Gå til innhold

Røde rubin - et bittelite E34 prosjekt


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Hallais! 

Ramlet litt inn i et E34-prosjekt igår. Veldig enkle greier, kjøpte en 520i med mangellapp. Det meste er fikset og den er bra for rust, men det er noen småting og den har for høye verdier på CO2. Byttet lambda, men fremdeles litt for høyt. Bilen har stått i nærmere to år uten å bli brukt mye, så mistenker at det å kjøre den skikkelig varm og tømme girene litt vil hjelpe litt? 

Kom plutselig på en airbaglampe igår, som ikke har vært der tidligere. Flyttet på setet men ellers ingen åpenbare ting som skal ha gitt feil på dette plutselig? 

Bilen har rullet ca 180.000 km. Men speedoen feilet, og han som solgte bilen hadde bare skaffet et delespeedo som har ruslet 292.000. Åpenbart vil jeg gjerne ha det gamle speedoet til å fungere, alternativt er det vel mulig å flytte chip fra det ene til det andre?

Litt dårlig temp på viftesystemet i midten, altså dashviftene, men det blåser varmt som fy på bein og hode om jeg velger det. 

Lysene er byttet, etter feil på eu. Han som har passet på bilen for den eldre damen som eide den fra 2006 til igår valgte å heller sette inn nye lys enn å fikse de gamle (fikk med de gamle og), men han har ikke justert lyktene så de lyser i bakken. Noen gode tips her? 

 

Ellers er det byttet rute på bilen, men den mangler den sliten som skal ligge mellom rute og karosseri, og den mangler de listene som går under dørene liksom. 

Tar gjerne imot innspill til hva dette kan skyldes. SKal få lagt ut noen bilder ila helgen. 

Vet ikke helt hva jeg skal med denne, men det var deilig å cruise rundt i går kveld i en e34 igjen. Begynner å bli noen år siden sist. De er jaggu mindre enn jeg husker. 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til E34-galskapen 😂 Og gratulerer med å kjøpt deg verdens beste bil 😉 

Ang airbag. Har den airbag ? Hvilken årsmodell er bilen ? 

Har midtblåserene i dashen rødt og blått på åpne/lukke-hjulet ? 

Ang lysene så kan de justeres ved å skru på justeringsskruene som du ser inne i grillen. Du kan se skruene hvis du lyser inn der. 

Airbag-lys problematikk skal jeg ikke mene så mye om. For sånt har jeg ikke peiling på. Jeg tror ikke E34 er moderne nok til å ha sensorer i setene. Tror de først kom på E39. 

Håper du finner nok glede i den nye kjerra di og velger å få den opp i god stand 😃 Hvordan er den for rust ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Velkommen til E34-galskapen 😂 Og gratulerer med å kjøpt deg verdens beste bil 😉 

Ang airbag. Har den airbag ? Hvilken årsmodell er bilen ? 

Har midtblåserene i dashen rødt og blått på åpne/lukke-hjulet ? 

Ang lysene så kan de justeres ved å skru på justeringsskruene som du ser inne i grillen. Du kan se skruene hvis du lyser inn der. 

Airbag-lys problematikk skal jeg ikke mene så mye om. For sånt har jeg ikke peiling på. Jeg tror ikke E34 er moderne nok til å ha sensorer i setene. Tror de først kom på E39. 

Håper du finner nok glede i den nye kjerra di og velger å få den opp i god stand 😃 Hvordan er den for rust ?

Det er en 1993-modell, så den har dobbel airbag! Ellers har den soltak og der stopper den sinnsyke utstyrslisten gitt. 

Den er veldig bra for rust. Litt på innsiden under noen dører, men ellers er det veldig lite. Alle jekkfester er fikset og den er tektylert under. Bestemoren som eide den har også påkostet den 27k rett før hun parkerte den. 

Jeg har forsøkt å vri på varmehjulet i midten, men det gjorde ikke så mye forskjell. Jeg lurte på om det kunne være vannventilene, men da skal vel all varmen stoppe på den siden den er stuck? 

Jeg vet enda ikke helt hva jeg skal med bilen, men det ble for fristende igår så da tok jeg den med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg undersøkte litt om dette for en stund siden på en E32 og den har noe av det samme instrumentene. Jeg husker ikke detaljene men hvis du søker litt på E32 og instrument cluster så bør du finne endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Veldig interessert i innspill om speedometer. Det er for teit å ha 292.000 på telleren, når bilen har rullet så mye mindre. 

Da skal du få innspill om speedometer .

Og ingen problem å bytte km stand.

Ta ut instrumentet ,bak der ser du en brikke ,altså kodebrikke,ta den løs og sett i den brikken du har med ønsket km stand.

Instrument kan være noe køddent å få ut ,men går.

Dra ratt helt ut ,så lirker du instrument mot rattet og tar instrument og ratt ,og svinger mot venstre .

Montering i omvendt rekkefølge .

Dette har jeg gjort mange ganger på Tdsen og null problem.

Men husk å ta av batterikabel en stund før du gjør det 😀.

Hvis du får noe problemer ,send en pm ,så hjelper jeg deg.

Og grattis med e34 .

Et bilde av bilen hadde vært hyggelig

Bak her er brikken :

53ACEBC6-3FAD-4F87-8F6A-4A3AD1C01AB7.jpeg.cfb169089ee31d929e65b614a9829412.jpeg

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Da skal du få innspill om speedometer .

Og ingen problem å bytte km stand.

Ta ut instrumentet ,bak der ser du en brikke ,altså kodebrikke,ta den løs og sett i den brikken du har med ønsket km stand.

Instrument kan være noe køddent å få ut ,men går.

Dra ratt helt ut ,så lirker du instrument mot rattet og tar instrument og ratt ,og svinger mot venstre .

Montering i omvendt rekkefølge .

Dette har jeg gjort mange ganger på Tdsen og null problem.

Men husk å ta av batterikabel en stund før du gjør det 😀.

Hvis du får noe problemer ,send en pm ,så hjelper jeg deg.

Og grattis med e34 .

Et bilde av bilen hadde vært hyggelig

Bak her er brikken :

53ACEBC6-3FAD-4F87-8F6A-4A3AD1C01AB7.jpeg.cfb169089ee31d929e65b614a9829412.jpeg

Selvsagt har E34-orakelet svaret! 

Jeg skal få lagt ut noen bilder ikveld. Bilen står i garasjen på jobb, men la igjen nøklene hjemme i morgenrushet idag :S

Takk for det. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med bilen enda, for jeg ligger egentlig litt i forhandling på å overta en annen E34, men uansett blir det å sette den i stand og ordne EU. Veldig mye bil igjen her, og orginalbil som ingen har tuklet med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang eksos verdier så kan du komme veldig langt med en service, gjorde det på en 535 jeg hadde høyt utslipp, ny olje med filter, plugger og luftfilter, en dæsj dyserens å litt 98 på tanken å kjør den en legre tur så blir skikkelig gjennomvarm for derretter å kjøre litt på høyere turtall så den får bøåst utav seg litt å la den gjerne jobbe litt godt, lange bratte bakker er fint der man starter fra 0 og drar den godt på girene. 

Ellers som nevnt over 👍🏼

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer litt bilder. Står på tre vinterhjul og et sommerhjul. Men bra dekk på begge sett, men står en skrue i et vinterhjul. 

Bilder tatt før jeg begynte prosessen med å rense og vaske, derav plastposer først og deretter av med skilt og skiltplater. 

 

Sparsommelig bil, men har soltak, hele seter, shadowline og soltak. Trenger ikke særlig mer. 

 

received_2908561885949589.thumb.jpeg.8df9f849aacdbb377d97e6ae6e1273dd.jpegreceived_1658894027751071.thumb.jpeg.7772267f7eb4d3d43e28322effe7ac4c.jpegreceived_328465454473110.thumb.jpeg.5d0ecac941d7fe97397db6fa618dc467.jpegreceived_426128191292016.thumb.jpeg.b7ef72b93610b2393fa2aaf40233e106.jpegreceived_804043553292539.thumb.jpeg.ab08b1e085b28a36544451197eef55d9.jpegreceived_2126311140783610.thumb.jpeg.7d435a67f9e85c54021f6a082376da65.jpegreceived_572743419870719.thumb.jpeg.be01bc5c5a51ad91a78481e7edf8bf16.jpegreceived_664063390701917.thumb.jpeg.7414ad847fa54244299a7eab787125b8.jpegreceived_384024828817752.thumb.jpeg.5d382d41e037624bc48369cc5e7daf57.jpegreceived_1116873438514664.thumb.jpeg.54356010d7cd9ae0d7876be082897f24.jpegreceived_2318448741756843.thumb.jpeg.b040cd03705ecbabddab0ac9d7f733e5.jpegreceived_601591620304411.thumb.jpeg.b7d9640e7b6477397a6ae6446076f117.jpegreceived_330143767631043.thumb.jpeg.de276d0a6126261ddb531cbab98b90ac.jpegreceived_651140731980103.thumb.jpeg.51fc3b16b15b2ae4bd85296bb0cf12eb.jpegreceived_367400193857064.thumb.jpeg.7dea05cbfe82cda7b72521ad5e861dd6.jpeg

received_577968182684983.jpeg

received_1566031143530824.jpeg

received_2591409464264760.jpeg

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer og velkommen i E34 klubben 😀 Dette er ufattelig gode biler, lette å skru på og god deletilgang. Også er de liksom gamle nok til at det føles litt spesielt samtidig som de er komfortable nok til langturer. 

E34 har ikke airbag sensor under setet. Jeg ble kvitt min airbag lampe ved å oppsøke ett verksted som hadde gammelt diagnose utstyr med rund kontakt. De fikk slettet feilkoden som kom opp og den har ikke kommet tilbake. Når det gjelder luftedysene så kan det ofte hende at disse spjeldene rett og slett setter seg fast. Typisk etter at bilen har stått noen år. Ellers så tror jeg en god kjøretur, gjerne ett lenger strekk på motorveien i godt driv kan være vært forsøket for å få blåst ut av motoren litt. Prøv med noe tilsetningsstoffer til å ha i bensin som skal renseeffekt. Etter å ha kjørt E34 med M50 i 8 år nå så vet jeg at disse motorene er ikke noe glad i å ikke bli brukt. Dette er trolig BMW sin mest slitesterke bensinmotor, men de må gjevnlig brukes. Så forutsettes det selvsagt at plugger og tilluft system er i orden. 

Håper du finner ut av dette. Vi trenger at de får gjenværende E34ene tas vare på 👍 Kommer du til Arendal med bilen så må vi få med oss @sveigis og ta ett lite treff 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...