Gå til innhold

540i - barndomsdrømen - Oppdatert med eksoslyd!


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du skikkelig elektronikknerd så anbefaler jeg en sånn:

 https://xtrons.com/catalog/product/view/id/2239/s/bmw-5-series-7-series-android-8-0-pb7839bp/

+ Resler Interface med ibus app. Da får du opp hele kjørecomputeren ved bruk av en USB pinne koblet til spilleren, 12v, jord og bus signal. Da kan man laste ned en app som heter ibus, den henter fram alt i kjørecomputeren. Dette er dog en dyr løsning, jeg har selv gjort det og syns det fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tennbrikket skrev:

Er du skikkelig elektronikknerd så anbefaler jeg en sånn:

 https://xtrons.com/catalog/product/view/id/2239/s/bmw-5-series-7-series-android-8-0-pb7839bp/

+ Resler Interface med ibus app. Da får du opp hele kjørecomputeren ved bruk av en USB pinne koblet til spilleren, 12v, jord og bus signal. Da kan man laste ned en app som heter ibus, den henter fram alt i kjørecomputeren. Dette er dog en dyr løsning, jeg har selv gjort det og syns det fungerer fint.

Fristende, men egentlig bare keen på å gjøre det så absolutt enkelt som mulig, altså bare en helt vanlig aux-inngang på en eller annen måte. Kommer bare til å koble til en blåtann-overgang uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mariuse34 skrev:

Skal bytte den slangen her idag 20190410_131436.thumb.jpg.3b575bcd4053b96f82df5fda16035d51.jpg

 

Noe spesielt jeg må tenke på med lufting når jeg etterfyller kjølevæske? Vet av erfaring at m50-m54 er litt tricky der. Hvordan er m62? 

De er ikke tricky om det gjøres iht BMW prosedyren som er lik som for M52 bare at M52 har to vent skruer. 

Åpne vent.skrue på radiator, åpne lokk til eksp.tank. Fyll på en god del, ca opp til væsken møter AUX pumpen. (her fraviker jeg BMW sin prosedyre fordi jeg ikke vil kjøre AUX pumpen tørr om du har tømt mye kjølevæske). Tenning på II, ikke start motoren, temp. på maks begge sider, viftehastighet på minimum, ta av andre forbrukere for å spare batteriet. slik starter AUX pumpen og begge ventiler til varmeregisteret åpner seg. Så skal du fylle sakte men sikkert, du vil merke at væsken når toppen til halsen på eksp.tank men bare fortsett å fylle rolig, du skal fylle helt til det renner boblefri væske fra ventskruen. Lukk ventskruen igjen. Sjekk at det ikke renner noen steder (lekkasjer). 

Så starter du motoren, lokket til ekspansjonstank skal være av. Så skal du ruse motoren 3-4 ganger til 4000 ca slik at motorblokken luftes komplett (all luft blir presset opp til høyeste punkt i kretsen vekk fra blokken). Det er greit å observere at det kommer en stråle med væske inn til ekspansjonstanken. Det er nemlig slik disse motorene er "selvluftende" de første kjøresyklusene. Motoren må ikke gå lengre enn 30-40 sekund. Om væske formodentlig skulle droppe så sørg for at du alltid har minst Cold level med væske. Om det er noe mer gjør det ingenting fordi det er litt luft på kald side av radiatoren som blir presset inn til høyeste punkt første gangen termostat åpner. Om du har for mye over max level kan du ha en væskepumpe klar til å blø av litt for noe plass til luft må det være, er det for lite blir trykket i kretsen for høyt, væsken og gassen må ha et visst rom å ekspandere på ellers blåses det ut via eksp.tank lokket som gir etter på rundt 2 bar. 

Første kjøretur, aktiver cluster meny 7 så du får opp temperaturen når du kjører. Det kan hende temperaturen går opp til 102-103 grader før den går ned igjen. Det er ikke utypisk fordi den luften jeg nevner på kald side passerer over til varm og blir presset ut til eksp.tank. På M52 er normal temp maks 100 ved 10-15 grader ute, M62 er noe høyere grunnet mer varmeproduksjon. 

Ellers kan du lese her på TIMM sin M62 side som er M60 og M62 spesifikk, men prosedyren er lik men ikke kjør motoren varm med lokket åpent for da bygger du ikke trykk, trykk er essensielt for riktig temperatur. Det er i utgangspunktet ikke nødvendig med oppoverhelning da alle moderne BMW motorer har en liten helningsvinkel dersom bilen er plan og ventskruet er alltid høyeste punkt.  http://www.meeknet.co.uk/e31/E31_Cooling_System_Flushing_Bleeding.htm 

Aldri åpne eksp.tank.lokk om kjølevæsken er varmere enn 30 grader. Det er på grunn av væskens damptrykk og at kretsen da fremdeles er noe under trykk. Dermed kan du faktisk tilføre luftbobler til væsken (kjemi/fysikk).

Thumbs up for at du holder en flott E39 på veien! 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-540i-tou/repair-manuals/17-cooling/17-00-cooling-check/2vCTuUs 

To ensure the cooling system is properly vented, it is absolutely essential to follow the steps below:

  1. Undo cap but do not remove from expansion tank. This prevent excessive discharge of coolant from the expansion tank.
  2. Turn on ignition.
  3. Set heating controller to max. temperature.
  4. Set blower to low level. This opens the heating valves and sets the auxiliary water pump in operation.
  5. Run engine and briefly press accelerator pedal three to four times (approx. 4500 to 5000 rpm) to flush engine cooling circuit.
  6. In doing so, do not run engine for longer than approx. 30 seconds; otherwise coolant will heat up and expand.
  7. If the coolant level in the expansion tank drops in the process, top up the expansion tank to the max. cold fill level.
  8. Screw on cap tightly and allow engine to warm up until thermostat opens.
  9. Check coolant level. Pay attention to differing expansion tank designs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste tips jeg glemte men en god erfaring jeg har lært med E39. Når motoren er av, hør litt nærmt på AUX pumpen og ventilene dens. for den forteller om det fremdeles er luft i systemet. Du hører en sånn bruseboblelyd når luft passerer pumpe og ventilene. Hvis all luften er ute så hører du bare en fin jevn liten durelyd. På den måten pleier jeg sjekke om jeg har fått alt ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du muligens dårlig aux pumpe med ventilenhet. De mener jeg er normalt stengt. Evt en lekkasje et sted? Har du sjekket vannpumpe og alle slanger, inkl den til dynamo? Har du prøvd en CO test av kjølevæsken? Hvis den testen er negativ må du prøve prosedyren på nytt med påfyll og lufting. Lykke til 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, quandt1960 skrev:

Da har du muligens dårlig aux pumpe med ventilenhet. De mener jeg er normalt stengt. Evt en lekkasje et sted? Har du sjekket vannpumpe og alle slanger, inkl den til dynamo? Har du prøvd en CO test av kjølevæsken? Hvis den testen er negativ må du prøve prosedyren på nytt med påfyll og lufting. Lykke til 🙏

Det siste bildet er fra før jeg startet. Det er grunnen til at jeg begynte lufting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...