Gå til innhold

Knekte fjærer foran og bak BMW E38


t06afre
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har knekt høyre fjær foran og venstre fjær bak på min E38. Egentlig ikke hva jeg trengte nå. Jeg ser GS har kampanje på ZF fjærer foran om ikke annet. Kan dette være et et alternativ eller bør jeg ha orginale fjærer?

Jeg har funnet en writeup her http://www.bimmerboard.com/forums/posts/46622

og her http://www.bimmerboard.com/forums/posts/151999

ser disse greie ut eller er det mer jeg bør vite om

Jeg vil også trenge fjærklemmer er det riktig at jeg ikke bør gå for de enkle til Biltema (se bilde)

2

Men heller spandere litt mer og gå for disse. Er det riktig?

2

Edit: Takk for gode svar

Endret av t06afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fra biltema er greie nok, men du skal være litt forsiktig så de ikke blir stående skeivt slik at du risikerer at de glipper. Har du god tilkomst til fjæra tror jeg det ikke er noe problem. 

De andre du har bilde av ser det ut som har en låsfunksjon og kun et øre så jeg vil tro de er litt enklere og tryggere å jobbe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt de øverste fra Biltema mange ganger og de er greie nok for enkeltjobber men tungvinte og jobbe med. Du kan enkelte ganger få problem med at du ikke får dratt i sammen fjøra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, t06afre skrev:

Jeg har knekt høyre fjær foran og venstre fjær bak på min E38. Egentlig ikke hva jeg trengte nå. Jeg ser GS har kampanje på ZF fjærer foran om ikke annet. Kan dette være et et alternativ eller bør jeg ha orginale fjærer?

Jeg har funnet en writeup her http://www.bimmerboard.com/forums/posts/46622

og her http://www.bimmerboard.com/forums/posts/151999

ser disse greie ut eller er det mer jeg bør vite om

Jeg vil også trenge fjærklemmer er det riktig at jeg ikke bør gå for de enkle til Biltema (se bilde)

2

Men heller spandere litt mer og gå for disse. Er det riktig?

2

ZF er Sachs og samme som orginal. Har disse selv bak på min E39, god kvalitet kjøpt hos Gs. de nederste tror jeg ikke er nok til å presse sammen framme. De øverste funker men de lager unødvendige hakk i ny fjør og kan glippe. Og det er kamikaze, de har skjedd meg. Jeg overlevde, tenna og. Kjøp øvre fjærlager og nedre gummi. Det bør du bytte samtidig. Disse er ganske grei å få ut hele demper med fjør med. Løsner på spindel, presser ned og drar ut først opp så den akkurat har klaring til skjermen, designet slik. Så drar du den ut. Når du monterer, unngå å vri demperen rundt inni spindel så du ikke lager spor i den, bruk 5-56 og riktige momenter på alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltemas billig-variant funker. Men det er klart at dersom man skifter fjærer flere ganger i måneden går man litt lei. De er ikke perfekte, men får jobben gjort med litt knot. Skal til å skifte bak på E39en om kort tid, og bruker de jeg har. Korte jekkestropper funker det og.. 

Beste er å fjerne hele fjærbeinet fra bilen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet tilstanden på støtdemperne så ville jeg vel byttet de med det samme. Utrolig dumt og måtte gjøre jobben på nytt igjen neste år. Og du bytter selvsagt begge fjærene på samme aksel.

Jeg pleier og regne maks 100 000 km på et støtdemperpar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, t06afre skrev:

Takk for gode svar alle sammen. Skal selvsagt bytte begge sider samtidig, og bytte slitedeler. Gruer meg litt til jobben bak. Det er slitsomt å rive ut hele baksetet og sette det sammen igjen

Tror det er likt som E39 og det ser verre ut enn det er. Tar meg 10minutt å fjerne alt bak på min E39, du må bare sette deg godt inn i jobben for alt er laget til for at det skal være lett å demontere/montere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville faktisk anbefalt og kjøpe 2 sett med fjørklemmer, de første som du linket fra biltema fungerer helt fint samt at prisen er lav. Tror det er 100 kr for ett par.

Jeg måtte ihvertfall bruke 4 stk totalt for å klemme de langt nok ned for å skru fast bolten framme. Har du tilgang til luftverktøy eller elekstrisk slagtrekker er dette langt lettere enn å stramme dette manuelt med en skralle. Så lenge du ikke vil ha deg en liten treningsøkt med armene XD

For å løsne bolten i top kan du kjøpe ett spesialverktøy for denne jobben eller være litt kreativ. Jeg pleier å bruke en tennpluggnøkkel mener denne er 19mm eller 21mm, en sveisertang for å holde sokkelen fast og en umbrako for å holde bolten fast. 

Fjørene bak tror jeg ikke du trenger klemmer en gang men en god jekk. Du løsner bare broen som fjøren ligger i og vipper broen ned.

Edit: Ser at du har Mcphearson struts bak også, men fant en video viss du ikke allerede har sett denne 

 

 

Endret av warg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke bruke luftverktøy på biltema klemmene, de er ikke egnet til det. Kan være farlig. Skal du bruke luftverktøy må det være skikkelig hydraulisk klemme med sikring som er godkjent for det. Fjørene bak må du klemme sammen godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det en risk med å komprimere fjører. Viss du vil ha det helt risikofritt leverer du det inn på verksted i stedet men regner med det ikke var det trådstarter ville ha som svar. Som sagt du kan bruke en time pr fjør med skralle men tviler på det er så mye mer sikkert, eller blåse på med en elektrisk slagtrekker. Bruk litt sunn fornuft, viss ett eller annet skal skje tenk over retningen fjøren vil gå, det er folk som har blitt skikkelig skadet også på disse klemmene som er å finne på verksted også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...