Gå til innhold

Kjøp av BMW 530d F11


Sarevok
 Share

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Sarevok skrev:

Ah, se der, lærer noe nytt hver dag 👍

på faceliften så bygger ledtåkelysa så langt bak at det blir for trangt sammen med webasto, menst på preface kan du ha begge deler :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ingvaldsen skrev:

på faceliften så bygger ledtåkelysa så langt bak at det blir for trangt sammen med webasto, menst på preface kan du ha begge deler :P 

Skjønner og takk for svar :)

Hva med senking av Xdrive, eller firehjuls generelt? Tror jeg leste ett annet sted på forumet at det var ikke til å anbefale (?) 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sarevok skrev:

Skjønner og takk for svar :)

Hva med senking av Xdrive, eller firehjuls generelt? Tror jeg leste ett annet sted på forumet at det var ikke til å anbefale (?) 🤔

 

moderat senk som i senkefjærer går helt fint, værre er det om du fantaserer om stance for da kan du risikere knekte akslinger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sarevok skrev:

842 Cold climate, hva innebærer det ? Er det anbefalt å ha det her i Norge ? 

Her kommer et simpelt svar før noen som er mer bil kyndig kommer. Bilen er da klar for norsk klima, så du får start på hytta i 30-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sarevok skrev:

842 Cold climate, hva innebærer det ? Er det anbefalt å ha det her i Norge ? 

ser @///M-ini95 har skrevet om dette tildligere og siterer det han skrev: 

 F10 som mange andre BMW'er har KUN 2 komponenter som er annerledes på biler med S842A. 

1. Oppvarmet veivhusrør 

2. Bypass valve (13717811406)

Dette er hentet fra BMW delekatalog.

itillegg trodde jeg kanskje drivstofffilter var oppvarmet men det kan være at jeg blander med e6x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 842 cold climate version er en litt vanskelig utstyrspakke å forstå seg på. Jeg har ikke 842 på F01en (730d), men har 842 på F11en (M550d), og her merker jeg vesentlig forskjell på hvor fort bilen blir driftsvarm og hvor fort det begynner å blåse varmt i kupéen - i 842s favør, naturligvis. Begge bilene har webasto og firesoners klimaanlegg, så sånn sett sammenlignbare. Jeg tror nok jeg ville satset på en bil med 842, men jeg synes det er viktigere med firesoners klimaanlegg ettersom disse har noen små elektroniske varmeelementer i luftekanalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, 842 cold climate version er en litt vanskelig utstyrspakke å forstå seg på. Jeg har ikke 842 på F01en (730d), men har 842 på F11en (M550d), og her merker jeg vesentlig forskjell på hvor fort bilen blir driftsvarm og hvor fort det begynner å blåse varmt i kupéen - i 842s favør, naturligvis. Begge bilene har webasto og firesoners klimaanlegg, så sånn sett sammenlignbare. Jeg tror nok jeg ville satset på en bil med 842, men jeg synes det er viktigere med firesoners klimaanlegg ettersom disse har noen små elektroniske varmeelementer i luftekanalene.

har begge spjellene i grillen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

har begge spjellene i grillen ? 

Ingen av de har vel spjeld som åpner og lukker i grillen. F11en har ikke det, men litt usikker på F01en, så der må jeg se etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Saltkjelen skrev:

Ingen av de har vel spjeld som åpner og lukker i grillen. F11en har ikke det, men litt usikker på F01en, så der må jeg se etterpå.

trodde fleste f-serie hadde dette men det kan jo være avhengig av motoriseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh... Dette med varme og slikt har jeg klødd meg i hue på en lang stund. Jeg har alltid vært kjent med at en dieselbil trenger tid med å bli varm, frem til jeg hørte ulike meninger. Utstyrskode 842 skaper egentlig like mye forvirring som den gir svar. 

Jeg har sammenliknet litt forskjellige F serie biler, hhv

min F10 25d (n47)

@BimmerFan! sine biler (F10 520d med cold climate & F01 730d lci uten cold climate + 4 soners)

og min onkel sin F15 X5 25d (B47 med cold climate, webasto og 4 soners)

Resultatet jeg fikk var at min f10 og onkel sin X5 var like trege med å få varmen, til tross for at det var en bil med både cold climate og webasto + 4 soners klima. 

Iflg Bimmerfan så har bilene hans aldri hatt noen problem med å nå driftsvarm motor, uavhengig av utetemp eller kjørelengde. Minnes jeg rett, så trenger karen kun en kjøretur på typ 3-4 km og bilen er på "100". Dette er ikke motorveikjøring eller hard kjøring, kun bykjøring i 30-40 km/t. Min trenger minst det dobbelte, dog fant jeg ut av en interessant ting, og det er at målerne på våres f10 leser ulikt. 

Dette er 520n med cold climate

Screenshot_20200514-165746_Gallery.thumb.jpg.b71649f5432acc387af3ca032e081b06.jpg

Dette er 525d (n47) uten

Screenshot_20200514-165628_Gallery.thumb.jpg.a58e5ecd08b6cc6e7c40a424e3d122e4.jpg

Dette med cold climate er som sagt vanskelig å avgjøre om faktisk har en så stor effekt, for jeg regner med at om det har en effekt så er det ikke pga denne bypass'n eller et lite rør  med 12v strøm. 

20200514_165825.thumb.jpg.51fb039f31c23ceb9dc9d8bc4a88f379.jpg

En ting som er sikkert, er at tempmålerne i disse bilene juger som bare rakkern. Hva en bil sier trenger ikke være samme som en annen til tross for flere likheter (som motor og utstyrskoder)

Screenshot_20200514-165653_Gallery.thumb.jpg.ebb58d53404fdafec497eeb499f28a0b.jpg

Denne linken viser nøyaktig hva jeg sier

https://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatforum/topic388981_Oel_Temperaturanzeige_erreicht_schnell_100_grad_5er_BMW_-_F10___F11___F07_GT.html

Tysk side, men google translate fikser det. Legg merke til første post.

20200514_170638.thumb.jpg.f20b903e319d91efa098d5cf44508098.jpg

N47 motor, etter 200 meter med kjøring stiger motortemp til 55 grader. Denne kisen har nøyaktig samme motor som meg, ikke er den cold climate (det leveres ikke i Tyskland så vidt jeg vet), men min er ikke i nærheten av å få motortemp få kjapt opp. 

Poenget mitt med denne lange posten er egentlig å informere om at hva målern viser ikke nødvendigvis er så riktig, og at sammenligning mellom to biler ikke gir så godt svar. 

Ang de varmeelementene i dysene, så har faktisk alle f10/F11 med diesel det. Forskjellen er at de med 4 soners klima har elementene i luftdysene som fører varmluft på føttene til passasjerer. Ser slik ut iflg etk iallefall. 

Biler som er utstyrt med webasto vil default skru av disse PTC elementene i dysene, men de kan kodes tilbake. 

20200514_171435.thumb.jpg.2da8884d340b41c08d6d44970b7d0d6b.jpg

20200514_171444.thumb.jpg.6f1616e396958244a8aeabd174522a8c.jpg

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

https://www.finn.no/172605040

 

Har fulgt med markedet en stund og lagt merke til at denne har vært der tilsvarende tid. 

Noe spesielle "utstyrsmangler" som tilsvarer at de fleste holder seg unna denne, eller er det prisen som kan virke noe stivt? 

Lite nytt interessant 530/535 som er påmarkedet i den siste tiden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...