Gå til innhold

Janmagga’s Z4"m" s54 supercharger swap *motor ferdig bygget


jan magnus
 Share

Anbefalte innlegg

På 10.12.2019 den 8.02, Skulebollen skrev:

Blir spennende med oppstart 😊

Det blir det :D 

 

har også dette på vei ifra @danskiii 

om dette nå skulle passe, så blir endelig modell frest ut i aluminium :)  og muligens forbedret/pyntet på design :)

Stor takk til Torje som faktisk gidder, og har vært så rask på foten for å få dette klart til testing. Alt er designet fra bunn med hjelp av org pumpebrakett og pumpe samt plasseringen av selve reimhjulet.

( alt dette for å fjerne servopumpa på s54 motoren )

 

D1C35925-1052-4C30-8C90-00B6E0BA77D5.jpeg

901DA27A-B393-4F90-8B7A-EDC8226CE631.jpeg

ADDBE5FA-5321-4701-8A57-CE4EAF07ED82.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld (natt)

Har ikveld gjort ferdig kablingen på motorswapet :D dvs:

fjerning av IVM modul , som innebærer et helt lass med ledninger som må få seg en ny plass :)

kort fortalt: IVM modulen er en utstrakt sikringsboks/releboks  som n52 motoren bruker ved siden av der org hjernen sitter. 
 

så i store trekk så er releene og sikringene som man ellers finner inne i hovedboksen på en z4m , trukket ut av hovedboksen på 3.0si. Og malplassert utenfor i en egen kapsling.  
 

og for å få plass til orginal kjølevæsketank  til z4m oppsettet, så måtte dette uansett bort da det sitter på samme sted.

så ved hjelp av bmw tis info, og 20-40 timer med studering, så er jeg trygg på at dette starter på første forsøk  👀🤞🏻

det har vært mye hodekløe og mye lesing. Men ingenting er umulig.  
så med de ordene så konkluderer jeg med at å montere en s54b32 i en 3.0si er fullt mulig, og alle ledninger bortsett fra 1-3 stk ledninger må trekkes fra sikringsboks og ut til hovedboksen, fordi grunn-nettet er likt, og går til samme funksjoner visa verca modellene. Det er bare ulike kontakter på hver av de . Ergo ingen synlige custom løsninger.
kjølevæskesensoren er også relokert til den nye plasseringen av tanken.

litt mer av siste nytt.1DFC0B6A-ACC4-4167-BB2E-871C829AD7B6.thumb.jpeg.de06043936b6f1f3e8fb05adc9c01ab2.jpeg

danskii har sendt meg litt snacks i dag ifm servopumpedelete ( fordi z4 jeg har har elektrisk servo) derav fjerning av servopumpe.

dette passet elegant akkuratt der det skulle. Så neste sted blir å produsere denne i frest alu. ( designet blir dog forbedret.

så litt bilder:) 

IVM boks

servopumpedelete og ferdig re-pinnet ledningsnett på siste bildet. 

Ris / ros og spørsmål besvares mer enn gjerne 😌

 

 

D46218BA-5C15-4E00-9578-6BDB1D3B7319.jpeg

1DA71CDE-459F-4ECC-94EA-39F78E09540F.jpeg

770927A5-3A29-4D26-BE3F-D292BD406A51.jpeg

123A4A09-1172-4891-AA2F-81F3E2C28419.jpeg

F47A5D6E-974D-45EC-8DDA-F105A8404980.jpeg

4927C1D5-48B2-445A-A7D3-AC868C0A9E35.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjører en liten juleuppdate! Håper alle har svelget unna ribba og hatt en fin jul.

selv klarte jeg holde meg borte fra garasjen helt til i kveld 😅.

i kveld var en relativt stor milepel i prosjektet, jeg fikk montert clutch, kasse, mellomaksel, provemontert m3 midtre eksos, starter og testet servopumpe-delete braketten. 
så bilen havner om ikke lenge ned på egne hjul igjen. Apropos hjul. Det kan se ut til at det muligens blir et lite felgprosjekt utover våren og , om alt klaffer fra alle hold ;)

 

 

0F432F54-F47F-4CF3-88B3-89314135855B.jpeg

526BCD8F-F555-4252-BC39-7A1810B66C85.jpeg

35216ED8-0DA8-4E25-BF89-03A0F061C0B1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, turbojugen skrev:

Bøyer meg i støvet! Imponerende arbeid😃

Takk takk 👊🏻
 

 

10 minutter siden, RF91 skrev:

Korleis clutch har du gått for? Originalvare til M3? 🙂 Og stod braketten til forventningane? 😄

jeg endte opp med org dobbelmasse svinghjul og org bmw clutch og lamell :) 

siden det er en z4m kasse så er det andre splines på lamellen, dermed var det ingen alternativer der jeg handler deler enn å kjøpe org z4m clutchssett fra bmw :) men det er godt å vite at alt er org på akkuratt de delene da ;).

dette er 2’dre utkast av braketten, og den passer spot on og går dermed I produksjon over nyttår 😎

blir vel eneste z4 med s54 som har el-servo dette (?) 

Endret av jan magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jan magnus skrev:

Takk takk 👊🏻
 

 

jeg endte opp med org dobbelmasse svinghjul og org bmw clutch og lamell :) 

siden det er en z4m kasse så er det andre splines på lamellen, dermed var det ingen alternativer der jeg handler deler enn å kjøpe org z4m clutchssett fra bmw :) men det er godt å vite at alt er org på akkuratt de delene da ;).

dette er 2’dre utkast av braketten, og den passer spot on og går dermed I produksjon over nyttår 😎

blir vel eneste z4 med s54 som har el-servo dette (?) 

Splines på lamellen, altso annarleides splines på inngåande aksling på kassen? Trudde dei var like iom M3 og Z4M hadde same kassen, men det er då kanskje nokre små forskjellar her og der? Uansett, som du seier så er det godt å ha originale deler der slik at ein veit at ting er i orden og passar saman slik at ein slepp ned med kassa annakvar veke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RF91 skrev:

Splines på lamellen, altso annarleides splines på inngåande aksling på kassen? Trudde dei var like iom M3 og Z4M hadde same kassen, men det er då kanskje nokre små forskjellar her og der? Uansett, som du seier så er det godt å ha originale deler der slik at ein veit at ting er i orden og passar saman slik at ein slepp ned med kassa annakvar veke 😅

Z4m kassa er helt "ulik" e46 m3 kassa :) også inngående aksel ja. Mange flere splines, dermed annen lamell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, jan magnus skrev:

Z4m kassa er helt "ulik" e46 m3 kassa :) også inngående aksel ja. Mange flere splines, dermed annen lamell :)

Ein lærer stadig noko nytt 😎 Var sjøl på leit etter ein kasse frå Z4M sidan eg trudde den var lik M3-kassen og håpte den kunne skaffast billigare sidan den ikkje kom frå M3. Enda til slutt opp med M3-kasse likavel 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, RF91 skrev:

Ein lærer stadig noko nytt 😎 Var sjøl på leit etter ein kasse frå Z4M sidan eg trudde den var lik M3-kassen og håpte den kunne skaffast billigare sidan den ikkje kom frå M3. Enda til slutt opp med M3-kasse likavel 😅

Åja😅. Nei det er stikk motsatt. Om du finner ei z4m kasse så er det bare å hive seg på👀 og du er heldig om du får en til 20-25.000 .  Men den passer ihvertfall mye bedre enn m3 kassa, i et e30 karosseri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...