Gå til innhold

Røde rubin - et bittelite E34 prosjekt


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Rune-K skrev:

Godt og se at noen tar vare på de gamle sliterne. Ellers så mangler du slangene for dynamokjølingen. De ble sikkert tatt av en gang da de stort sett er i veien. Det er ingen krise for norske forhold. http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=HB61-EUR-03-1993-E34-BMW-520i&diagId=12_0250 Den eneste gangen jeg har hørt at noen har trengt de er en bekjent av meg som monterte en M70 motor i en E30. Han svidde en 2-3 dynamoer iløpet at et års tid. Der hjalp det og montere tilbake kjølingen.

Lykke til med kontrollen. Det er alltid greit og få tatt den så du vet hva man må fikse. 

Med tanke på at det var NAF som tok testen i 2017, og bilen har rullet 200 kilometer siden så håper jeg det ikke blir de store overraskelsene. Rusten er tatt, lysene er byttet og speedo fikset. Skal likevel kjøre bilen litt de neste dagene så jeg får varmet opp motoren og blåst ut litt gammel dritt. Blir veldig spennende dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen faktisk levert på EU-godkjenning, så får vi se. Kan være denne dukker opp på Finn relativt fort, for jeg har fått snusen i et E39-prosjekt jeg må dra og se på i ettermiddag og da må en bil ut igjen av regnestykket. Kryss fingrene for at E39en er dårligere enn jeg tror! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløst. Den E39en var sykt spennende. Har gitt et skambud og så får vi se. 

Men hjelpes. Så drar jeg hjem og kjører en tur i den e34en og den begynner å våkne skikkelig. Alt fungerer. Den våkner. Gud bedre for en koselig bil å kjøre. Her parkert i garasjen på jobb, før jeg ombestemte meg og kjørte den hjem

 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kontroll idag og nå EU godkjent til 2021.

Men hvor lenge var Adam i paradis. Parkerte tilbake på jobb og da renner det bensin av bilen. Kjapp kikk og det ser ut som det er dette filteret foran som er synderen 

Vanlig bensinfilter vi snakker om her? 20190327_092735.thumb.jpg.5399d29508af729cf5bb7b91e27eefa9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset om at det er kullfilter det er snakk om. Så må sjekke bensinrørene til luftingen. Ikke usannsynlig at det må gjøres noe der, får legge meg under bilen etterpå. 

Antagelig er det slangene som er tett og skaper overtrykk. Høres det riktig ut? Om røret er rustent, hva slags bensinslange vil passe som erstatning? 

Filteret er dyrt, så får ta det løs og sjekke tilstanden . Er det sannsynlig at det er tett og ødelagt? Går det an å rense? Noen som har et brukt et liggende eventuelt? 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør jo finne ut hvorfor kullfilteret fyller seg med bensin. Det skal jo i utgangspunktet kun ta opp bensindampen. På biler til andre land med svakere regler for utslipp så går jo lufteslangen rett i friluft.

Hvis du tar av slangen som går bakover så skal det ikke komme noe bensin der, kun litt bensindamp. Det er ikke noe farlig og kjøre slik, den vil bare forurense bittelitt mere.

Det sitter en liten tank i nærheten av påfyllingsrøret som skal ta opp evt. overskytende bensin slik at det bare renner tilbake til bensintanken. Utluftingen fra den lille tanken igjen går til friluft på eldre biler og til kullfilteret på din. Videre så går det en tynnere slange til innsuget via en vakumventil. Denne slangen suger bensindampen fra kullfilteret og tilbake i motoren når du kjører. Sjekk ut ETK så ser du hvordan det er oppbygd.

Det er i utgangspunktet lite som kan gå istykker på dette systemet. Det eneste jeg kan tenke meg er hvis vakumventilen ikke åpner. Da kan kanskje kullfilteret fylles opp over tid. 

Kullfilteret kan du egentlig bruke fra alle biler bare de passer fysisk på plassen. Får du ikke tak i originalt så bare ta deg en tur på en høgger og let til du finner noe lignende.Det er jo bare en beholder fyllt med aktivt kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune-K skrev:

Det sitter en liten tank i nærheten av påfyllingsrøret som skal ta opp evt. overskytende bensin slik at det bare renner tilbake til bensintanken. Utluftingen fra den lille tanken igjen går til friluft på eldre biler og til kullfilteret på din. Videre så går det en tynnere slange til innsuget via en vakumventil. Denne slangen suger bensindampen fra kullfilteret og tilbake i motoren når du kjører. Sjekk ut ETK så ser du hvordan det er oppbygd.

Det er i utgangspunktet lite som kan gå istykker på dette systemet. Det eneste jeg kan tenke meg er hvis vakumventilen ikke åpner. Da kan kanskje kullfilteret fylles opp over tid. 

Så vidt jeg har klart å lese så har en lufteventil en tendens til å tette seg, og da skaper det trykk? Noe rundt den ventilen du snakker om over?

Er det mulig å rense/åpne den lille tanken om det er den som er tett?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tanken ja., det kan nesten ikke bli noen feil på den. Er bare en plasttank med noen slangetilkoblinger. Hvis du ser på røret merket 7 så går det til friluft eller til kullfilteret. Det kommer an på landet bilen er solgt i så det er ikke noe problem og kjøre uten kullfilteret.

Får du overtykk i bensintanken da. Merker du det hvis du skrur av påfyllingen og motoren går. Hvis så er tilfellet så kan antagelig kullfilteret fylles opp. Da ville jeg sjekket vakumventilen. Hvis du tar av den tynne slangen til kullfilteret og kjører på den måten og alt er fint da så er antagelig ventilen tett. Men først så bør du nok ta ut kullfilteret for og tømme det.

Edit. Bilen kan selvfølgelig ha stått så lenge at det rett og slett har rustet hull i kullfilteret også.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...