Gå til innhold

Betalt knalltilbud på S54-motor, kansellert pga feilprising. Eg kan ikkje krangla


RF91
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser litt annerledes på dette. Du har vært i god tro og gjort dine "plikter" som en god forbruker og spørsmålet koker derfor ned til om det var en generell 318i motor du kjøpte eller om det var den spesifikke M3 motoren du kjøpte (eller den aktuelle bilen med S54 motoren). Hvis du ikke kan dokumentere at det var den spesifikke S54 motoren du kjøpte (f.eks i form av en faktura eller mailkorresponanse) har du en dårlig sak.

At firmaet visste eller burde ha visst bedre spiller ingen rolle hvis det er den aktuelle S54 motoren de har tilbudt deg å kjøpe (igjen i form av en faktura eller mailkorrespondanse). En evt. feilprising er ene og alene firmaets ansvar og juridisk har de ingenting å komme med i relasjon til en bindende avtale (dvs. du har overført pengene jmf. en faktura eller mailkorrespondanse og fått en bekreftelse på dette).

Jeg tenker at firmaet i all minnelighet som et minimum burde tilby deg å kjøpe motoren til en sterkt redusert pris (forutsatt at det er den aktuelle S54 motoren du faktisk kjøpte). 

Det finnes nok av eksempler der f.eks Elkjøp har blitt dømt til å gi kundene produkter til veldig lave priser (f.eks ved mer eller mindre bevisst feilprising). Det spekuleres også i dette i form av lokkemat overfor forbrukerne. Selv eiendomsmeglere har blitt dømt til å betale store mellomlegg til selgere av boliger ved åpenbare feilprisinger. De har ansvaret og slik bør det også være.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg ser litt annerledes på dette. Du har vært i god tro og gjort dine "plikter" som en god forbruker og spørsmålet koker derfor ned til om det var en generell 318i motor du kjøpte eller om det var den spesifikke M3 motoren du kjøpte (eller den aktuelle bilen med S54 motoren). Hvis du ikke kan dokumentere at det var den spesifikke S54 motoren du kjøpte (f.eks i form av en faktura eller mailkorresponanse) har du en dårlig sak.

At firmaet visste eller burde ha visst bedre spiller ingen rolle hvis det er den aktuelle S54 motoren de har tilbudt deg å kjøpe (igjen i form av en faktura eller mailkorrespondanse). En evt. feilprising er ene og alene firmaets ansvar og juridisk har de ingenting å komme med i relasjon til en bindende avtale (dvs. du har overført pengene jmf. en faktura eller mailkorrespondanse og fått en bekreftelse på dette).

Jeg tenker at firmaet i all minnelighet som et minimum burde tilby deg å kjøpe motoren til en sterkt redusert pris (forutsatt at det er den aktuelle S54 motoren du faktisk kjøpte). 

Det finnes nok av eksempler der f.eks Elkjøp har blitt dømt til å gi kundene produkter til veldig lave priser (f.eks ved mer eller mindre bevisst feilprising). Det spekuleres også i dette i form av lokkemat overfor forbrukerne. Selv eiendomsmeglere har blitt dømt til å betale store mellomlegg til selgere av boliger ved åpenbare feilprisinger. De har ansvaret og slik bør det også være.

Eg har screenshots av annonsa frå NBF der det står S54B32 og 7 000 kroner. I tillegg spurte eg tydeleg i epostane som blei sendt om motoren som var avbilda var i god stand osv. Der tok eg også med delemummeret/referansenummeret motor/gir var lagt ut med, samt at eg sa eg ville betala dei 7 000 det låg ute for. Fekk då ein kort epost tilbake som enkelt sa at "Delenr xxx - motor, gir, ecu osv. Kvalitet: B. Pris: 7 000. Frakt: 1 200."

Etterpå fekk eg beskjed om at vedkommande hadde tenkt feil angåande frakt og rekna på kun motor. Vedkommande beklagde seg og sa at frakta ville komma på ca 2 000 pga girkassen og alt det andre som var med. 

Resten av denne soga er jo som kjent at eg betalte for deler og frakt, men at det blei kansellert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vil jeg tro at du har forbrukerretten på din side, men noe helt annet er det sannsynligvis å få firmaet med på dette. Du kan jo selvfølgelig true med både det ene og det andre, men jeg ville heller ha snakket hyggelig med dem om å evt. få kjøpe motoren til en sympatisk pris for begge parter (feks. finn ut hva motoren er verdt og del på to minus frakt for deg). Da tjener begge parter på saken og ingen taper ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at de har solgt deg en S54B32 med gearkasse for 7000kr og det har du krav på å få. Jeg hadde aldri gitt meg på den..
Tipper det som har skjedd er at de har fått et høyere bud og bestemt seg for at det hørtes fristende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg set pris på tilbakemeldingane, folkens. Mykje gode tankar rundt dette, ser eg 🙂 Eg har somsagt kontakta Forbrukerrådet for å høyra deira meining. Eg trur nok ikkje eg er interessert i å gå til retten med dette akkurat, det føler eg blir litt vel i overkant. Men det kjem jo igjen an på kva Forbrukerrådet seier. Håpar svaret frå dei kjem på mandag sidan det stod at det ville ta tre virkedagar før eg ville få svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang vil jo dette gå til forbruker-rådet sin "rettsak" som vel og merke er gratis for begge parter om motpart skulle sei seg uenig. 
Skriv opp alle gode notater her før du legger ut på mail. Du kan også få advokat til å skrive svar for deg. Koster deg noen 100-lapper men er absolutt verdt det for å få alt frem på en saklig og "avansert" måte 😂

Lykke til. Håper saken går din vei, noe som i mine øyne ser ut som ett enkelt vinn for din del!
Husk og oppdatere oss 😁👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Alfh92 skrev:

I første omgang vil jo dette gå til forbruker-rådet sin "rettsak" som vel og merke er gratis for begge parter om motpart skulle sei seg uenig. 
Skriv opp alle gode notater her før du legger ut på mail. Du kan også få advokat til å skrive svar for deg. Koster deg noen 100-lapper men er absolutt verdt det for å få alt frem på en saklig og "avansert" måte 😂

Lykke til. Håper saken går din vei, noe som i mine øyne ser ut som ett enkelt vinn for din del!
Husk og oppdatere oss 😁👍

Det tar 1-2 år, og selv om du vinner er det ikke sikkert du får pengene. Du må jobbe mye med det og, det tar tid. Selv om han har sitt på det rene og NBF burde gitt seg så vil de sikkert ikke det. Er ikke verre enn at vi på Bimmers ikke handler på NBF så ser de at de burde gitt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte ein epost tysdag 7. mai og spurte rett og slett om det var lov å kansellera ein avtale slik. Nevnte og at siden bilen delene kjem frå hadde fått solid medfart samt at motor/gir har akkurat bikka 200 000 km så vil jo det senka både verdi og appell på ein sånn motor. Skulle eg brukt 70 000 på motor og gir så hadde eg ikkje ein gang vurdert ein med 200k på tellaren.

Uansett, denne eposten ser ut til å ha blitt blankt avvist då eg ikkje har fått noko svar. Tenker no å forhøyre meg litt rundt med nokon som har meir peiling på det juridiske enn meg før eg kontaktar hoggeriet igjen.

Snakka forresten med Forbrukarrådet før dette, men dei hadde ikkje stort å komma med, hverken positivt eller negativt 🤷‍♂️

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 6.5.2019 den 9.15, quandt1960 skrev:

Det tar 1-2 år, og selv om du vinner er det ikke sikkert du får pengene. Du må jobbe mye med det og, det tar tid. Selv om han har sitt på det rene og NBF burde gitt seg så vil de sikkert ikke det. Er ikke verre enn at vi på Bimmers ikke handler på NBF så ser de at de burde gitt seg. 

Vinner du så får du pengene. Nekter de så går det videre til innkreving via namsmann. Har vært igjennom prosessen selv så vet nøyaktig hva det går i ;) 

Min sak tok litt tid, men ikke 1-2 år. Nærmere 4-6 mnd. 
Det er min erfaring ihvertfall. Kan selvsagt være ulikt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 22.19, RF91 skrev:

Sendte ein epost tysdag 7. mai og spurte rett og slett om det var lov å kansellera ein avtale slik. Nevnte og at siden bilen delene kjem frå hadde fått solid medfart samt at motor/gir har akkurat bikka 200 000 km så vil jo det senka både verdi og appell på ein sånn motor. Skulle eg brukt 70 000 på motor og gir så hadde eg ikkje ein gang vurdert ein med 200k på tellaren.

Uansett, denne eposten ser ut til å ha blitt blankt avvist då eg ikkje har fått noko svar. Tenker no å forhøyre meg litt rundt med nokon som har meir peiling på det juridiske enn meg før eg kontaktar hoggeriet igjen.

Snakka forresten med Forbrukarrådet før dette, men dei hadde ikkje stort å komma med, hverken positivt eller negativt 🤷‍♂️

Det nytter lite med epost. Her må du sende en skriftlig klage på forbrukerrådets hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Alfh92 skrev:

Det nytter lite med epost. Her må du sende en skriftlig klage på forbrukerrådets hjemmesider.

Teinkte eg skulle ringa forbrukarrådet no ein dag, men mykje jobbing har satt ein effektiv stoppar for det 😅 Skal gjera ein ny innsats neste veke 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fekk omsider svar feå Forbrukarrådet og det var vel omtrent som forventa. Kan sitera det her:

"Svar på henvendelse

Du vil nå få generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken og slik vi oppfatter den.

Hei, Vi forstår det slik at du har kjøpt en vare, men fått beskjed fra selger at varen er feilpriset og at kjøpet vil bli kansellert. Kjøpsavtale som er inngått mellom deg og selger er i utgangspunktet bindende. Det skal mye til for at en bindende avtale skal være ugyldig. Et generelt forbehold i annonsen om feil, frikjenner ikke selger dersom varen er feilpriset. Feil i prisen reguleres av avtaleloven § 32. Loven sier at dersom du ved kjøpet innser eller burde ha innsett at varen var feilpriset, så binder ikke avtalen og selgeren kan lovlig kansellere avtalen eller kreve full pris for varen. Slike saker må imidlertid vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Generelt kan sies at der salgsprisen er ned mot 1/10 av markedspris, kan ofte selgeren gå fra avtalen. Hvis andre i markedet selger samme vare til prisen du kjøpte for, vil trolig ikke selger kunne kansellere avtalen og kreve full pris for varen. Hvis du som kjøper har spesiell kunnskap om varen du kjøpte, vil dette også telle inn i en vurdering.

Vi informerer nedenfor også om dine rettigheter i forbindelse med et eventuelt dekningskjøp. Adgangen til å kreve mellomlegget dekket ved dekningskjøp reguleres av både forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven. Du har adgang til å kreve mellomlegget dekket ved kjøp ny vare der denne har tilsvarende art og egenskaper som den opprinnelige varen, og er ment til å dekke det samme behovet. Dekningskjøpet må foretas på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen. Med «forsvarlig måte» menes at du ikke kan kreve dekket prisforskjellen ved et unødig dyrt kjøp. Dersom det er mulig å få kjøpt tilsvarende vare ved bruk av lignende omsetningskanaler som ved det opprinnelige kjøpet, og dette ikke medfølger særlige ulemper, må du benytte denne fremgangsmåten der andre alternativer er noe mer kostnadsfulle. Selger kan ikke kreve at kjøperen alltid skal kreve det rimeligste alternativet.

Dersom du krever mellomlegget ved et dekningskjøp erstattet av selger, medfører ikke dette at du mister retten til å kreve erstatning for andre økonomiske tap som følge av mangelen. Etter alminnelige regler om erstatning har kjøper en plikt til å begrense tapet, og erstatningssummen omfatter bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av mangelen.

Flere spørsmål Har du ytterligere spørsmål, kan du ringe oss på 23 400 500 mellom 09:00 og 14:00 mandag til fredag.

Vi håper dette vil være til hjelp."

 

Så det ser ikkje ut til at det blir S54 på denne karen, men det var verdt eit forsøk. Som eg har sagt tidlegare så vil eg nok ikkje gå så langt som ein rettssak for denne motorpakken. Eg får halda augene opne på vidt gap i tilfelle det dukkar opp ein ny slik muligheit 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette var jo som forventet, og i tråd med praksis som ble linket til allerede i første svar. Resultatet av å kjøre hardt mot hardt i en sak du ikke har jusen på din side, er at du nå sitter igjen med ingenting, mot at du kunne fått en god rabatt med litt ydmykhet og forståelse for at andre kan gjøre feil. Dette tror jeg var en "once in a lifetime"-mulighet som du neppe får igjen, men håper naturligvis det beste for deg, og ønsker lykke til med jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Vel, dette var jo som forventet, og i tråd med praksis som ble linket til allerede i første svar. Resultatet av å kjøre hardt mot hardt i en sak du ikke har jusen på din side, er at du nå sitter igjen med ingenting, mot at du kunne fått en god rabatt med litt ydmykhet og forståelse for at andre kan gjøre feil. Dette tror jeg var en "once in a lifetime"-mulighet som du neppe får igjen, men håper naturligvis det beste for deg, og ønsker lykke til med jakten.

Jepp, einig i det du seier. Hadde ærleg talt ikkje forventa at det skulle gå i boks, men ein har jo alltids håpet. Mtp rabatten og det så skal eg sei at for min del var ikkje den motorpakken så interessant mtp pris (både fullpris og med eventuell rabatt) sidan den har gått 201 000 og stått i ein ombygd bil som ser ut til å fått hardt medfart. Skal eg då legga X antall tusen i ein S54 så skal både kilometerstanden og dokumentasjon vera betydeleg betre. Derfor tek eg ikkje dette "tapet" så tungt. Reknar ikkje med det dukkar opp eit liknande tilbud med det første, men ein veit jo heller aldri 😄

Vel vel, då får eg fortsetta med M50B30 kompressor-planen min 🤷‍♂️😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...