Gå til innhold

17” på E39 M-Sport...for lite?


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik - det er åpenbart at du her ikke ønsker å forstå. Det er ingen som har sagt at en M-sport bil er en "M bil". Kommentarer som at " M sport for enkelte er litt villedende er" .. tja.. ganske arrogante fra en som ikke aner hva pakken er og ikke er, og her også åpenbart ikke aner hva m5 er og ikke er, rent teknisk, og ei heller aldri har hatt noen av de. Det blir ytterligere bekreftet med "så gammel at det er alminnelig senk og ikke et dynamisk understell"..... altså .. hva for noe.. jeg tror ikke du selv vet hva du prøver å poengtere her. Det er de samme delene (eller på andre modeller "nesten samme"), hva er så vanseklig å forstå med det?

Herr @Ingvaldsen har begge bilene. Han beskrev forskjellen til deg. Jeg har ingen e39 (lengre), men har god kjennskap til de rent teknisk. Både med og uten M-spsort / 705.

Så vi kan vel da konkludere med (din beskrivelse) at en M-sport bil er en senket alminnelig bil.. men aeropakke og annet interiør... Så da er en m5 en alminnelig senket bil, med aeropakke, annet interiør og.... større motor og bremser? Ser man det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Bare en liten kommentar i relasjon til et forum som dette. Det at man ikke har hatt bestemte BMW modeller medfører ikke at man ikke kan diskutere modellene. Det er mange her inne som ikke har hatt disse modellene, men som vet mer om bilene enn folk som har hatt/har bilene. Blandt annet derfor er et forum som dette så viktig for BMW entusiaster.

Jeg forstår at det var min uttalelse vedr. innholdet av MSport begrepet som vekket reaksjoner. Jeg har alltid (også da BMW brukte MTech begrepet) synes at dette har vært litt lite teknisk substansielt - mer kosmetisk enn teknisk. Begrepet har etter min mening primært vært brukt av BMW for å selge dyrt ekstrautstyr og intet slår i den sammenhengen kosmetiske endringer (f.eks store felger og dermed et behov for også å selge senkesett). Du kverulerer stadig mer enn du kommer med konkret informasjon. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, sst079 skrev:

Jeg har en E39 M-Sport, som snart skal hentes ut fra vinterlagring. Kjøpte bilen i fjor, og den står nå på Dotz 19-tommere. Disse felgene er jeg ikke fan av, så skal byttes!

Jeg har autosøk på «e39 felger» på finn, men det dukker sjelden opp noe interessant. Hadde i utgangspunktet bestemt meg for 18-tommere, MEN! Nå har jeg begynt å vurdere Bmw Style 66-felger, i 8+9x17. Hva synes folket...er 17 tommere for lite på E39? Bilen står på justerbart Bilstein understell, så kan teste litt høyder.

Ja, jeg vet at dette er et høyst individuelt spørsmål, men ålreit å høre hva folk tenker...

Har kjørt alt fra 16 til 19 på min, å kjører idag 17 vinter & 19 sommer.

IMG_3169.thumb.jpg.b62d9fcbbd543e9f16c80a5e782584d9.jpg

19 245/35-19
18 235/40-18
17 235/45-17
16 205/55-16
19/17 på siste bildet

Bilen er senket på alle bildene, 18/16 på senkefjerer å resten på Kw v1. 
Style 66 17" er helt klart noe jeg kunne ha tenkt meg å ha som vinterfelger, men selv er jeg i 18/19" målgruppen på sommeren.

Prøv å lagre flere søk f.eks 5x120, facebook marketplace kan man også være heldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg har alltid (også da BMW brukte MTech begrepet) synes at dette har vært litt lite teknisk substansielt - mer kosmetisk enn teknisk. Begrepet har etter min mening primært vært brukt av BMW for å selge dyrt ekstrautstyr og intet slår i den sammenhengen kosmetiske endringer

Naturligvis har du den oppfatning når du åpenbart utifra dine innlegg her ikke hadde kunnskap om hva som skiller dette fra standard eller M5. Nå har du, grundig, fått forklart de tekniske likhetene og ulikhetene av flere, så kanskje på tide å tilpasse oppfatningen til virkeligheten? Eller skal fakta og virkelighet tilpasse seg din oppfatning og mening?

4 timer siden, Fredrik skrev:

@TRF Bare en liten kommentar i relasjon til et forum som dette. Det at man ikke har hatt bestemte BMW modeller medfører ikke at man ikke kan diskutere modellene. Det er mange her inne som ikke har hatt disse modellene, men som vet mer om bilene enn folk som har hatt/har bilene. Blandt annet derfor er et forum som dette så viktig for BMW entusiaster.

Her er vi heldigvis helt enige. Men her et det åpenbart at du hadde store kunnskapshull rundt det du mente noe om / forfektet ganske hardt, og dette ble korrigert av de som har kunnskap om dette. Eller mener du at @Ingvaldsen har for dårlig kontroll på e39, utstyr og m5? Har du tittet innom tråden hans? Så slipper du å bare være uenig med meg liksom.

 

Du må gjerne fortsette å rope kverrulering. Du har fått forklart i detalj hva som er hva rent teknisk. Du må først forstå hva M5 er og ikke er oppimot en standard bil (fra et teknisk perspektiv og ikke utifra følelser og meninger). Deretter hva en "M-sport" bil er og ikke er. Ser du bort ifra motor og brems, så sitter du igjen med noe som er ganske nære. "75%" løsning eller mer avhengig av akkurat hviklen modell.

Og avslutningsvis, du sier;

min mening primært vært brukt av BMW for å selge dyrt ekstrautstyr og intet slår i den sammenhengen kosmetiske endringer (f.eks store felger og dermed et behov for også å selge senkesett).

Du vet at man ikke kjøper disse tingene "løst" fra lista? Enten så har man kjøpt en M-tech/Sport bil (dette en omfattende pakke, med ett nummer), eller ikke. Det er ikke noe mersalg. Enten M-sport, eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felger, for de som da åpenbart ikke er kjent med disse. E39 M-sport (17" style 66):

BMW E39 530i M SPORT 2003 AUTOMATIC. | in Pennington ...

Touring, msport fortsatt Style 66:

BMW E39 525d M-Sport Touring | Matthew Dear | Flickr

Som trådstarter er inne på, det er viktig å være obs på at disse kom som 8+8 (eller var det 8+8,5?) og 8+9.

M sport bil med Style 37 (18):

BMW E39 5 SERIES 530i M SPORT 'CHAMPAGNE INDIVIDUAL EDITION' - Old ...

Msport med style 65 (18):

BMW E39 540i 6q Black sapphire metallic | 2003 V8 4398 ccm3 … | Flickr

 

16" på msport bil ser litt merksnodig ut, og med høye nok hjul vil du få litt mer "ullen" følelse (dekksidene lever mer, dette gir også mer komfort):

$_20.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daniel. skrev:

@TRF 8/9" for E34 og E39, 8/9,5" for E31 og E38 😊 Noe forskjell i innpress også. 

Style 37 du er på nå regner jeg med ;)
Ser at setnigen min der fort kunne kobles mot de, men tenkte på style 66 hjula. / e39 m sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, TRF skrev:

Style 37 du er på nå regner jeg med ;)
Ser at setnigen min der fort kunne kobles mot de, men tenkte på style 66 hjula. / e39 m sport

Stemmer, var Style 37 jeg snakket om 😅 Skjønte at jeg hadde misforstått hvilken av de du snakket om når jeg sjekket en gang til, men får ikke fjernet innlegget 😛 Min feil. 

Edit: Men angående Style 66 så ser det ut til at M5 (vinterhjul) og M-Sport Touring fikk 8" hele veien rundt mens M-Sport sedan fikk 9" bak.  

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fors skrev:

Har kjørt alt fra 16 til 19 på min, å kjører idag 17 vinter & 19 sommer.

IMG_3169.thumb.jpg.b62d9fcbbd543e9f16c80a5e782584d9.jpg

19 245/35-19
18 235/40-18
17 235/45-17
16 205/55-16
19/17 på siste bildet

Bilen er senket på alle bildene, 18/16 på senkefjerer å resten på Kw v1. 
Style 66 17" er helt klart noe jeg kunne ha tenkt meg å ha som vinterfelger, men selv er jeg i 18/19" målgruppen på sommeren.

Prøv å lagre flere søk f.eks 5x120, facebook marketplace kan man også være heldig. 

Takk for bilder og tips! Facebook har jeg ikke tenkt på.

Selv så syns jeg 18” er optimalt, men igjen, dette er jo så til de grader individuelt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TRF skrev:

Felger, for de som da åpenbart ikke er kjent med disse. E39 M-sport (17" style 66)

[...]

Takk for bilder! For meg er Style 37 en soleklar favoritt. Med Style 65 på en god annenplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Nå har du, grundig, fått forklart de tekniske likhetene og ulikhetene av flere, så kanskje på tide å tilpasse oppfatningen til virkeligheten? Eller skal fakta og virkelighet tilpasse seg din oppfatning og mening?

OK. Så har vi fått en grundig forklaring på de tekniske likhetene og ulikhetene på E39 540i MSport vs. alminnelig modell. Jeg kan fortsatt ikke se at det er en substansiell teknisk endring utover nettopp et senkesett. Noen vil sikkert hevde at diverse interiørdetaljer som f.eks sportsstoler, sportsratt etc. også er viktig samt en annen frontspoiler og noen andre felger, men dette oppfatter jeg ikke som vesentlige tekniske endringer.

Vi er åpenbart uenige så la oss holde diskusjonen der. Det er heller ikke første gang vi er uenige, men vi har alltid blitt forumvenner igjen etterpå. Jeg har vært her inne i snart 17 år og vært interessert i BMW i over 35 år. Det er ikke mye jeg ikke har fått med meg når det gjelder BMW og dette vet jeg langt på vei også gjelder deg. Vi er ofte uenige, men som regel utfyller vi hverandre. Det handler om ulike perspektiver og hva vi legger vekt på når vi diskuterer.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sedan e39 msport kler veldig godt style 66, har man er strammere hjulbudsjett er dette felgen å gå for.  orginaldim på disse i 8 og 9 breie var vell 225/45r17 og 255/40r17 om jeg ikke husker feil. disse gis nesten bort til tider selv med gode dekk og bra tilstand, ofte og se på finn.

258_1555308838.jpg

258_749552365.jpg

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min gamle ( sen 99 modell) 540i med 19” BBS CH. Original høyde med msport II understell. Blir noe høy med 19”, men alt i alt så det greit ut. Synes disse felgene med denne størrelsen ser meget bra ut på e39. Ellers er jeg enig i at 18” er det beste kompromisset kjøre- og utseendemessig.

1159D7FE-E7A7-42CA-83CA-B6A49B21DF21.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

OK. Så har vi fått en grundig forklaring på de tekniske likhetene og ulikhetene på E39 540i MSport vs. alminnelig modell. Jeg kan fortsatt ikke se at det er en substansiell teknisk endring utover nettopp et senkesett. Noen vil sikkert hevde at diverse interiørdetaljer som f.eks sportsstoler, sportsratt etc. også er viktig samt en annen frontspoiler og noen andre felger, men dette oppfatter jeg ikke som vesentlige tekniske endringer.

Vi er åpenbart uenige så la oss holde diskusjonen der. Det er heller ikke første gang vi er uenige, men vi har alltid blitt forumvenner igjen etterpå. Jeg har vært her inne i snart 17 år og vært interessert i BMW i over 35 år. Det er ikke mye jeg ikke har fått med meg når det gjelder BMW og dette vet jeg langt på vei også gjelder deg. Vi er ofte uenige, men som regel utfyller vi hverandre. Det handler om ulike perspektiver og hva vi legger vekt på når vi diskuterer.   

Helt enig Fredrik, og det er fint av deg å poengtere akkurat dette. Jeg tar ikke vår uenighet her noe videre enn denne diskusjonen, selv om vi er ganske så uenige.

Jeg måtte lese gjennom innleggene en gang til i et forsøk på å skjønne hvorfor du mener forskjellene ikke er belyst annet enn vanlig vs M-sport. Side 3, spesielt med mitt og deretter @Ingvaldsen sitt innlegg svarer egentlig på dette, men mulig det ikke var synliggjort.

 

Så, hva er en m5? Motor og gir er annerledes, det er vi skjønt enige om. Aerodynamikk er lik (forutenom "spydet" så er det til og med samme delenummer på det hele). Interiøret er _nesten_ likt. Det er noe bedre polstring for skuldre i M5, men til gjengjeld så har M-Sport alcantara interiør. Ellers speedometer og speil som Ingvaldsen er inne på.

Understell.

Jeg vil bruke "typisk" som et uttrykk her, da det finnes lokale mindre variasjoner på tvers av generasjonene, og jeg ikke ønsker å dra diskusjonen ned på semantikk som forskjellige hjullagre (m bilene har typisk grovere hjullagre for ikke å knekke disse så raskt med store hjul og sinna kjøring).

En M5 har typisk (sammenlignet med en standard 5 serie uten M sport):

  • Lavere høyde og hardere fjærrate
  • Hardere dempningsrate på dempere (begge veger)
  • Hardere stabilisatorstag
  • Kortere utveksling på styring

Den har typsik ikke endringer i geometri (av betdyning utover statiske vinkler den er justert til). Dvs, ingen endring i roll center eller anti-geometri. Dette fordi BMW har satt opp bilene sine _meget_ bra i grunnoppsettet, med tanke på nettopp kjøreegenskaper. Jeg har iallefall ikke sett eller fått med meg dette på noen av dem. Når det gjelder e34 så har m5 justering for spissing camber og vanlig kun har for spissing (hvis jeg husker riktig da, da er gått over 10 år siden sist jeg dreiv med disse).

Den har typisk det eksakt samme karosseriet. E39 M5 har "ferdig valsede" hjulhus bak (kanten er bare klemt inn). Dette for å gi noe mer toleranse til dekk som ikke følger standard dim (som er ganske vanlig). Du får M5 hjul på vanlig e39. Årsaken til variasjoner på delenummer her er nevnte hjulbuevals bak, og at reservehjulsbrønnen er "fjernet" for å gi plass til eksos på begge sider.

Mao. Karosseriet er (for alle tekniske formål mtp ytelse) = likt. Travers og spindler mtp geometri "likt" (jeg har ikke sett noen mål som tilsier noe annet noen gang, og jeg er over norm interessert i hjuloppheng). Og nå har vi faktisk jobbet oss gjennom alt som har med understell og bilens egenskaper å gjøre. Så når vi poengerer tar 705 understellet har like dempere, fjærer, og ørlitegrann mykere stabstag, ja, så mangler du kun den noe raskere styringa (og et avstivningsstag i bakstillinga, som lar seg montere).

Det er ikke en 100% løsning ift å kjøre "eksakt som en m5 utenom motor", men det er fra 75% og oppover avhengig av modell. Det er ikke en "gimmick for å selge utstyr" eller "bare et senkesett" noe mer enn M5 isåfall er akkurat det samme. Det er en utstyrpakke som ganske kraftig endrer bilens egenskaper til veldig nære M5, men til en helt annen pris og med vanlige drivlinjer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...