Gå til innhold

Fortell om din heftigste opplevelse med en BMW.


Conquest
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt veldig mange fine opplevelser i ulike BMW'er, men  det er spesielt én opplevelse jeg vil nevne her. Jeg hadde i 1988 hatt en 1977 Porsche 924 i noe over to år og det var på tide å selge bilen. Jeg hadde restaurert Porschen med bl.a en delvis ny motor (nye sylinderforinger, stempler, ventiler etc.) og deretter kjørt rundt 35-40K kilometer med bilen (bl.a til Spania), men den var 10 å gammel (hvilket var mer den gangen i relativ forstand enn i dag) og jeg tenkte at nok fikk være nok før nye problemer med bilen dukket opp.

Min neste bil var en 1987 BMW E30 320i importert fra Belgia til Norge året etter. Bilen var således 10 år nyere enn Porschen, men den føltes som om den var 20 år nyere. BMW'en virket såpass mye mer moderne at det var nesten ikke til å tro. Det var som en drøm og M20 rekkesekseren var så silkebløt og deilig at 924'ens gamle rekkefirer (dog mer eller mindre like kraftig) føltes virkelig gammeldags. Her må jeg dog legge til at Porschens motor virket signifikant sterkere på høyere turtall selv om BMW'ens hyling fra rekkesekseren var klart mer sexy.

BMW'ens M20B20 rekkesekser (1990 cm3) ytet 129 HK ved 6000 rpm og 174 Nm ved 4000 rpm (ikke katalysator). Porschens 1984 cm3 store rekkefirer ytet 125 HK ved 5800 rpm og 165 Nm ved 3500 rpm.

E30 320i'en (1130 Kg) klarte 0-100 Km/t på 10,6 sekunder og topphastigheten var 195 Km/t. 924'en (1080 Kg) klarte 0-100 Km/t på 9,6 sekunder og topphastigheten var 204 Km/t.

Uansett så var overgangen fra en gammel Porsche 924 til en nesten ny BMW E30 320i en virkelig stor opplevelse. Mye av årsaken til dette (bortsett fra den fabelaktige M20 rekkesekseren og kanskje verdens beste manuelle gearkasse) var kvaliteten på BMW'ens interiør. BMW hadde uten tvil verdens beste interiører på denne tiden (spesielt ergonomisk, men også designmessig) og jeg var mer enn imponert. Jeg har aldri noen gang senere i den samme konteksten tenkt at dette interiøret er virkelig spitzenklasse (altså i relativ forstand til andre bilmodeller på den samme tiden). BMW lå på denne tiden langt foran de andre bilprodusentene på dette området, som jeg mener er utrolig viktig for totalopplevelsen med en bil. At man får denne totalfølelsen av at alt er perfekt, komplett og klar for "take off" når man setter seg inn i en bil er klart undervurdert av både bilprodusentene og kjøpere. Jeg tenker at den opplevelsen jeg fikk med E30'en i 1988 er ubetalbart. Jeg har aldri glemt opplevelsen og jeg elsker stadig BMW for dette (selv om jeg har hatt to andre nyere BMW modeller senere)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere morsomme og råe samt noen skremmende opplevelser i BMW.

 

Den mest skremmende er vel med en F90 M5 competition, der vi skulle teste den i ren bakhjulsdrift med antispinn av🙈 bilen kom plutselig litt vel brått ut av en sving og slapp på bakhjula på vei mot autovernet.. ble rimelig svett da jeg trodde jeg dro ut med en bil til 2mill😳 klarte heldigvis og ta den inn igjen men etter dette ble alt elektronikk slått på igjen😂

 

Ellers så har jeg vært med proff sjåfør med F90 M5 på nurburgring, det var heftig!

Har ellers testet ganske mange forskjellige M biler oppigjennom og det er virkelig mye morro og få kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2020 den 15.48, TRF skrev:

Her er vi rimelig enige. Den har vel heller ikke peak effekt fra begge motorene samtidig. Legg på et tvilsomt "firehulstrekk" på flere av disse sammen med nevnte aut kasse og vekt så ser man tydelig hvorfor de volvoene ikke er så spreke som det høres ut som.

Har samme opplevelse her da jeg forsvant fra en slik t8 med 330d TRF steg 3+. Jeg ble litt sjokket selv.

 

Kan det være elmotoren konker ut på 120 - 140 km/t? Slik at de mister 90 hk i høye hastigheter? Aksen i lave hastigheter var andre boller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...