Gå til innhold

Gavepakke fra regjeringen til bilentusiasten


Tony Soprano
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, HaaJeHaa skrev:

Bruktbilmarkedet i UK er usedvanlig billig da dem skattlegger eldre biler enormt og høyrerattede biler har ingen markedsverdi i resten av EU. Så dermed kan man ofte finne feks E46 M3 for halvparten av prisen enn i Tyskland. Om man ikke bryr seg om det, kan man om 2 år (kom vel i 2001?) få en ok E46M3 for under 100.000 NOK ferdig registrert på hvite skilt. Nå vet jeg det har vært noen utfordringer med høyrestyrte biler og flere er vel registrert som bevaringsverdig (1-9 paragrafen), men dette skal vel også forbedres ila kort tid.

Det finnes mange gode kupp i UK på biler som kun kom med vestre ratt. Ta E30 M3 for eksempel, å handle en slik fra UK er siste sjanse til å få en som ikke har tatt av i pris. E34 M5 Touring er ett annet eksempel, eller diverse Alpina 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Fredrik 90 said:

Det finnes mange gode kupp i UK på biler som kun kom med vestre ratt. Ta E30 M3 for eksempel, å handle en slik fra UK er siste sjanse til å få en som ikke har tatt av i pris. E34 M5 Touring er ett annet eksempel, eller diverse Alpina 😀

Absolutt, unntakene finnes. Gjelder å vite godt om markedet til modellen man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Skulebollen said:

Jeg kjenner da en haug med folk som kjører høyrerattede evo 6 som IKKE er regga som bevaringsverdige. 

Hvorfor skal det gå på en evo men ikke en m3?

Du finner ikke norsk typegodkjenning for de fleste høyrerattede biler, ergo registreres dette som bevaringsverdig. Det er dog unntak, importøren på det tidspunktet kan ha typegodkjent den modellen på en eller annen måte. En annen mulighet er jo dokumentforfalskning som jeg vet har foregått i flere bilmiljøer på ulike modeller for å godkjenne dem. Flere av disse har jo også fått tilbaketrukket sine skilter i ettertid og blitt feks banebiler. Kan godt hende det finnes en mulighet for evo6, men det er det ikke (så vidt jeg vet) for E46M3. Man har jo evt mulighet til å få typegodkjenning gjennom feks TUV, men dette koster ofte langt mer enn det smaker.

Endret av HaaJeHaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Skulebollen said:

@HaaJeHaa

Har du sjekket opp i dette? Eller er det ren synsing? Jeg spør av nysgjerrighet og fordi en e46 m3 med skilt til trackday bil endelig kan vere oppnåelig 😊

Ikke synsing, vet om iallefall 2 høyrerattede E46 registrert som bevaringsverdig. Uansett fullt mulig å få skilt og ha det som trackday bil (bare hold modifiseringene reversible). Men det kan være mulighet for å registrere på ordinært grunnlag, men da må man nok pålage seg endel research først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, HaaJeHaa skrev:

Ikke synsing, vet om iallefall 2 høyrerattede E46 registrert som bevaringsverdig. Uansett fullt mulig å få skilt og ha det som trackday bil (bare hold modifiseringene reversible). Men det kan være mulighet for å registrere på ordinært grunnlag, men da må man nok pålage seg endel research først.

Blir jo fort endel mods på en trackday bil 😛 men det er jo klart, om man bare blir kalt inn til visning skal det vel alltids gå og gjøre den original igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, HaaJeHaa skrev:

Det er informasjonen jeg har fra Amcar. Kan godt hende det blir 1.1.2020 også, da det vel ikke er helt spikret gjennomføringsmessig.

Ok. Uansett virker jo dette bra for bil entusiasmen sin skyld. Regner med at det da blir 20års grense som da kan kalles veteran. Samtidig blir det spennende se hva som skjer med bruksfradrag tabellen. For da blir nok den også endret. Hvor det blir endel lavere engangsavgift på eks en m5 f10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Cbrooen skrev:

Ok. Uansett virker jo dette bra for bil entusiasmen sin skyld. Regner med at det da blir 20års grense som da kan kalles veteran. Samtidig blir det spennende se hva som skjer med bruksfradrag tabellen. For da blir nok den også endret. Hvor det blir endel lavere engangsavgift på eks en m5 f10.

Veteran blir lik som i dag "30 år" er bare engangsavgiften som blir tatt bort når bilen er 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...