DoDraugen Skrevet Oktober 8, 2020 Share Skrevet Oktober 8, 2020 Fikk du fikset problemet med bolten på batteripolen ? Hvis du ikke får strammet skikkeligt kan det svikte når starteren drar masse strøm, men fungere greit til lys osv som ikke trekker så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 12, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2020 (endret) På 9.10.2020 den 1.06, DoDraugen skrev: Fikk du fikset problemet med bolten på batteripolen ? Hvis du ikke får strammet skikkeligt kan det svikte når starteren drar masse strøm, men fungere greit til lys osv som ikke trekker så mye. Dette er nå i orden - fikk ordnet en ny bolt og mutter fra ebay som gjorde susen. På 2.10.2020 den 18.03, Otis skrev: Det tyder enten på defekt startmotor, for lite strøm eller låst motor. På 2.10.2020 den 18.04, iittala skrev: Har du målt spenning på startmotoren når du forsøker å starte? Høres veldig ut som lav spenning. Dette har jeg ikke fått gjort, men det stemmer at starteren ikke får nok strøm. Forsøkte med far å koble en hjelpestarter på (merk at dette ikke fungerte før starteren ble byttet) via festepunktene i motorrommet, nå dro starteren motoren rundt, dog sakte da kapasitorene på hjelpestarteren ikke var ladet opp fult. Dette bekrefter nettop dette at starteren ikke får strøm fra batteriet. Har jeg forstått det riktig, er det også slik at strømkabelen som går fra batteriet til starteren er grov, uten sikring og går nærmest direkte. Far og jeg begynte så å jobbe oss fra pluss-polen på batterikontakta i bagasjerommet, og "ohmet" oss oppover ledningen på passasjersiden av bilen. Vi hadde kontakt helt opp til fotbrønnen på passasjersiden (se bilde "passasjerside.jpg"), men det viste brudd der ledningen (slik vi forstår det) kommer opp under kjørekomputeren under panseret (se bilde "motorrom.jpg" - vi antar at det er snakk om denne tykke kabelen). Det jeg nå lurer på, er om jeg kanskje ikke kan ha lokalisert området hvor feilen bør ligge - men jeg forstår ikke helt hvorfor dette er en feil. Hvis mine antakelser over er korrekte så skal dette være en tykk, lang, sammenhengende ledning uten skjøter. Hvordan kan det da være brudd i denne? Har også gått igjennom alle sikringer ved kjørekomputeren, og samtlige sikringer i hanskerommet, men jeg finner for det første ingen sikringer/releer som er direkte relatert til startsystemet på bilen. Som sagt tidligere får solenoiden til starteren strøm når jeg starter bilen (derav et tydelig "klikk" fra starteren) men ingen annen respons. Det ser ut som at alle andre systemer en start/dynamo-kretsen mottar strøm. Endret Oktober 12, 2020 av myhre-jr Lagt til informasjon rundt sikringer/releer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kapteinh Skrevet Oktober 13, 2020 Share Skrevet Oktober 13, 2020 (endret) Strømkabelen går på undersiden av bilen og opp igjennom bagasjerommet. Det er ei gjennomføring i bagasjerommet som kan se ut til å være i orden ved første øyekast, men når du demonterer oppdager du problemet. Endret Oktober 13, 2020 av kapteinh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 13, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2020 1 time siden, kapteinh skrev: Strømkabelen går på undersiden av bilen og opp igjennom bagasjerommet. Det er ei gjennomføring i bagasjerommet som kan se ut til å være i orden ved første øyekast, men når du demonterer oppdager du problemet. Supert, takk for innspill. Da sjekker jeg dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 14, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2020 20 timer siden, kapteinh skrev: Strømkabelen går på undersiden av bilen og opp igjennom bagasjerommet. Det er ei gjennomføring i bagasjerommet som kan se ut til å være i orden ved første øyekast, men når du demonterer oppdager du problemet. Mulig vi fant feilen her. Takk for hjelpen så langt! And-reas reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 14, 2020 Share Skrevet Oktober 14, 2020 Hvor er denne kabel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 14, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2020 17 minutter siden, Otis skrev: Hvor er denne kabel? På undersiden av batteribrønnen i bagasjen på bilen. Dette er kabelen som går frem til motorrommet. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 14, 2020 Share Skrevet Oktober 14, 2020 Nais. Takk for info. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Oktober 14, 2020 Share Skrevet Oktober 14, 2020 (endret) Godt jobba. 👍 Sånne ting e kjekt å lese. får lagre problemet og løsningen bak i " harddisken". Plutselig står man med samme problemet selv. Kjekt at folk faktisk poster løsningene på problemene man spørr om. Får håpe det var løsningen da....kan ikke skjønne noe annet Endret Oktober 14, 2020 av dopus Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 14, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2020 1 time siden, dopus skrev: Godt jobba. 👍 Sånne ting e kjekt å lese. får lagre problemet og løsningen bak i " harddisken". Plutselig står man med samme problemet selv. Kjekt at folk faktisk poster løsningene på problemene man spørr om. Får håpe det var løsningen da....kan ikke skjønne noe annet Vi får se - jeg tror årsaken er funnet siden alle andre komponenter involvert er byttet, og starteren faktisk dro rundt når jeg koblet strøm direkte igjennom motoren. I dag har jeg - for å jobbe videre - skrudd ut batteribrønnen I bilen, og skrelt av den gamle kabelskoen. Dette var som forventet en jobb som lagde flere jobber. De to gjennomgående mutterene du ser i bildet over ble knekt i forsøket på å skru av mutterene. Her må det nok borres ut og støpes inn nye bolter. Hurra. Holder dere oppdatert på hvordan det går med å få på en ny kabelsko og få dette sammen. Tusen takk for hjelpen så langt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kapteinh Skrevet Oktober 14, 2020 Share Skrevet Oktober 14, 2020 Siden dette er er såpass vanlig problem med mange BMW-er, så er jeg ganske sikker på du får kjøpt et repsett bmw hadde vel recall på å sjekke/skifte gjennomføringen, så deler må finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 30, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 30, 2020 På 14.10.2020 den 21.29, kapteinh skrev: Siden dette er er såpass vanlig problem med mange BMW-er, så er jeg ganske sikker på du får kjøpt et repsett bmw hadde vel recall på å sjekke/skifte gjennomføringen, så deler må finnes. Selve kontaktpunktene i oversiden av batteribrønnen var noe korrodert (dette burde ledet meg til problemet med en gang; sett i etterpåklokhet), men lot seg ordne med oksideringsrens og pussepapir. Så denne kabelen du sikter til her fungerer helt utmerket. Problemet jeg viste til ligger rett på undersiden av batteribrønnen. Takk for innspill. For øvrig en liten oppdatering; jeg fikk ordnet en ny kabelsko via en bekjent elektriker som handlet dette på Ahlsell. Denne trikker'n hadde også en svær som brukes for å stramme til og låse disse boltene. Dette virker dyrt og vanskelig å få til med mindre man kjenner noen som har verktøyet. Neste steg er å få erstattet/fikset kontaktpunktene i batteribrønnen. Så langt er følgende gjort: Festeskruene på begge sider av kontaktflatene (for begge kabler) er boret ut - se bilde under. Kontaktflater på undersiden er passe korrodert, og batteribrønnen bør egentlig byttes. Merk at dette er helt eksponert for norske forhold året rundt. Ikke bra. Dette skal gjøres i dag: Jeg bruker en gjengetapp og lager gjenger i borehullet på 6mm M6-gjengestang settes inn og låses fast (lar det seg gjøre å bruke lim for å låse fast stangen - typ Tec7?) Alt eksponert metall på undersiden sauses inn med RIKELIGE mengder av kobberfett, etter anbefaling fra elektriker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet November 3, 2020 Forfatter Share Skrevet November 3, 2020 (endret) Og da - ett år etter problemet oppstod - starter bilen igjen! Tusen takk til alle som har bidratt, særlig dette ene rådet som viftet meg inn på riktig spor: På 13.10.2020 den 17.05, kapteinh skrev: Strømkabelen går på undersiden av bilen og opp igjennom bagasjerommet. Det er ei gjennomføring i bagasjerommet som kan se ut til å være i orden ved første øyekast, men når du demonterer oppdager du problemet. Så, for å lage et sammendrag av problemene: Utløsende faktor: Plusskabel fra undersiden av batteribrønn hadde korrodert vekk Faktorer som var så dårlige at det bare var flaks de fungerte: Batteri fra 2005 - byttet Glødeplugger fra 2005 - byttet Startmotor hadde svært redusert funksjon - byttet Jordingskabel fra motor til karosseri bestod kun av 3 tynne kobbertråder (av opprinnelig 50) - byttet Ting som ble ødelagt/måtte byttes underveis Pluss-batteripolmutter (ødelagt ved stramming) - byttet Bremser foran/bak og brekk (rustet fast) - restaurert Kjølevæske (krets åpnet for å få plass til å hente ut startmotor) - "flushet" og byttet Koblingspunkter over/underside av batteribrønn til motorkrets (rustet helt i stykker) - nye bolter satt inn Håper det blir lenge til jeg møter på dette problemet igjen - men har lært en del. Endret November 3, 2020 av myhre-jr kapteinh, Otis og And-reas reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmernew Skrevet November 3, 2020 Share Skrevet November 3, 2020 (endret) Jeg har registrert batteri bytte (kodet) på min BMW 1 serie diagnose apparat fra biltema fungerete utmerket vil bare nevne det det går utmerket og må IKKE bruke verksted til det. Endret November 3, 2020 av Bimmernew Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmernew Skrevet Februar 2, 2021 Share Skrevet Februar 2, 2021 (endret) På 3.12.2019 den 0.12, lagunilla skrev: Sjekket jording til motor? Hei jeg bare lurer angående det jeg å skal det mye til at den kabelen blir ødelagt? Hvis jeg tar opp panseret på min Bmw 118i vil jeg se den synlig på vestre side? Greit og demontere? eller må jeg under bilen? Og plusskabelen under bilen også kan være? eller mest vanlig jording foran bilen ved pasner? For ikke start på min bil lader batteri nå på Thansen for og se om den er synderen eller ikke og bestor batteri-test der. Har egen tråd om det å. Endret Februar 2, 2021 av Bimmernew Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå