Jump to content

Hjelp ang kjøp. Lurer på div motor Etc


Amistad
 Share

Recommended Posts

Hei. 
 

leser mye om mange som skal kjøpe e9x 

at man må holde seg unna n47 motorer, utgaver som har problemer med turbo , pumpe Etc 

så mener jeg å huske at de fleste sverger til 3 literen, men så er det en av dem som også ikke er helt stueren. Klarer ikke huske.  
 

så kan dere hjelpe meg litt ? Jeg har sett på en 

E60 N  525D registrert 12.12.2007 facelift. Automat. Bilen er bra utstyrt uten at jeg skal plage dere med en liste nedover her. 
 

bilen har gått 140K og planen er evt å kjøpe den for 140 000 kr. 
 

er dette den skuddsikre motoren? Er dette en av de modellene man bør se etter? Motor, utgave bil Etc ? 
 

noe viktig man MÅ sjekke ut på denne før kjøp?
 

takk for hjelp folkens ! 

Edited by Amistad
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, papertiger skrev:

Denne har vel M57? Og denne er vel regnet som noe av det bedre BMW har levert.

Fra det ene til det andre; solgt sølvpilen?

Hei :) Takk for sist. 
 

neinei sølvpilen er godgutten min :) 

men vi trenger etterhvert en bil nr 2. 
 

Lurte da på denne :) 

enn du, har du din enda ? 

Link to comment
Share on other sites

E60 LCI 525d har M57N2 motoren. I grunn en ganske bra motor, men har vært noen tilfeller av kjedehavari på disse også, men er ikke i nærheten av N47 og sikkert ikke N57 heller. Ikke noe problematisk høytrykkspumpe på disse.

197hk motoren i disse har heller ikke swirlflaps. Enda en ting man ikke trenger å bekymre seg over.

Hadde ikke vært redd for å kjøpe en med denne motoren, i hvertfall ikke hvis den er godt vedlikeholdt.

Angående hva du bør se etter så er det vel fukt i gulv og bagasjerom, rust på bakluke og den slags. Ikke så veldig normalt, men likevel lurt å se etter. Sjekk at alt av el.utstyr funker.

Edited by Daniel.
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Amistad skrev:

Hei :) Takk for sist. 
 

neinei sølvpilen er godgutten min :) 

men vi trenger etterhvert en bil nr 2. 
 

Lurte da på denne :) 

enn du, har du din enda ? 

Godt å høre! Tro det eller ei, savner den stadig! Har F36’en enda, men har vært på nippet til å bytte den i en F11 xdrive et par ganger - begge gangene har de glippet rett foran nasen på meg 😛  Minien ligger for salg da, vurderer en mer praktisk bil som nr2 bil, snuser på E90, E87 og F20. Men E60 525 var kanskje ikke så dumt!

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, papertiger skrev:

Godt å høre! Tro det eller ei, savner den stadig! Har F36’en enda, men har vært på nippet til å bytte den i en F11 xdrive et par ganger - begge gangene har de glippet rett foran nasen på meg 😛  Minien ligger for salg da, vurderer en mer praktisk bil som nr2 bil, snuser på E90, E87 og F20. Men E60 525 var kanskje ikke så dumt!

Mini er artig de :) men tror nok jeg hadde tenkt som deg her nå. 
 

f11 har jeg også lyst på, men koster ... 

 

otf ... de fine flelgene på sølvpilen ... vil de passe over på denne ? 

Link to comment
Share on other sites

m57 er en veldig fin og slitesterk motor. Når det kommet til 525d facelift har vel denne zf6hp19 kassa, om jeg husker riktig. En kasse som "bare" tåler 400nm. Om du har planer om å gi bilen en effekøkning via chip/map og lignende er 530d lci eller 525-30d preface et bedre alternativ.

Som daniel sier er fukt i bakluke noe du burde se etter, samt fukt i ECU. Enkel jobb å dra ut pluggen under plastdeksel i hjulbue på passasjer side. Har vært flere tilfeller av ødelagt ECU pga dette, inkludert min egen...  Generelt utstyrsnivå, nevneverdig at Comfort setene i disse bilene er utrolig komfortable! Hvis det ikke er CIC i bilen er det en smal sak å oppgradere til en android head unit for en billig penge. Åpner for Bluetooth for musikk avspilling og samtaler. Samt touch i de aller felste.

Lykke til! e60 er kjempefine biler, bare styr unna 520.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Acidrap skrev:

m57 er en veldig fin og slitesterk motor. Når det kommet til 525d facelift har vel denne zf6hp19 kassa, om jeg husker riktig. En kasse som "bare" tåler 400nm. Om du har planer om å gi bilen en effekøkning via chip/map og lignende er 530d lci eller 525-30d preface et bedre alternativ.

Som daniel sier er fukt i bakluke noe du burde se etter, samt fukt i ECU. Enkel jobb å dra ut pluggen under plastdeksel i hjulbue på passasjer side. Har vært flere tilfeller av ødelagt ECU pga dette, inkludert min egen...  Generelt utstyrsnivå, nevneverdig at Comfort setene i disse bilene er utrolig komfortable! Hvis det ikke er CIC i bilen er det en smal sak å oppgradere til en android head unit for en billig penge. Åpner for Bluetooth for musikk avspilling og samtaler. Samt touch i de aller felste.

Lykke til! e60 er kjempefine biler, bare styr unna 520.

Hei og takk for svar. 
 

eier Pluss tidligere eier  mener den kassen du skriver om ikke er i denne bilen. Men gjerne er i pre face utgaven. Hvordan. Finner man lettest ut hvilken kasse bilen faktisk har ? 
 

videre når jeg logger meg inn på mekonomen står det at bilen har n57 ???

A2FFC5C8-A581-481C-8487-77C7D4FE2F7C.jpeg

@papertiger @Acidrap

@Daniel.

Edited by Amistad
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Hpi skrev:

https://www.realoem.com/bmw/enUS/select

Legg inn vin nummer her så finner du det ut. Det har forøvrig vært slik at 525D prefacelift hadde den "store" kassen 6hp26 mens facelift har den lille kassen 6hp19 slik som allerede nevnt over her. 

Takk for hjelpen @Hpi jeg fulgte linken din, og finner der at det stemmer med den lille kassen ( hvis det er fasiten ) Takk for det. Jeg prøver å finne ut hvilken motor som er i bilen. m eller N men sliter litt med å finne det der inne.  Tips til meg der ? 
 

stor forskjell motormessig om det er m57 eller n57 ? 

33274B22-7BE6-4ABD-83C2-1E2ABD945C47.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Amistad skrev:

Takk for hjelpen @Hpi jeg fulgte linken din, og finner der at det stemmer med den lille kassen ( hvis det er fasiten ) Takk for det. Jeg prøver å finne ut hvilken motor som er i bilen. m eller N men sliter litt med å finne det der inne.  Tips til meg der ? 
 

stor forskjell motormessig om det er m57 eller n57 ? 

 

Såvidt meg bekjent så finnes det ikke N57 i E60. E60 hadde M57 helt til den gikk ut av produksjon. Her har jeg valgt siste produserte modell som er Desember 2009 og den har M57N2

e60.thumb.png.6bca3e5f9012a9ce6a107f2e9e914575.png

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over så fikk ikke E60 N57 motoren. Den kom ikke til 5-serien før med F10.

N57 slekter på N47 og har registerkjedet bak. Sliter litt med kjede de også, samt høytrykkspumpe.

Gjelder uansett ikke bilen du snakker om. Den har M57N2.

Link to comment
Share on other sites

Dere sitter pokkern meg på mye kunnskap. 
Det er som man kan bli misunnelig!!! 
Og at dere orker å dele om og om igjen. 
 

stor takk fra meg i allefall. Det er gull verd når man er ute på markedet og skal kjøpe noe. 
 

Da er vi enige om det er den gode motoren, men med den lille kassen som ikke bør ha mer enn maks 400nm ??? 
 

denne kassen har gått med 550 til 600 nm. 
Er dette nok til bekymring med tanke på kassen ? Noe spess dere ville gjort? Ikke kjøpt / kjøp / fått sjekket kassen på en eller annen måte? 
 

@Hpi

 

@Daniel. Godt å høre. Har allerede en bil med n47. Vil gjerne unngå å ha to :) 

Edited by Amistad
Link to comment
Share on other sites

Det er litt rart det der - en kollega av meg har E61 LCI 525d som er tunet til ca 260hk, DPF er fjernet. Den har jo samme kasse som står i 320d xdriven din, 6HP19Z. Når jeg fikk tunet den ble momentet begrenset til 390Nm for å ivareta girkassen, mens en kollega av meg har kjørt med mye mer moment problemfritt i mange år på sin bil, og garantert mange andre også (har en annen kollega som hadde enn 525xd LCI som også var tunet) - hvordan henger dette sammen? 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...