Gå til innhold

BMW X-drive - Trøbbel med fordelingsgir og løsninger.


Netlandet
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en X3,  E83 2007 model. Har fått opp varsel om fordelerkassen (gule lys på 4x4, dekktrykk, håndbrekk og DBC). Denne har vært en stund nå, men kommer og går. Når jeg har vært på verksted, har det ikke vist noe på diagnose. Begynte nettopp og lyse konstant, skal få den diagnostert igjen. Jeg merker helt klart forskjell i bilen når lysene lyser, og det er ikke noe god lyd når jeg svinger i lav fart. Speedometeret går litt amok når lysene er på , men nå virker det ikke i det hele tatt.

Det jeg syntes er merkelig, er at det kommer og går hele tiden. Dette tyder på en elektronisk sak, mulig en dårlig kontakt. Noen som har innspill/tanker om dette?

  1. Jeg har skiftet olje i fordelerkassen.
  2. Har kjørt med samme dekk i mange år, ingen problem tidligere.

Bilen er ellers i god stand, og har mange Km igjen, håper jeg. Veldig god å kjøre.

BMW1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elnorm skrev:

Hei.

Jeg har en X3,  E83 2007 model. Har fått opp varsel om fordelerkassen (gule lys på 4x4, dekktrykk, håndbrekk og DBC). Denne har vært en stund nå, men kommer og går. Når jeg har vært på verksted, har det ikke vist noe på diagnose. Begynte nettopp og lyse konstant, skal få den diagnostert igjen. Jeg merker helt klart forskjell i bilen når lysene lyser, og det er ikke noe god lyd når jeg svinger i lav fart. Speedometeret går litt amok når lysene er på , men nå virker det ikke i det hele tatt.

Det jeg syntes er merkelig, er at det kommer og går hele tiden. Dette tyder på en elektronisk sak, mulig en dårlig kontakt. Noen som har innspill/tanker om dette?

  1. Jeg har skiftet olje i fordelerkassen.
  2. Har kjørt med samme dekk i mange år, ingen problem tidligere.

Bilen er ellers i god stand, og har mange Km igjen, håper jeg. Veldig god å kjøre.

BMW1.png

Hatt en E83 med fordelingskasse problem. Der var det et konstant problem og denne ble byttet. Ting som «kommer og går» er ofte relatert til strøm, enten komponenter eller selve batteriet, begynn der.

lykke til

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2020 den 10.53, Elnorm skrev:

Hei.

Jeg har en X3,  E83 2007 model. Har fått opp varsel om fordelerkassen (gule lys på 4x4, dekktrykk, håndbrekk og DBC). Denne har vært en stund nå, men kommer og går. Når jeg har vært på verksted, har det ikke vist noe på diagnose. Begynte nettopp og lyse konstant, skal få den diagnostert igjen. Jeg merker helt klart forskjell i bilen når lysene lyser, og det er ikke noe god lyd når jeg svinger i lav fart. Speedometeret går litt amok når lysene er på , men nå virker det ikke i det hele tatt.

Det jeg syntes er merkelig, er at det kommer og går hele tiden. Dette tyder på en elektronisk sak, mulig en dårlig kontakt. Noen som har innspill/tanker om dette?

  1. Jeg har skiftet olje i fordelerkassen.
  2. Har kjørt med samme dekk i mange år, ingen problem tidligere.

Bilen er ellers i god stand, og har mange Km igjen, håper jeg. Veldig god å kjøre.

 

E83 X3 har i mange tilfeller trøbbel med el-motoren som styrer clutchen i fordelingsgiret.
Det sitter et plast-tannhjul inne i motoren som slites ut, og dermed klarer ikke lenger el-motoren å engasjere clutchen.
I mange tilfeller kan man demontere el-motoren og snu plastdrevet 180 grader. Det finnes også et originalt rep-kit fra BMW.
Send meg en PM om du vil at jeg skal se på bilen for deg :)

Mvh
Thomas Netlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei og takk for veldig god info om det fordelingsgearet.  
Det kan se ut til at min -15 mod X3/99’ km, har fått slike symptomer.  Det er fra den lokale forhandleren foreslått å skifte oljen, i første omgang, for å se om det er noe bedring.  Har du noe erfaring med det?  Der er ikke noe annet vidundermiddel man kan fylle på for å evt ‘rense’ kassen i en kort periode, før olje skiftes igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
  • 1 year later...

Heisann litt eldre tråd,men prøver å få litt hjelp her. Min e61 525xd 2008/2009 modell 280000 km har nesten sikkert defekt fordelingskasse/transfer case som heter ATC300. Skiftet selv ny actuator eller servomotor og feilkoder dsc, abs, 4x4 og ebv ble borte. Gjorde oljebytte/flushing via åpning der actuator stod. Likeså kalibrering og reset via ista. Alt så jo kjempebra ut helt til firehjulstrekken koblet seg inn i bakke på grusvei. Vibrasjoner, bilen henger liksom igjen på bremsene, ujevnt trekk, rykking osv. Ingen feilmeldinger. 

Så skjer d grusomme ca 20 mil etter actuatorbytte under svak oppbremsing lav fart metalliske lyder noen sekunder (som tannhjul mot hverandre...) og igjen d samme like etterpå og så popup av disse feil meldingene. Kjører nå med feilmeldinger, ingen vibrasjoner eller rykking nå som firehjulstrekk er borte. Har vel kun rwd.

Så hva gjør jeg. Er et firma i Steinkjer SIA KK Service som renoverer kassa for rundt 10000 kr. Nevnt i tråden her automatgearservice i Bergen hvor jeg bor,  spørre de ?? Noen med gode løsninger å gjøre dette ? Er jo steindyrt å kjøpe nytt/fabrikkoverhalt.

Tenkte ta ut kassen selv, og montere den. Noen som vet om d går greit ? 

Mvh Sverre 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at kassen gikk i stykker egentlig, skulle tro du gjorde noe feil eller?

Uansett. Kjøp en brukt kasse å sett på. De koster jo ikke noe mer enn 3-5k. Skifte kan du selv, om du føler deg kapabel og har plass. Det burde ikke være for vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Otis 😊

Ja antar kassen gikk i stykker, men kjører ok nå med actuator defekt igjen. Har tenkt x ganger over hvordan d skjedde. Actuator var kjøpt ny ca 3000 kr fra Tyskland og ikke bmw. Så helt ny ut. Var litt vanskelig å få den inn, er jo gummiring der som tetter. Antar også drevet der var d som røyk pga motstand i kassen ??? Fikk jo kalibrert m.m så d skulle jo være ok med actuator. Men om clutchplatene i kassen slurer så vil d vel riste og rykke. Mye krefter her.

Men $ spørsmålet er om d er mulig å disable 4x4 og kjøre kun på rwd. Uten at feilkodene kommer. Så jeg får dsc og abs tilbake. Noen som vet om mulig med ista ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sverre_BMW525d skrev:

Så jeg får dsc og abs tilbake

Er du sikker på at det ikke er abs systemet som er opphavet til problemet? Defekte abs ringer på drivaksler foran så det blir feil hjulhastighet så x-drive slår inn når den ikke skal ? Lurt å sjekke før du bytter kassa ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på d og 👍 Drivakslinger med ringer foran er skiftet for noen år siden. Ingen feilmeldinger på dette. Kan jo være blokkeringer i hydraulikken, men da skulle problemet også vært uten firehjulstrekk innkoblet.

Tenker mer og mer bare kjøre bilen rwd en tid men med dsc og abs. Må sjekke ut den x delete. Er på jobb nå, skal nok finne ut av det.

Å kjøpe brukt kasse er jeg usikker på, mye bortkastet tid om den er dårlig også 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men må innrømme at oljeskift på denne kassen har vært litt dårlig 🙄

Er d slik at på denne bilen er d 40/60 kraft foran/bak normal kjøring, og regulering når firehjulstrekken slår inn. Eller er 100 bak normalt. Begynte å tenke litt på fremre diff ?

Håper noen vet om spesielle problemer med å ta ned kassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...