Gå til innhold

Rust skiver bak innside F10


totakt
 Share

Anbefalte innlegg

Ble gjort oppmerksom for noen måneder siden av BMW  verksted at det var mye rust på skiver bak på min 2016 F10. Spurte da om det var ok å bruke handbrems iblant for å få brukt bremser bak mere, og det var ok. Har da gjort det.

Når jeg nå byttet til vinterhjul, ser jeg at det er på innside av skiver bak det er rust. Glemte å se etter på kaliper, men de er flytende? Har en glidefunksjon?

Ta av kalipere og smøre opp? Eller er det annet som gjelder på denne modellen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta noen harde oppbremsinger av og til, så slipper man problemet. Hadde tilsvarende på første eu kontroll etter at jeg kjøpte min f11. Automat gir en annen kjørestil med mindre bremsing...og derav minre bruk av bakbremsene. Skiftet skiver og klosser på min, og bruker bremsene litt mer enn forrige eier...og problemet har ikke vendt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser hardt iblant, og bremser med handbrems iblant. Jeg tror i likhet med deg dopus, at forrige eier har bremset for lite.

Men siden det er bare innside av skiver som har rust, tyder jo det på at klosser har mer kraft på utsiden av skiver enn innside. Det skal jo være likt..

Da blir det nok skifte av skiver og klosser før EU-kontroll i Januar, og hard bremsing, så blir det nok bra.

Har serviceavtale uten dekning på bremser, men mulig en bekjent skifter delene for meg. Bør vel ikke være noe problem i forhold til garanti?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, totakt skrev:

Bremser hardt iblant, og bremser med handbrems iblant. Jeg tror i likhet med deg dopus, at forrige eier har bremset for lite.

Men siden det er bare innside av skiver som har rust, tyder jo det på at klosser har mer kraft på utsiden av skiver enn innside. Det skal jo være likt..

Da blir det nok skifte av skiver og klosser før EU-kontroll i Januar, og hard bremsing, så blir det nok bra.

Har serviceavtale uten dekning på bremser, men mulig en bekjent skifter delene for meg. Bør vel ikke være noe problem i forhold til garanti?

 

Var jeg deg ville jeg heller spart penger på å kjøpe skiver fra eurodel.no til en brøkdel av prisen av originale også får du heller et verksted (eller eventuelt BMW-forhandleren din) til å montere de. På en såpass ny bil med garanti/reklamasjon enda så ville ikke jeg kjipet inn på å la bekjente mekke på bilen, men holdt meg til autoriserte verksteder slik at arbeidet kan dokumenteres skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2019 den 0.32, totakt skrev:

Bremser hardt iblant, og bremser med handbrems iblant.

 

Du har vel elektronisk håndbrekk på en F10? Jeg ville ha tenk meg om før jeg "drar på" håndbrekket. Du kan jo ikke justere pådraget. Enten er den på eller av.

Da skal problemet løses med vanlig oppbremsing. BMW har hatt glidende kaliper siden 80-tallet. Skru ut Umbrako-boltene, poler dem (aller helst med pussemaskin med poler-skive) og smør de med "gris". Det hender at plasttroppene forsvinner og da kommer det skitt og vann inn. Hvis boltene er for mye eiret, så bør de byttes.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Otis skrev:

Ang. smøring av glidebolter.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-520d-lim/repair-manuals/34-brakes/34-21-rear-wheel-brakes/GYaax8h

Clean guide screws only; do not grease.

Har ikke 520d xdrive "TRW floating caliper"? Der gjelder vel andre rutiner når det gjelder å smøre glideboltene. Jeg har forøvrig samme type calipere som du linket til over, og har kun rengjort glideboltene de siste 5-6 årene. Det har fungert helt fint, selv om det føltes "feil" første gang jeg gjorde det (gammel vane er vond å vende). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mons1 skrev:

Du har vel elektronisk håndbrekk på en F10? Jeg ville ha tenk meg om før jeg "drar på" håndbrekket. Du kan jo ikke justere pådraget. Enten er den på eller av.

Da skal problemet løses med vanlig oppbremsing. BMW har hatt glidende kaliper siden 80-tallet. Skru ut Umbrako-boltene, poler dem (aller helst med pussemaskin med poler-skive) og smør de med "gris". Det hender at plasttroppene forsvinner og da kommer det skitt og vann inn. Hvis boltene er for mye eiret, så bør de byttes.

Vis man drar i brekk knappen i fart/høy fart er det det samme som å bråbremse. Ikke farlig å prøve så lenge ingen ligger rett bak deg. Knappen aktivere da ikke det elektriske brekket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som står beskrevet i manualen. 
 

Mens du kjører
Generelt
Bruk under kjøring fungerer som nødbremse‐ funksjon.
Trekk og hold bryter. Kjøretøyet bremser sterkt så lenge bryteren blir trukket.
Varsellampen i kombi-instrumentet lyser rødt, et signal høres og bremselysene ly‐ ser.
En Check-Control-melding vises.
Aktiver parkeringsbremsen når kjøretøyet står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da en enkel jobb å skifte bakbremser... Så lenge man har ISTA-D og diagnosekabel. Sette e-håndbrekket i service mode og skift som vanlig. På min skal ikke glidepinnene smøres, slik jeg har skjønnt det. Brukte orginale todelte skiver og orginale klosser. Billigere uorginale skiver er som regel helstøpt og tyngre enn orginalskivene. Om det har noe å si vet jeg ikke, men orginal bremsene fungerer i hvertfall knallbra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke diagnoseverktøy heller. Strengt tatt. Skru av el-motoren til håndbrekket (2x torx), skru stempelet inn (hex, tror je) i hullet til el-motor akslingen, press/tving stempelet tilbake som normalt. Skru på motor når ferdig. Resten er likt.

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kanskje å sette strøm rett på motoren å kjøre den tilbake..  Jeg gjorde det på en Tesla blant annet. Men det klart enkleste og beste er å ha tilgang til diagnose som har den muligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 3.11.2019 den 21.04, Otis skrev:

Ang. smøring av glidebolter.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-520d-lim/repair-manuals/34-brakes/34-21-rear-wheel-brakes/GYaax8h

Clean guide screws only; do not grease.

Det er ikke snakk om å presse inn greas med "fettpresse". Det er snakk om å legge et tynt belegg for å beskytte metallet på bolten mot eiring og korrosjon. Det er også snakk om bolter som er allerede "angrepet" og har fått et ru overflate. Er boltene blank og fin, så er jeg enig i at man ikke trenger i smøre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2019 den 17.29, kimhas skrev:

Vis man drar i brekk knappen i fart/høy fart er det det samme som å bråbremse. Ikke farlig å prøve så lenge ingen ligger rett bak deg. Knappen aktivere da ikke det elektriske brekket 

Det er IKKE de samme som å bråbremse! :-o
Håndbrekket låser bakhjulene (ikke forhjulene) og drar du på brekket i fart, så risikerer du å først ligge på skogen og deretter på akutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...