Sverre_BMW525d Skrevet September 2, 2019 Share Skrevet September 2, 2019 Heisann, trenger litt hjelp og anbefaling Bmw e61 525d 2008/9 xdrive Har i flere år skiftet bremseskiver og klosser pga kast/skjevhet og påfølgende vibrasjon eller bremser foran som hugger eller tar ujevnt foran. Usikkert på hvilken side. Etter bytte er alt helt fint, men så begynner det å bli ubalanse og kast etter noen måneder. Har skiftet casterstag foran og gjentatte hjulstillingkontroller, på alle hjul. Har prøvd forskjellige skivemerker, ikke originalt men mye bosch. Rengjort alt og brukt mye tid. Alt er kjempebra etter skiftene. Så nå er d påan igjen, det kjennes i rattet og hele bilen nykker under bremsing. Rattet drar ikke spesielt til noen side, kanskje litt til høyre, så mistenker venstre foran. Før jeg tar den inn til bmw vil jeg prøve å skifte calipere. Er klar over at det kan være navet, men vil en siste gang prøve nye skiver, klosser og calipper. Bytte først på venstre side og så testtur. Så på eurodel.no at de har calippere til 1600 kr pr.stk, tror d er bare stempeldelen. Uoriginalt. Link her https://www.eurodel.no/bremsecaliper-nk-2115227 Er det bare å prøve denne calipperen eller er d litt scary ? Regner med holderen eller klaven som står på bilen passer ? Mvh Sverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet September 2, 2019 Share Skrevet September 2, 2019 Bestilte nettopp fullstendig calipper fra Eurodel til en E90 LCI, passet fint den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet September 2, 2019 Share Skrevet September 2, 2019 (endret) Bytt casterstag foringer.. Selv om de ikke er defekt blir de ofte for myke etter en stunds bruk, og da blir det for mye bevegelse under oppbremsing som igjen fører til kast i bremseskivene.. Ett vanlig problem med større og tyngre biler , slik som X5 , og Teslaer, men det samme skjer på f.eks 5-serien i noe grad. Edit: Ser jo nå at du har byttet dette allerede så.. Endret September 2, 2019 av Daniel80 Fredrik og quandt1960 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre_BMW525d Skrevet September 2, 2019 Forfatter Share Skrevet September 2, 2019 Ja casterstag med foringer og opphengskule er skiftet. Tenker jeg da prøver disse uoriginale calipperne, skal se om det er med eller uten klave eller holder. Takk for svar så langt. Bestiller imorgen om ikke noen fraråder det ? Sverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 2, 2019 Share Skrevet September 2, 2019 Husket du å stramme til casterforing bolt når bilen hvilte på hjulene med vekt? Hvis ikke får du spenning i foringen som kan gjøre at de vibrerer og blir ødelagt ganske fort igjen. Anbefaler Meyle HD sine for de er solide og ikke fylt med væske som de orginale, holder lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre_BMW525d Skrevet September 2, 2019 Forfatter Share Skrevet September 2, 2019 Ja strammet til med vekt på, og Meyle HD. I linken til caliper hos eurodel.no ser jeg det er kun bak de har. Noen som vet noen gode nettsted for calippere fram. Ca 2500 pr.stk bosch gsbildeler. Skal ringe og høre om det er med klavene ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre_BMW525d Skrevet September 2, 2019 Forfatter Share Skrevet September 2, 2019 Men nå ble jeg veldig usikker. Ringte gsbildeler om de calipperne som bekreftes uten holder eller klave. Han sa han hadde hatt samme problem som meg med flere kjøp av uoriginale skiver. Han byttet til bmw original og problem solved. Han hadde som meg brukt zimmermann og bosch sine skiver med påfølgende kast noen måneder etter. Tror jeg i de senere år har skiftet tre fire ganger. Alle kan vel ikke være feil eller dårlig. Jeg vil egentlig ikke tro det er løsning å kjøpe originalt. Kan hende bedre kvalitet, men uoriginale kan vel ikke være så dårlige. Hva tror dere ? Enten kjøper jeg originale skiver og nye klosser, eller uoriginale skiver med klosser og calipper. Blir jo fort dyrt dette ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 2, 2019 Share Skrevet September 2, 2019 Jeg skiftet til Zimmermann for et år siden på min X4. Disse merker jeg en liten antydning til kast i nå. Forholdsvis irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet September 2, 2019 Share Skrevet September 2, 2019 3 timer siden, Sverre_BMW525d skrev: Men nå ble jeg veldig usikker. Ringte gsbildeler om de calipperne som bekreftes uten holder eller klave. Han sa han hadde hatt samme problem som meg med flere kjøp av uoriginale skiver. Han byttet til bmw original og problem solved. Han hadde som meg brukt zimmermann og bosch sine skiver med påfølgende kast noen måneder etter. Tror jeg i de senere år har skiftet tre fire ganger. Alle kan vel ikke være feil eller dårlig. Jeg vil egentlig ikke tro det er løsning å kjøpe originalt. Kan hende bedre kvalitet, men uoriginale kan vel ikke være så dårlige. Hva tror dere ? Enten kjøper jeg originale skiver og nye klosser, eller uoriginale skiver med klosser og calipper. Blir jo fort dyrt dette ☺️ Siden forstillinga er kompakt er originale deler løsningen.Jeg har selv reparert biler som har fått risting med forholdsvise nye bosch skiver og klosser. De ble bra etter bare å bytte til originale klosser. At bremseklosser skaper risting er en kjent sak for de som kjører på bane, de legger igjen ett flekkvist belegg på skivene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 2, 2019 Share Skrevet September 2, 2019 Sånn litt på sidelinjen, så har jeg også samme problemet med min bil. Zimmermann skiver her og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre_BMW525d Skrevet September 2, 2019 Forfatter Share Skrevet September 2, 2019 Mange vettuge svar her ja. Har jo brukt uoriginale klosser og. Har sett disse flekkene, gråsvart, men det har vært om vinteren med salt etc. Umulig å få bort uten å slipe ned.... Har testet calipperne med å trykke de langt ut for å simulere at de ikke henger, det funket jo ok. Satt trebit imellom så de selvølgelig ikke gikk helt way out 😁 Så tja ja krype til korset og satse på originale skiver og klosser denne gangen 🤔 Kjøpe nye glidebolter og. Tror jeg gjør det 👍 Sverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 2, 2019 Share Skrevet September 2, 2019 Kan anbefale Brembo skiver. Trilla noen 10k km med de nå, ingen problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet September 2, 2019 Share Skrevet September 2, 2019 4 timer siden, Sverre_BMW525d skrev: Så tja ja krype til korset og satse på originale skiver og klosser denne gangen 🤔 Kjøpe nye glidebolter og. Tror jeg gjør det 👍 Skader ikke å overhale caliperne i samme slengen. Selv om stemplene ikke sitter fast, så kan de gå treigt. Forøvrig: The real truth about warped brake rotors Man kan sikkert diskutere innholdet i artikkelen, men jeg har nå ihvertfall hatt gode erfaringer med "brake bedding" for å få bort vibrasjoner. Foretrekker litt aggressive klosser som sliter mer på skivene, selv om det blir mer støv og slitasje av det. Da holder jeg rusten unna i slitebanen. Forrige bremsesettet mitt foran (originale skiver + textar klosser) holdt ca 40000-60000km (husker ikke nøyaktig) før jeg valgte å bytte til det jeg har nå. Som er Zimmermann-skiver og Textar klosser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusE34tds Skrevet September 2, 2019 Share Skrevet September 2, 2019 Har du byttet bremser selv? Kan jeg spørre hvordan du har gjort det? Fremgangsmåte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre_BMW525d Skrevet September 3, 2019 Forfatter Share Skrevet September 3, 2019 Ja bytter selv. Demonterer alt og rengjører med stålbørste og evnt fjerner rust der klossene ligger. Tynt sandpapir på kontaktflate nav og disk. Tar ut gliderne eller foringene og sjekker for avleiringer og at det er litt fett på de. Har brukt fett eller olje fra biltema. Husker ikke hva det heter, men små tuber med bremsefett/pasta. Bruker bittesmå mengder av dette også på baksiden av klossene samt bittelitt der klossene beveger seg. Bremserens på skivene. Pusser bittelitt av klossene med tynt sandpapir, bare sånn raskt over. Sjekker at bolter og kontaktfleter her er ok. Så er d jo bare å montere. Fester rimelig godt fast den lille festeskruen på skivene. Skal kjøpe ny da de begynner å bli litt slitt nå. Leste linken over her om at mange årsaker til "skjeve skiver" egentlig kommer fra dårlig innkjøring og dårlige uoriginale klosser. Mener jeg passer godt på dette og unngår kraftig oppbremsing de første titalls milene. Men kommer til å prøve originale klosser denne gangen. Har brukt bosch sine lenge nå. De har også vært byttet når jeg bytter skiver. Kanskje er det klossene som i mange tilfeller er problemet ?? Sverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå