xracer Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 Hei, Kona har klart å havarere ihvertfall fjæra foran på ene bilen min. Gjelder venstre foran. Er en e39, 523i Touring, 2000. Bilen har sportsunderstell, ihvertfall original senking. Lurte på om noen kunne hjelpe med med å finne rett type fjær til denne og evt. om det er noen andre deler som MÅ byttes når jeg bytter fjær. Fint med delenummer for eksakt fjær og evt. hvor de kan ha en god pris på en slik. Er borte fra hjemmet pr. idag og tenkte å bestille før jeg drar hjem. På forhånd, takk :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimhas Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 Om du bestiller fra f.eks gs får du nok riktig . Ring de om du blir usikker. Hadde tatt med fjærbenslagere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hollabaloo Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 Øvre og nedre fjærgummi også i tillegg til fjærbeins/demper-lager. Dersom det er en bil man ønsker å holde i god stand og ha i flere år, så ville jeg benyttet anledningen til å bytte begge sider, og skiftet demperne i samme slengen dersom disse er gamle. Så slipper man å bekymre seg for fjær/demping foran på mange år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 Bør bytte begge sider, spesielt fremme. Ellers kan du få høydeforskjell og uheldig trekking til side. Hos GS velges det utfra bilens chassisnummer rett fra BMW sin ETK. Denne kan du og logge på selv men du må vite litt hvor du skal trykke for å finne spring rates til ditt chassis. Om bilen har mange km er det greit å bytte fjærbeinslager oppe, som minimum nedre gummi. Om endestoppdemper er morken må den byttes og. Øvre bolter må byttes da de er selvlåsende/konisk på innsiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvasi Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 Og stablenker, som ofte må kappes av når man demonterer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xracer Posted May 15, 2019 Author Share Posted May 15, 2019 Takker for gode inputs. Får først få et overslag fra Verksted hva det vil koste. Jeg må uansett kjøpe litt verktøy som f.eks en brukbar fjærkomprimerer for å kunne gjøre denne jobben. Tror jeg har funnet en standard fjær til formålet (til sportsunderstell). Kommer tilbake med litt info etterhvert på hva jeg tenker gjøre hvis det ikke blir verkstedet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 Anbefaler å unngå det jeg kaller kamikazeklemmer. Biltema har flere gode men de koster litt 2-3000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hollabaloo Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 11 minutter siden, quandt1960 skrev: Anbefaler å unngå det jeg kaller kamikazeklemmer. Biltema har flere gode men de koster litt 2-3000 Jeg brukte sånne en gang. Vil ikke anbefale de til noen. I fjor da jeg skiftet dempere og fjærer bak, brukte jeg disse. De koster bare 100 kr mer, men føles mye mer solide og trygge: quandt1960 and Evopower 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 De nederste er grei, de øverste, det er kamikazeklemmer. Fyf, rett før jeg havna uten tenner aldri igjen. Eneste jeg ikke liker med de nederste er relativ stor punktlast på fjør, spesielt bak hvor du har større diameter. Kjøpte skikkelig hydraulisk klemme, verdt pengene. Var en lek å bytte med de. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/fjarspenner/fjarspenner-2000022289 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind.J Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 Ja, anbefaler sterkt den som quandt linker til. De billig klemmene særlig de øverste i tidligere link har jeg og fått et psykisk arr av. Kunne vært fysisk og, men hadde flaxen ved min side:) - Stabstag - Fjærgummi øvre/nedre - Fjærbeins Lager (bolter bruker å følge med) - Mansjett kit til demper (kappe og skumplast) - Vær obs når toppmutter settes til, ikke dundre løs med muttermaskin på den. Og ja, du bytter på begge sider. quandt1960 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 8 timer siden, Øyvind.J skrev: Ja, anbefaler sterkt den som quandt linker til. De billig klemmene særlig de øverste i tidligere link har jeg og fått et psykisk arr av. Kunne vært fysisk og, men hadde flaxen ved min side:) - Stabstag - Fjærgummi øvre/nedre - Fjærbeins Lager (bolter bruker å følge med) - Mansjett kit til demper (kappe og skumplast) - Vær obs når toppmutter settes til, ikke dundre løs med muttermaskin på den. Og ja, du bytter på begge sider. Haha psykisk arr, akk det ordet jeg letet etter. Fikk faen ikke sove hele natten ifjor når jeg hadde byttet fjører bak med den kanikazeklemmen. Skadet lakk på fjøren gjorde den og så måtte på med tectyl. Øyvind.J 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 Har noen av dere bytta på M-sport understell foran til e39 før? Du komprimerer den tilstrekkelig med håndmakt til å få sammen igjen med kun litt god gammeldags vilje. Monter "sammen" delene, mutter klar, bruk kroppsvekt og vips er mutteren på. Otis 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind.J Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 2 timer siden, TRF skrev: Har noen av dere bytta på M-sport understell foran til e39 før? Du komprimerer den tilstrekkelig med håndmakt til å få sammen igjen med kun litt god gammeldags vilje. Monter "sammen" delene, mutter klar, bruk kroppsvekt og vips er mutteren på. Har ikke bytta på m-sport nei. Gikk ut i fra at det var samme prosedyre som på vanlige fjærer. Og nå kommer du vel med tidenes tirade om hvor komplette idioter vi er? quandt1960 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 ? 🙄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
E.C. Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 Disse fungerte utmerket til M-sport fjærer bak på E39 sedan hos meg. Jeg kjøpte en dyr justerbar klemme fra Biltema forrige sommer for å bytte dempere bak. Skuffelsen var stor da jeg innså at klemma var for svær for å få montert rundt fjærene og da måtte disse i aksjon igjen, passet helt perfekt. Dette var riktignok på bakfjærer som er "rette" og ikke "tønner", som de foran. Senkefjærer trenger man som nevnt over ikke å komprimere noe særlig før de sitter, så her tror jeg at de fleste klemmene vil duge, men originale "tønner" foran passer ikke disse så bra på nei. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now