yoozup Skrevet Oktober 23, 2019 Share Skrevet Oktober 23, 2019 Hei alle sammen, trenger hjelp. Jeg har en E90 316i N45 motor, har gått 119 000 km på telleren. Når jeg kaldstarter bilen hører jeg en raslelyd (Høres ut som diesel) i 2 sek, så er alt normalt. Igår prøvde jeg bilen og nå hører jeg lyden ved tomgang og til 2500 RPM når motoren er varm, over 2500 RPM så forsvinner lyden. Ingen tegn på motoren fusker eller lamper som lyser på dashbordet. Lyden er ikke så høyt, men kan høres når man åpner panseret. Forøvrig så har jeg byttet ny kjedestrammer for 2 år siden, så jeg tviler på det har med kjedestrammer å gjøre. Kan dette være et tegn på registerkjede som må byttes? Vanos drevene? Noen som vet ca pris på å få jobben gjort på å skifte registerkjede? Jeg har hatt N46 motor før, uff møkka motorer må jeg si, både N46 og N45. Må få fikset den før salg eller beholdes. Men har lyst å selge den også kjøpe E60 523i N53B25, jeg hører at denne motoren skal være bra, noe tips for neste brukt BMW for meg? Takker på forhånd for innspill og tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 23, 2019 Share Skrevet Oktober 23, 2019 Litt lite olje eller for gammel olje, som resulterer i litt dårligere oljetrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas Skrevet Oktober 23, 2019 Share Skrevet Oktober 23, 2019 Det kan godt være problem med kjede selvom strammer har blitt skiftet tidligere. Kjede strekker seg . Føringer i plast har også en tendens til å knekke Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoozup Skrevet Oktober 23, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2019 31 minutter siden, Otis skrev: Litt lite olje eller for gammel olje, som resulterer i litt dårligere oljetrykk. Jeg håper virkelig det er det, skal skifte olje på fredagen, men jeg er usikker om jeg skal bruke motip motorflush eller ikke når jeg skal tømme oljen, hører så mye rart om motorflush. Men tror jeg skal flushe den, da jeg har hatt mye kortkjøringer, så det er vel litt slam og sånt inni motoren tenker jeg. Jeg har diagnose utstyr selv INPA, ellers så jeg har tatt kontakt med deg for diagnose og koding 😁. Tusen takk for svar 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoozup Skrevet Oktober 23, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2019 20 minutter siden, kimhas skrev: Det kan godt være problem med kjede selvom strammer har blitt skiftet tidligere. Kjede strekker seg . Føringer i plast har også en tendens til å knekke Du har vel rett at det kan være kjede, det kommer til å koste litt å utbedre det. Så jeg må starte med billigst løsning først som er oljeskift. Men ja N45 er vel kjent for kjeden strekker seg, så jeg har vel det i bakhodet. Tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet Oktober 23, 2019 Share Skrevet Oktober 23, 2019 Kjede strekker seg , så om du hører raslelyd lyd kan det være lurt å skifte dette før du får motorhavari. Det trenger ikke være så veldig dyrt om du finner noen som har gjort det før og har tilgang på register verktøy. Selve jobben er forholdsvis enkel på denne motoren , og jeg fikk skiftet det på min for 10000,- + mva (prisen på kjede, glideskinner, strammer, ett nytt tannhjul, olje, og 1 times jobb). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 23, 2019 Share Skrevet Oktober 23, 2019 Jeg hadde en slags metallskrape lyd i min e87 rett før 100k, som du beskriver. Det var dynamo (lager) som var mitt problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoozup Skrevet Oktober 23, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2019 1 time siden, Daniel80 skrev: Kjede strekker seg , så om du hører raslelyd lyd kan det være lurt å skifte dette før du får motorhavari. Det trenger ikke være så veldig dyrt om du finner noen som har gjort det før og har tilgang på register verktøy. Selve jobben er forholdsvis enkel på denne motoren , og jeg fikk skiftet det på min for 10000,- + mva (prisen på kjede, glideskinner, strammer, ett nytt tannhjul, olje, og 1 times jobb). Tusen takk for svar, høres ut som jeg må få det skiftet. Men skal prøve med en oljeskift først og se om lyden forsvinner. Har hatt raslelyd på N46 motoren før, men den var mye høyere enn den raslelyden jeg har nå. Men lyden er et tegn eller symptom på at register kjede må byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoozup Skrevet Oktober 23, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2019 32 minutter siden, sondre skrev: Jeg hadde en slags metallskrape lyd i min e87 rett før 100k, som du beskriver. Det var dynamo (lager) som var mitt problem. Takker for svar, men mitt problem tror jeg er registerkjede som er strekt. Jeg har en raslelyd eller en slags metallskrape lyd top og midten av motoren ved tomgang og opp mot 2500 rpm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoozup Skrevet Oktober 23, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2019 Da har jeg kjørt bilen litt idag og tok en diagnose med INPA. Ingen feilkoder på INPA. Fylt på olje nesten 1 L, og målte i dashbordet, fullt, og jeg skiftet oljen ifjor. Så jeg kan utelukke gammel olje og for lite. Raslelyden er der fortsatt, og når jeg gir gass til 2500 rpm så hører man ikke lyden. Men når jeg slipper gassen og turtallet dropper fra 2500 rpm, så hører jeg høyere raslelyd enn på tomgang. Jeg har kjørt bilen, alt funker normalt, gasspådrag osv. Bare at den lyden er der fortsatt, og den høres veldig ille når turtallet går ned fra 2500 rpm. Jeg åpnet panseret og sjekket hvor lyden kom fra, men det hørtes ut som den kom fra oljefilter, synes det var rart at det kom mest lyd fra oljefilter hus eller hva jeg kalle det. Registerkjede gir vel ingen feilkode? Jeg skal undersøke hvilke verksted som tar jobben med grei pris, med det samme så kan dem ta bunnpannepakning og topdeksel pakning også. Budsjett på 20 000 kr, håper det ikke er mer. Bilen har tross alt 119 000 km, jeg regner med det er bare å bytte disse pakningene siden det svetter litt olje ut av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 23, 2019 Share Skrevet Oktober 23, 2019 Register kjede gir feilkoder, om det er strekt nok. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Oktober 23, 2019 Share Skrevet Oktober 23, 2019 Toppdeksel må av for å skifte kjede++, bunnpanne må nesten helt sikkert av da alle de moste plastdelene fra kjedeføringene havner der og i oljepumpesilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoozup Skrevet Oktober 23, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2019 Ingen feilkode på Inpa, men fant noe rart ved camshaft positions på Inpa. Noen som vet hva det er? Se bilde Jeg har spurt om pris hos GS bildeler i Trondheim for registerkjede bytte. Tusen takk for svar og tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Oktober 23, 2019 Share Skrevet Oktober 23, 2019 3 timer siden, yoozup skrev: Da har jeg kjørt bilen litt idag og tok en diagnose med INPA. Ingen feilkoder på INPA. Fylt på olje nesten 1 L, og målte i dashbordet, fullt, og jeg skiftet oljen ifjor. Så jeg kan utelukke gammel olje og for lite. Du kan utelukke gammel olje, men det er et år siden den ble byttet? Der har du definisjonen på selvmotsigelse.. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Strekt kjede kan være nok til å gi feil posisjon på kamaksler . Det har nok blitt nyttet mange kam og veivsensorer rundtom pga feilkoder som egentlig kommer av register trøbbel. Ikke bare på BMW yoozup og Bimmernew reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå