Gå til innhold

Ødelagt fjør foran på e39


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

😂 rolig rolig, hør på TRF. er ikke så mye spenn i fjørene helt ufjøra på biler med senkesett fra fabrikk eller uoriginalt. Bruker alltid selv å sette demperen på gulvet å trykke på fjærskåla, klarer man å komprimere den går det heilt fint uten som TRF skriv :)

skjønner forøvrig ikke hva problemet er med sånne billigklemmer, brukt det på 20 + biler uten noe problem selv ivertfall. Ta det rolig, pass på dem sitter skikkelig iforhold til fjæra og skru jevnt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke problemet med "kamikaze" klemmene. Man må jo passe på hvor man monterer dem. De gamle blå fra Biltema hadde bare en klo. Der ble det anbefalt å bruke 3 stk. Brukte man bare to stk, måtte man passe mer på. Hadde aldri problemer med de heller. Og så skrur jeg til slik at fjøren ikke blir for skjev.

Jeg har funnet det praktisk å kappe lengden på dem, for å få større fleksibilitet. Ofte er det så stor avstand på vindingene og problemet er at riktig lengde ikke er så lett å finne. Jeg har vel tre forskjellige lengder hos meg, og jeg bruker billige fjørklemmer. F.eks på E39 synes jeg det er vanskelig å få fjærbenet både ut og inn av de lange fjærtårnene. Jeg har nå begynt å klemme i sammen fjærene for å gjøre fjærbeinet kortere og det er lettere å få det ut. Spesialverktøy har jeg ikke.

Og jeg er alltid forsiktig med å holde litt avstand med ansiktet fra fjørbeinet i tilfelle noe skulle skje.

 

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta M sport ja men ikke med håndmakt, det har de vært for stiv til. isåfall må de dere jobba med ha vært svært slitt og krympa seg sammen over tid slik fjærer jo gjør, derfor en må bytte begge sider samtidig. Hvorfor jeg ikke bruker kamikazeklemmer? Flere årsaker, hakk i lakken på ny fjær, ujevn punkt belastning, de med to klør vrir seg og har ingen sikring, om du jobber med gamle fjører kan de knekke underveis og da løsner hele driten med den potensielle energien det hsr. Går stort sett fint men risikoen for min del blir for høy. Sover bedre natten før jeg vet jeg skal bytte fjærer. Folk må jo bruke det de føler seg vel med og det er sikkert flere verksteder som bruker sånne klemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, quandt1960 skrev:

isåfall må de dere jobba med ha vært svært slitt og krympa seg sammen

Der har dere det, alle mekanikere, bare å renne ned delelagersjefer over det ganske land og få de til å si ifra til BMW at de leverer slitte og krympa fjærer...

 

Finnes det fjær/demperkombinasjoner som ikke lar seg montere slik? Ja. Med M-sport? Fult mulig, som regel går det dog helt fint. e39 med sportsunderstell har i alle tilfeller for meg, og "alle andre" på gulvet, bare vært å montere som nevnt. Det krever jo dog som tidligere nevnt en form for vilje.

 

edit: Jeg sier her "som regel" da det tross alt er ganske mange år siden jeg har stått å skrudd på den måten dag inn og ut. Mao, om det fortsatt er slik på f30 aner jeg ikke. Men som hsd er inne på er dette ganske standard prosedyre for alle som har skrudd nok til at de gjerne vil spare tid og ikke dille med alt mulig av utstyr med mindre man må.

 

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, quandt1960 said:

Har bytta M sport ja men ikke med håndmakt, det har de vært for stiv til. isåfall må de dere jobba med ha vært svært slitt og krympa seg sammen over tid slik fjærer jo gjør, derfor en må bytte begge sider samtidig. Hvorfor jeg ikke bruker kamikazeklemmer? Flere årsaker, hakk i lakken på ny fjær, ujevn punkt belastning, de med to klør vrir seg og har ingen sikring, om du jobber med gamle fjører kan de knekke underveis og da løsner hele driten med den potensielle energien det hsr. Går stort sett fint men risikoen for min del blir for høy. Sover bedre natten før jeg vet jeg skal bytte fjærer. Folk må jo bruke det de føler seg vel med og det er sikkert flere verksteder som bruker sånne klemmer.

slike klemmer er like mye å være redd som at 100 års måsen skal komme å reise med deg til havs. ( om du bruker de rett) 

Dette med at fjærer mister spennet syns jeg også er svært overdrevet. Praktiserer å bytte likt på begge siden på egne biler, da det klart følest best, men har også bytta på mange biler med 2-300k km uten å merke noe som helst med gammal fjør/demper på motsatt. Samme høyde som gamle siden, rattet står beint hver gang og aldri noen antydninger til økt sporing eller den type ting.  

Fra det ene til det andre, hadde en Daihatsu Charade som vinterbil en gang, framfjøra var knekt på 2 plasser. Var lang ventetid på ny, så lagde jigg og sveiste fjæra 2 plasser med helt std trådsveis uten forvarming eller noe som helst dilldall. Monterte sammen med slike selvmordsklemmer (uten å dø en eneste gang, riktignok hadde jeg på 2 jekkekstropper i tilfelle rottefelle) og kjørte 10-15k km igjennom vinteren med x antall hopp og bruk bruksbiler ikke er ment for. til og med det gjekk helt fint før den gjekk til vraking ( for egen maskin)  utpå våren. Ikke noe jeg er stolt over i dag, da det klart ikke er noe plass for slike jallaløsninger på vegen, men drar det fram som ett dumt eksperiment på at å skifte helt std usveiste fjærer går helt fint med mindre man kun har 1 eneste tommeltott å hjelpe seg med. ( slik som en bekjent av fadern som ringte å lurte på hvordan han skulle bruke slike klemmer når han skulle bytte bladfjærer bak på sin Mitsubishi L300) Har også blitt skifta uhorvlig mye fjører komprimert med jekkestropp og montert med hesjastreng fremover tiden, men den har jeg ikke turt enda selv. :)

 

#becauseracecar

1989_Daihatsu_Charade_CLS_3-door_(US_ver

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at montering av m-sport på e39 er helt greit uten klemmer. En kar presser på skåla mens demper står mot et fast underlag, så går mutter på uten klemmer.

Kan videre bekrefte at dette absolutt IKKE går på e61 med m-sport. Der brukte jeg kamikaze klemmer, og det var helt kurant. Eneste er at man må klemme sammen fjæra uten den øverste og nederste ringen.

Ved demontering av e61 UTEN m-sport, så trengte vi ikke bruke klemmer. Den bilen var rullet ca 190kkm. Ved montering av ny fjær, så brukte vi muttertrekker og klemte klemma helt sammen. Og selv da var det litt vanskelig med mutter pga lang fjær. Men litt ekstra hjelp fra en person så fikk vi den på, og da var det  bare å skru i vei. Stempel stang rørte seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...