Jeg har selv skiftet fra runflat-dekk til vanlige dekk pĂ„ vĂ„r 4-serie xdrive med 19”, og det hjalp veldig bĂ„de pĂ„ sporing og stĂžy - sporingen er helt borte og stĂžyen er lavere enn med 17” runflat. Husker at F20 1-serien vi hadde for noen Ă„r siden kunne spore veldig mye og jage i alle retninger med 18” runflat pĂ„. Begge bilene hadde Bridgestone S001. Du sier den sporer veldig med 17” ogsĂ„? Har du en annen BMW-forhandler i omrĂ„det eller i rimelig avstand som du kan prĂžve? Virker ikke som at det aktuelle verkstedet har tanke for god kundeservice.

Det er kun en forhandler og to merkeverksted i TØ. Var innom som snarest og snakket med verksted mottaket, og etter at byens beste mann pÄ delelager engasjerte seg sÄ fikk jeg bekreftet min mistanke om at de ikke hadde tatt hensyn til hÞyden pÄ bilen men at akkurat det ikke burde pÄvirke nevneverdig. Men spurte ikke angÄende lasting av bil. Fant en link etterpÄ som beskriver howto align, riktignok xdrive utgaven med dog. Mulig man mÄ svi av 2.5 K igjen for Ä fÄ orden pÄ dette.

https://f48.bimmerpost.com/forums/showthread.php?p=22258166

Skrevet

Du skal da ikke betale en gang til nÄr de har gjort bilen vÊrre ved fÞrste kontroll??

Har hatt lignende erfaring med en annen bil tidligere. La pÄ nye sommerdekk og bilen ble slik du beskriver din. Byttet til andre kvalitetsdekk non-runflat og da kunne man slippe rattet og bilen var ikke til Ä kjenne igjen! Trodde man hadde punktert noen ganger da de dÄrlige dekka sto pÄ. 

SÄ jeg tror nok bmw fÞlger fabrikksverdier pÄ hjulstilling. PrÞv noen smalere non-runflat hjul og jeg vil tro du fÄr en ny bil.

Skrevet
32 minutter siden, Evopower skrev:

Du skal da ikke betale en gang til nÄr de har gjort bilen vÊrre ved fÞrste kontroll??

Har hatt lignende erfaring med en annen bil tidligere. La pÄ nye sommerdekk og bilen ble slik du beskriver din. Byttet til andre kvalitetsdekk non-runflat og da kunne man slippe rattet og bilen var ikke til Ä kjenne igjen! Trodde man hadde punktert noen ganger da de dÄrlige dekka sto pÄ. 

SÄ jeg tror nok bmw fÞlger fabrikksverdier pÄ hjulstilling. PrÞv noen smalere non-runflat hjul og jeg vil tro du fÄr en ny bil.

Vinterdekkene er ikke runflat, de er sÄ smale som vognkortet tillater. 225/55-17

Skrevet

Dette er jo slett kundebehandling fra merkeverkstedet. PÄ en sÄpass ny bil med nybilgarantier og alt sÄ skal du jo ikke betale nÄr spissingen er feil. 

Hvor er det du holder til? Er det ikke ett annet merkeverksted du kan forsĂžke?

Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er jo slett kundebehandling fra merkeverkstedet. PÄ en sÄpass ny bil med nybilgarantier og alt sÄ skal du jo ikke betale nÄr spissingen er feil. 

Hvor er det du holder til? Er det ikke ett annet merkeverksted du kan forsĂžke?

IfÞlge forhandler sÄ mÄ man betale for hjulstillingskontroll om bilen er kjÞrt over 2000KM, BMW garanterer ikke for mer. Det har aldri vÊrt et tema med tidligere bilmerker. T.o.m min mor hadde en Kia der rattet havnet utav senter etter ca 20000KM, det ble fikset pÄ garanti sÄ det er endel forskjeller. BMW vinner jo nesten hvert Är pÄ hvem som er mest fornÞyde kunder. Men sÄ klart, her i TromsÞ er det ny forhandler nÄ, en av de tidligere har supergodt rennome pÄ verkstedbiten og de selger endel importbiler og brukte BMW som har riktig utstyr i dag.

Det som er dumt var at jeg ba om hjulstillingskontroll hos de som selger BMW pr nÄ, dette ba jeg om siden bilen allerede var inne for en garantisak som de har jobbet med tre ganger fÞr. Uorginal krok fra Westfalia som kabelnett tydeligvis  var feilmontert pÄ. dette tappet batteriet ned hele tiden. Bilen ville ikke gÄ i dvale, dette greide de Ä fÄ i orden til slutt. Siste gangen stod den inne en uke for Ä fÄ alt pÄ stell, de lÄnte oss en Volvo v90 CC med breiere dekk osv og den var som en drÞm pÄ veien. Min erfaring er jo at Volvo fra tidligere er mer deigete og svaiete pÄ veien, men i det her tilfellet snakker vi kirurgiske kjÞreegenskaper fra Volvo og farlige egenskaper pÄ BMW.  Kjip situasjon, vet jo at dette kanskje er den minst typiske BMW man kan kjÞpe, men MINI har jo lagt lagt FWD lista rimelig hÞyt og selv Countrymann kjÞrer godt i forhold. 

• 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Da har jeg kommet et stykke pÄ vei i Ä fÄ F48 langt mer retningstabil.

Mine mistanker om at verkstedet hadde brukt feil verdier under hjulstillinga viste seg Ä stemme, var pÄ hjulstillingskontroll igjen idag, fikk overbevist de om at bilen ikke var noe bra pÄ veien eller tildels farlig.

Da jeg leverte bilen fra meg sa jeg PS: sportsunderstell, men gjett hva. Da jeg kom for Ă„ hente bilen fikk jeg beskjed om at alt var i skjĂžnneste orden og at bilen bare var slik osv osv....

Da jeg tittet pÄ mÄleskjema oppdaget jeg at de nok engang ikke hadde tatt hensyn til senket sportsunderstell. Gjett om det ble fart i gutta da jeg pÄpekte det "tÞrt og kjÞlig" mens jeg holdt pÄ Ä eksplodere inni meg. De tok bilen rett inn igjen og resultatet kan dere se pÄ mÄlebrevet under. Kan nevne at bilen ikke er til Ä kjenne igjen, svaier ikke i toppen av ei mast lengre. Hadde spredning sÄ det hold slik det var...

Men som den perfeksjonisten jeg er sÄ undres jeg fortsatt pÄ hvorfor de ikke bruker vekter i bilen under mÄlinga ifÞlge denne linken: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f48-x1-sdrive16d-sav/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/1VnY9S19Hu og ikke minst denne https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f48-x1-sdrive16d-sav/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/1VnYJFvd7z

Her er vektene som anbefales brukt, og jeg mÞtte opp med full tank:  https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f48-x1-sdrive16d-sav/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/1VnYw75XmU

Og her er dataene som skal brukes, ingen avvik utover at  total toe inn foran og bak i her sier +/- 4' Mens og dataene til hjulstilligsmaskinen til BMW sier +/- 12' foran og bak: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f48-x1-sdrive16d-sav/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/1VnYuyejWt

SÄ spÞrsmÄlet er og blir, kan de foreta en helt riktig kontroll uten angitte vektbelastning?

Innskanning 1.jpeg

Endret av Sneeker
typo
Skrevet

Se der ja, resultat til slutt!

NÄr det kommer til BMW og feiljusterte hjulvinkler, sÄ er ikke dette uhÞrt. En god venn av meg kjÞpte i Är en helt flunke ny M4CS. Han syntes dog det var noe rart med styringen da den trakk til hÞyre og rattet ikke var sentrert riktig. Etter en runde pÄ 4-hjulskontroll hos BMW, fant de ut at det var feil pÄ hjulstillinga, fra fabrikk. Dette ble heldigvis rettet opp i kjapt og enkelt.

SĂ„ hvis det er en trĂžst for deg sĂ„ kan dette skje selv en M4CS..😅

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...