Gå til innhold

Kjøp av BMW med høy km stand?


Adrian2120
 Share

Anbefalte innlegg

Så lenge den har fått såpass god oppfølging med oljeskifter osv så hadde ikke jeg vært redd for dette. M57 er en svært solid motor, med rett stell så er det ikke uvanlig at disse går langt :) Ville heller sjekket at bilen ellers i god stand og har fått det stellet den skal ha. E91 har med tiden vist seg å være ganske holdbare biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke no feiler med denne bilen. Har også sett litt på en 325d 2007 mod med 170k på telleren. Men denne har feil på panorama tak noe jeg kan overleve med, men er også feil på ABS, noe jeg tror er ABS modulen/pumpe som koster en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt i forhold til hva man er vandt med osv, men 14 år er mye for en bil uansett hvor god den i utgangspunktet "skal" være. I de fleste tilfeller er alder en større utfordring enn km.

Høres ut som en grei bil, men må fort skru noen ganger i året med den alderen/km.

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy kilometerstand på en BMW (eller en annen biltype for den saks skyld) er et relativt begrep. Bilen kan f.eks ha hatt 6-7 eiere i perioden eller vært kjørt av 1-2 eiere der den siste eieren kanskje har kjørt 90% av kjørelengden. Dette er normalt helt avgjørende for hvor bra bilen er fulgt opp mhp. servicer og generelt vedlikehold.

Jeg tenker at en person som har hatt en bil i lang tid og kjørt tilsvarende langt normalt vil være betydelig mer villig til å bruke relativt mye penger på vedlikehold bilen enn en person som som kanskje tenker høyst er år frem i tid og allerede har bestemt seg for å bytte bil innen han kommer så langt. 

Jeg har derfor ingen problemer med biler som har gått langt under forutsetning av at den har hatt den samme eieren stort sett hele tiden. Jeg har selv vært i den situasjonen med vår tidligere E46 som tilslutt hadde kjørt 340000 Km der vi kjørte nesten 330000 av disse kilometerne over 9-10 år. Selvfølgelig var lysten til å utføre mer kostbart vedlikehold stor fra min side fordi jeg visste at vi kom til  beholde bilen i lang tid og jeg tror at de aller fleste tenker på den måten med såpass dyre biler (kanskje ikke alle, men de aller fleste).

Når dette er nevnt er jeg helt enig med @Lars89 i at en 14 år gammel bil er en eldre bil som etterhvert helt sikkert vil koste en del å holde kjørende. Dette er nesten en naturlov og helt klart verdt å tenke på før man investerer i en såpass gammel bil. Man kan imidlertid være heldig å "flyte" videre på tidligere godt vedlikehold, skånsom kjøring og ikke minst en grunnleggende god kvalitet på bilen.

Allikevel vil helt sikkert større og tyngre oppgaver med bilen før eller siden komme. Det kan f.eks være foringer, stag, clutch, svinghjul etc. Vår E46 viste tegn til alvorlig rust i bremsekablene bakover samt dører og skjermer. Alt i alt relativt store reparasjoner som jeg måtte betale andre for å utføre og nok til at jeg heller valgte å selge bilen enn å beholde den. Jeg informerte den nye eieren om utfordringene - noe han heldigvis aksepterte. Case closed... :) 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...