Gå til innhold

Gavepakke fra regjeringen til bilentusiasten


Tony Soprano
 Share

Anbefalte innlegg

Dette må de bare få til med en eneste gang, helt fantastisk synes jeg. Takket være en regjering ledet av Høyre og FrP så er det langt lettere å få lov å ha bil som hobby. 

Jeg kunne tenke meg mange biler, men noen av de jeg kunne tenke meg har plutselig blitt veldig mye mer oppnåelige. Her er tre jeg alltid har hatt lyst på men som pga avgifter har gjort det uaktuelt, men som jeg nå kommer til å kikke litt etter. 

E31 850i har alltid stått veldig høyt på min ønskeliste. Dette er en bil jeg har drømt om i mange år

0C3675D7-8439-41C8-9070-66F32FB0F512.thumb.jpeg.fae8b8b066d98cddd57aa6af6f18489c.jpeg

Porsche 928 GTS, kan egentelig ikke forklare det med det er noe ved disse som tiltrekker meg noe voldsomt.

23B94E2D-750B-4522-BC0B-A2424070F4A6.thumb.jpeg.6ebf960febe24c15fa575549a75cc0e9.jpeg

Siste generasjon Ford Bronco, jeg synes disse er så sykt bøse. En slik skal jeg ha, det har jeg bestemt meg for. Nå slipper en 1996 modell plutselig 86 000,- i avgift 😀

1DB3D1D5-D4B0-494B-8FF4-641B1E681888.thumb.jpeg.d3adf52520bed047fa9f8a28719929f5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med det nye forslaget er at 1998/1999 bilene (nesten uansett modell) er såpass nye at de kan brukes som alminnelige biler og sikkerhetsmessig er de også OK (ihvertfall i forhold til 10 år eldre bilmodeller). Husk at dieselbiler fra denne tiden ikke er OK når det gjelder utslipp av avgasser. Jeg hadde definitivt vurdert en senere Mercedes-Benz R129 eller E39 M5 i denne sammenhengen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra dem fikk til dette! Jeg skal iallefall finne en E39 M5 og ha som bruksbil, ser man kan få disse pent brukt inn til ca 250k ferdig registrert når denne reguleringen inntreffer. Porche 993 eller 964 vurderes også sterkt.

Eneste jeg tenker på er hvordan dagens bruktmarked på alle 19-29 år gamle biler kommer til å justere seg. Dem som idag har feks en E39 M5 har jo over natten mistet ish halvparten av verdien (ser pene eksemplarer ligger til ca 400k). 993/964 og andre sportsbiler som har hatt god verdi hos den norske entusiasten har jo også fulgt prisene i Tyskland + avgift. Hos alle disse er jo verdien lik avgiften borte nå.

Men nå er man jo kjøper i samme marked, så dette åpner opp for langt flere artige kjøretøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så måtte selvsagt VG vinkle dette til noe negativt, eller iallfall forsøke..

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/qnorro/ny-regjering-vil-innfoere-superbillig-bruktbilimport?utm_content=row-4&utm_source=vgfront

Viker som om enkelte tror at nå kommer alle til å drite i elbilen og heller kjøre en 20 år gammel 750i. Selv om bilene får avgifts fritak så er de jo ikke akkurat billige å kjøre med i hverdagen. Det er jo heller ikke sånn at folk kommer til å importere en 98 modell Passat 1,8 for å ha som familiebil. De bilene som kommer til å bli importert er entusiastbiler, som i det store bildet utgjør en forsvinnende liten andel av bilbestanden i Norge. Selv miljøstiftelsen Zero ser ikke noe problem med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Husk at dieselbiler fra denne tiden ikke er OK når det gjelder utslipp av avgasser var belemret med sinnsyke avgasskrav, og derfor er blant de beste konstruksjonene som finnes.

Sånn, fiksa det for deg @Fredrik;) 

 

Edit:

Jeg tviler på at dette vil utgjør så mye som enkelte håper eller frykter. De gromme bilene går opp i pris allerede før de når denne alderen. De "middels kule" /"fint å ha som bruksbil" er gjerne like lavt priset i Norge / like høyt i utlandet.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TRF skrev:

Sånn, fiksa det for deg @Fredrik;) 

 

Edit:

Jeg tviler på at dette vil utgjør så mye som enkelte håper eller frykter. De gromme bilene går opp i pris allerede før de når denne alderen. De "middels kule" /"fint å ha som bruksbil" er gjerne like lavt priset i Norge / like høyt i utlandet.

Avgassene på dieselbiler med Euro 3 er ikke OK, men jeg er helt enig i at noen av disse bilmodellene er blandt de mest solide som finnes når det gjelder driftssikkerhet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle oss som ikke har aktivt valgt å klemme oss sammen så tett som mulig, så tvinge store deler av den regionale trafikken forbi der vi bor (for å ta penger fra de), for så å klage på dårlig luft... så betyr det 0.

Og når vi tenker oss om, og ser på totalbildet, så betyr fortsatt det at en person eller 3 mer enn før har en slik bil --- 0 ---. Å moralisere over at folk ikke kan velge en slik bil pga avgasser blir litt søkt, og jeg mente min kommentar mest som en spøk, for jeg trodde ikke du faktisk mente at folk ikke burde ta inn slike..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

E31 850i har alltid stått veldig høyt på min ønskeliste. Dette er en bil jeg har drømt om i mange år

0C3675D7-8439-41C8-9070-66F32FB0F512.thumb.jpeg.fae8b8b066d98cddd57aa6af6f18489c.jpeg

Brodern hadde en 850 CSI en gang i tiden, kul bil. Til å være en svær V12'er var den vel ikke akkurat supersprek men ikke mange andre som hadde en sånn :-) husker den gjorde omtrent 100kmh på 1 gir.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Jeg mener definitivt at man i dag bør unngå å importere biler med dieselmotorer som kun klarer Euro 3 normen. Det er ikke så ofte at man ser/møter slike biler her i Danmark (miljøavgiftene er svært høye og derfor er de fleste skrotet eller solgt ut av landet), men når man av og til treffer på disse bilene (f.eks ligger bak en slik dieselbil) merker man tydelig at disse bilene er fra en tid vi ikke vil tilbake til.

Jeg har selv hatt 4 slike dieselbiler i perioden 1997-2013 og totalt kjørt langt over 500000 Km med bilene. Jeg ser absolutt poenget med soliditeten og relativ verdi for pengene (f.eks E39 530d), men selv om jeg ikke er en miljøfanatiker mener jeg allikevel at litt hensyn til miljøet bør man ta. Jeg har en dieselbil i dag også, men den klarer Euro 6d normen. Jeg bor forøvrig delvis på landet og har derfor full forståelse for at mange foretrekker dette... :)     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg vi kan være enige om å være uenige. Ditt perspektiv blir for meg blåst ut av proporsjoner.

Du kan kose deg med din Citroen med euro6 motor, også skal jeg kose meg med min BMW med dobbelturbo og 375hk.... som aldri i verden ville greid noe euro6 krav... Jeg lever godt med det, og tenker at man skal være svært forsiktig om man regnskapsfører folk sine "utskeielser" ned til hvilken avgassnorm bilen deres har. Det kan fort slå tilbake om noen titter på livet til den som melder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TRF skrev:

Da tenker jeg vi kan være enige om å være uenige. Ditt perspektiv blir for meg blåst ut av proporsjoner.

Du kan kose deg med din Citroen med euro6 motor, også skal jeg kose meg med min BMW med dobbelturbo og 375hk.... som aldri i verden ville greid noe euro6 krav... Jeg lever godt med det, og tenker at man skal være svært forsiktig om man regnskapsfører folk sine "utskeielser" ned til hvilken avgassnorm bilen deres har. Det kan fort slå tilbake om noen titter på livet til den som melder.

Jeg dømmer ingen og heller ikke deg, men jeg mener klart at man i dag bør unngå å importere dieselbiler som kun klarer Euro 3 normen. Det finnes nok av andre interessante biler som man absolutt burde importere å glede seg over (flere nevnt over her)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...