Gå til innhold

Bimmers.no sin barnestol tråd!


Kjennern
 Share

Anbefalte innlegg

Innspill til tråden;

Var hos Bavaria å prøvde en '17 F11 med komfortseter og hele regla med utstyr. Heiv i basen (Cybex Base Z) og babystolen (Cybex Cloud Z) bak passasjersetet og stilte inn setet så langt bak jeg kunne ha det for å se hvordan plassen ble framme, samtidig som jeg stilte det inn slik jeg ville ha med tanke på vinkling av sittepute og seterygg. Som nevnt tidligere har vi prøvd Sirona Z i vår bil på samme base, og den tok ikke noe mer plass i lengderetningen enn Cloud Z. Hadde heller lave forventninger, så jeg ble positivt overrasket over plassen i F11 med komfortseter. Jeg er av middels høyde med mine 178cm, og jeg hadde god plass i passasjersetet. Merkbart bedre plass enn i vår F36.

IMG_4387.thumb.jpeg.21b8c6046564a8d1ba17c01072723472.jpegIMG_4388.thumb.jpeg.3e1c3e8699ce625b4aa54f5d59983afb.jpegIMG_4389.thumb.jpeg.ee897bb11e5278bae06e54041e06048e.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Nærmer seg barnehagestart og 1 år på poden. I den anledning kommer en av oss til å levere og en hente i barnehage, derfor trenger vi et barnesete i Minien også (skal kjøpe Sirona Z til BMWen). Er det noen som har erfaringer å komme med her? Snakka med ei på Babycare som anbefalte Britax Max Way for en på 1 og utover, den tok også liten plass mente hun. Og i tillegg at Isofix-festene i bilene «kun» var godkjent opp til 18kg, så jeg måtte uansett til med en stol som festes med setebelte om jeg valgte en isofix-barnestol nå. Han er vel rundt 11kg nå tenker jeg, og 1 år om ca 1 mnd. 
 

Blant andre @awt og @Marius2002 er vel to av barnestolgeneralene her inne, har dere erfaringer og anbefalinger på komme med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnestolgeneral? 😂 Var fornøyd med vår Recaro Zero1, byttet til fremovervendt nå. Testet Zero1 i BMW i3, BMW E91, BMW F45, Audi A4, MB GL, VW Tiguan og Toyota Rav4 og det var god plass i alle disse :) i3en overrasket godt med at det var god plass med et slikt bakovervendt sete. Vi ble lei av å bytte om setet til slektas biler når de skulle passe ungen så opphavet kjøpte en Britax som også kan snus 360 grader. Den var knallbra, men husker ikke hele navnet i farten. Den snu-funksjonen ser jeg på som et must og ihvertfall på BMW i3. Men det er jo det med å skape seg et behov 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er Max Way (må evt. ut å sjekke) vi har i den ene bilen, har ikke så mye å klage på der, men har heller ikke så veldig stor erfaring med noe annet.

Alle slike seter er jo et mareritt i en tre-dørs, men det vet du vel allerede. :) Brukte det i 1-serien i sin tid, og det gikk jo, men det er styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten ta meg en tur til forhandlere å prøve ut forskjellige stoler i Minien, for så å teste med guttungen i, bare for å se at han sitter bra i det. 

@Marius2002 Recaro Zero1 ser veldig bra ut, men få om ingen fysiske butikker som har det - eller? Stort sett nettbutikker? 

@awt Nja har knapt prøvd setet vi har nå (Cloud Z på base) i Minien, ikke prøvd med ungen i. Det setet fikk vi ikke rotert på basen skikkelig da seteryggen tok i siden på bilen (altså at avstanden mellom isofix-festene i setet og sideveggen i bilen var litt for liten for å få rotert stolen). Blir vel å legge ned ene baksetet å sette han inn og ta han ut via bagasjerommet 😂.

@Kjennern det setet såg absolutt ikke dumt ut. Skal sjekkes ut! 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke plass til F11 på vår parkeringsplass, så ble F34 for vår del pga mye plass i baksetet og enkelt for ungene å klatre inn og ut på ene siden. Det er betongsøyle på andre siden av bilen. Nå gikk minste over til barnestol hun også, så da ble det slik i baksetet på vår bil. 

 

Ser litt på øverste bilde hvor god plass i lengderetninga det blir selv om passasjersetet står i komfortabel posisjon.

image.thumb.png.29b0df7e54e0c942706a5e733fdd95ef.png

image.thumb.png.1c7fbf98e095a9a395662f77142358e4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var det på høy tid å bytte fra babysete Cloud Z til barnestol Sirona Z i F36’en. Passasjersetet står i samme posisjon som med babysetet, så det er fortsatt tilstrekkelig plass foran. Veldig brukervennlig stol med svingfunksjon! Merker også at denne er langt mykere i stoppingen enn babysetet, så er nok mye mer komfortabel å sitte i for guttungen :) .

D8D8E4C2-859E-4FEF-B107-FF0C1C408CC5.thumb.jpeg.e9e577aeb629e949097a8bc9c540d064.jpeg

I bratteste posisjon: DF41EB91-BC61-475C-BB58-C245ABBDC2DF.thumb.jpeg.58abb767b9c0c2eb0e5de227de974fa2.jpeg

I mest liggende posisjon: DB985593-C803-4060-BD5F-623717CD5F52.thumb.jpeg.ff989f13aa5af23f9c00ad182fd48406.jpeg

I tillegg ble det kjøpt inn en Sirona S, også denne ISOFIX i-size (samme som Z men ikke med separat base og stol, fortsatt svingbar) til bruk i Minien, da jeg kommer til å hente i barnehage.

Med passasjersetet litt hevet trenger det ikke stå helt fremst, så det går fortsatt an å sitte foran selv om poden er med - om en ikke er for lang da. Uten han i bilen er det bare å snu setet forover så er ikke plass et problem :) .

1547CFB8-AE40-4C19-86D1-26B7837CF93C.thumb.jpeg.5a750442f0d17e5dd1b912bc3632587b.jpeg
 

Inngang via førersiden blir det enkleste og mest praktiske. Vi var på prøvetur her om dagen, og det virker som at Mini falt i smak! God utsikt gjennom glassflater på sidene og panoramatak rett over hodet gjør at han ser mye ut - veldig kjekt nå i utforskingsmodus. 

3C29849E-825D-403C-9E0B-9FC7B2E529A1.thumb.jpeg.d91a9ff47bf7dd6679a785f3b8919be1.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/23/2020 at 7:18 PM, Kjennern said:

@papertiger Ser bra ut, har du mulighet til å måle fra seterygg over isofix til foran mot passasjersete? Hvor langt er det med barnesetet i ligge posisjon? :) Skal ha nytt sete i F11´n i høst. 

Skal fikse det, hvilket av de? Z eller S? Det tar akkurat like liten/stor plass i alle 5 posisjoner :) prøvde Cloud Z (tar som nevnt like stor plass som Sirona Z) i F11 med komfortseter hos forhandler i vinter, da var det bra plass foran. Ligger bilde i tråden min. Prøvde også Maxi Cosi Mica, denne tok ca 10cm mindre plass i lengderetning, men så hadde den også de samme 10cm mindre beinplass for den som sitter i barnesetet.

eidt: Står faktisk om prøvemontering i F11 øverst på denne siden :) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, papertiger skrev:

Skal fikse det, hvilket av de? Z eller S? Det tar akkurat like liten/stor plass i alle 5 posisjoner :) prøvde Cloud Z (tar som nevnt like stor plass som Sirona Z) i F11 med komfortseter hos forhandler i vinter, da var det bra plass foran. Ligger bilde i tråden min. Prøvde også Maxi Cosi Mica, denne tok ca 10cm mindre plass i lengderetning, men så hadde den også de samme 10cm mindre beinplass for den som sitter i barnesetet.

Tenkte på Z, den som kan vris på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Kjennern said:

Tenkte på Z, den som kan vris på?

Begge kan vris på, men S kan ikke tas bort fra basen. Som heller ikke er noe poeng i på en slik stol :) derfor kjøpte jeg S’en til Minien som det viser på bildene over. De er for øvrig på tilbud hos bl.a. Babycare nå til 3800. Har du ikke Base Z fra før hadde jeg nok kjøpt S og spart et par lapper. 

Sirona S, setet i bratteste posisjon, ca 60cm fra rett over Isofix-festet til bakkant av ryggen på stolen. 
C27B8CEC-BC28-4AFA-95B1-EC65DF4F1784.thumb.jpeg.e6ee1e51590eb00c6fff65961ce53f15.jpeg

Samme i mest liggende posisjon, fortsatt ca 60cm:

5D1E4D04-A7C8-4D5B-B950-CA597613D521.thumb.jpeg.052491602a0e8450c4b3417bd692b6e0.jpeg

6C1A7F1D-AAB9-4906-B4D6-D296593A6713.thumb.jpeg.f9d23fc7305572a9144dca0c5013aab8.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå har det seg slik at vi må se etter et nytt sete da junior på snart to og et halvt år ser ut til å få en lillebror i slutten av mai neste år. Siden kona (Og mest jeg. 😛 ) har fått seg i3, er det jo kanskje best med et slikt sete som kan snus mot siden for enklere innlasting? :) Setet vil jo også på lengre turer bli plassert i eTron, men der er ikke plassen en utfordring. Setter pris på alle svar. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fupsaker:
Først og fremst! Congratulatore så mye, kjekk nyhet!

Så; er det babysete dere trenger? Kan varmt anbefale Cybex Cloud Z som vi brukte. Tar liten plass, kan strekkes ut til flat liggestilling osv, og ikke minst; kan roteres. Det var et ønske pga. bruk i 4er med veldig trang inngang til baksetet sammenlignet med 3er og 5er, og nå i etterkant ser vi at det hadde vært rimelig vanskelig uten. Et must-have altså. Besafe har også en slik stol, men det virker mye større og "klumpete" og ikke minst dyrere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2020 den 20.05, Marius2002 skrev:

Mine foreldre kjøpte BeSafe iZi Turn i-Size til sin Audi A4 Allroad så vi skulle slippe å bytte over stoler fra vår bil til deres. Selv har jeg Recaro Zero-1 og er veldig fornøyd. Jeg synes kanskje BeSafe iZi er mer romslig og passer ungen bedre når ungen bikker 3 år og oppover. Betjeningen av bilstolen kanskje er hakket enklere på BeSafe. Det sistnevnte er en vanesak og jeg har ingen problem med Recaro Zero-1 og synes de er like lett, men jeg hører hva de rundt meg sier. Jeg kan anbefale Recaro Zero-1 til alle som spør. Zero-1 er også en slankere modell enn BeSafe iZi. Jeg opplever iZi derimot som en stillere modell. Det vil si at jeg kjører av og til med stolen vendt ut mot dør(begge er vridbar) når ungen selvsagt ikke er med, da er det enklere og smette ungen inn når hun skal inn. Da knirker Zero-1 litt, men da vrir jeg bare stolen i posisjon og det er stilt. Et godt underlag/beskyttelse under setet er også å anbefale selvsagt(et foldet fleecepledd fra Europris holder helt sikkert i massevis), men dette er vel en uskreven regel for de som bryr seg litt om å opprettholde verdi i eiendelene sine :D Jeg er litt overkill her og har et solid underlag under setet og et fleecepledd brettet rundt setet i tillegg under der igjen og selvsagt sparkebeskyttelse på seterygg.

915289B3-F239-4EED-9BB6-353CE2D40BE2.jpeg

AC09D14B-D655-473C-B520-378128F7FEED.jpeg

(passasjerstol er dratt langt fram her da, siden jeg holdt på baki, men har bilde fra samme sete i en E91 om ønskelig)

Opphavet kjøpte nå Recaro Monza Evo som neste sete, da det var på tilbud, så jeg slo til jeg også. Det er litt tidlig å bytte, da ungen kun er litt over 3 1/2 år, men på vårparten så blir det muligens bytte. De har brukt Monza Evo i bobilen i førersetet, bare at førersetet er snudd bakover, slik at det egentlig blir som bakovervendt og det har fungert utmerket og ungen trives godt i det. Derfor kjøpte jeg det samme.
https://www.thansen.no/tilbud/outlet/bil/barn-i-bil/recaro/bilstol-recaro-monza-evo-15-36kg/n974199/pn972826

Håper det var litt til hjelp :) 

Da har jeg handlet meg en slik jeg også. Var på tilbud denne uken hos Jollyroom til 2549,-

https://www.recaro-kids.com/zero-1-i-size.html

Skal få lagt ut noen bilder når den er montert, spent på plassen med tanke på at jeg har RSE og komfortseter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...