Gå til innhold

Bytte av dieselfilter x5 e70 30d n57

Olav Lamvik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en X5 E70 30D n57 2013.

Ved bytte av dieselfilter ser jeg det er nevnt enkelte steder på nett at man bør kjøre en "lufteprosses" med diagnose apparat før oppstart for å unngå at høytrykkspumpe blir kjørt "tørt". Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slik at man skal ha tenningen på et par-tre ganger før start, før å sørge for å fylle opp alle rør, før start. Den elektriske pumpen i tanken går, før man starter for å bygge opp trykk og mate videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Otis skrev:

Ja, det er slik at man skal ha tenningen på et par-tre ganger før start, før å sørge for å fylle opp alle rør, før start. Den elektriske pumpen i tanken går, før man starter for å bygge opp trykk og mate videre.

Utifra hva jeg har blitt fortalt så går ikke dette på N motorer eller bør i hvertfall unngås. Det er muligens en medførende faktor til at mange av CP4 pumpene har røket.

Så jeg tror i grunn at man bør kjøre det "safe" å bruke lufteprosess via diagnose 🤔

Hadde det vært M motor, så hadde det nok gått fint med å ta av og på tenning.

Ikke skyt meg om jeg tar feil her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2020 den 23.34, Daniel. skrev:

Utifra hva jeg har blitt fortalt så går ikke dette på N motorer eller bør i hvertfall unngås. Det er muligens en medførende faktor til at mange av CP4 pumpene har røket.

Så jeg tror i grunn at man bør kjøre det "safe" å bruke lufteprosess via diagnose 🤔

Hadde det vært M motor, så hadde det nok gått fint med å ta av og på tenning.

Ikke skyt meg om jeg tar feil her :)

Lufteprosedyren gjør ikke noe annet enn å kjøre matepumpen i noen sekunder for å mate diesel inn mot HP-pumpen. Det samme skjer når du setter på tenningen (Ikke starte).
Luften ligger jo i diesel-filteret og denne luften må presses igjennom HP-pumpen og tilbake via retur.
Men jeg er litt i tvil om hvor lenge matepumpen kjører på en N-motor bare med å sette på tenningen. På M-motor går den ganske lenge. Det er ganske mye diesel som må kjøres igjennom. Nærmere en liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Jeg har en 2011 x5 3.0 som jeg byttet dieselfilter på i dag. Skrudde på tenningen 5 ganger før jeg startet. Startet etter ca 3 sekund. Kjørte en rolig test tur og alt virket fint. Etter 1km så kom motorlampe. Kjørte heim. Når bilen har stått stille litt så er den litt treig å starte, kinner i ca 3 sekund. Den startet mye lettere før jeg byttet filter.

Bilen har går 165000. 

Noen ide? Bør jeg kjøre litt meir? Har ikke jeg fått ut all lufta? 

Motorlampa sluttet å lyse når jeg stoppet og startet bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2020 den 18.09, Mons1 skrev:

Men jeg er litt i tvil om hvor lenge matepumpen kjører på en N-motor bare med å sette på tenningen. På M-motor går den ganske lenge. Det er ganske mye diesel som må kjøres igjennom. Nærmere en liter.

vært borti at det går 1-3min før surklingen av luftbobler gir seg ved kjøring av lufteprosedyre via OBD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ikke pumpa. Jeg skrudde på tenninga og ventet ca 10 sekund så av igjen, dette gjor jeg 5 ganger før jeg startet. Merket ikke noe fjusking når jeg kjørte eller når den sto på tomgang før jeg kjørte. 

Får prøve å la den stå litt lenger med tenninga på å sjå om det hjelper.

Vil det gå ei stund før lufta er ute av systemet selv etter motoren har startet? Jeg kjørte jo 1-2km og var vel oppe i 60-70kmt. Så kom motorlampa, men merket ikke noe unormalt ellers.

Endret av frodekrs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den gå på tomgang i noen min, fusker den da er det ikke pga luft etter bytte av filter. Etter flere km kjørt, garantert ikke hvis det ikker er feil på koblinger osv som har blitt værre av bøying på rør osv under bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt nevnt før, men velger å nevne det igjen - dog med kilde fra newtis. 

På N serie motorer, så vil ikke "tenning" også kjent som "terminal 15" aktivere matepumpe. Den aktiveres kun når startermotoren slår inn.

20200829_011402.thumb.jpg.1df7cac717419fca5efb47e8c995a7cc.jpg

Edit ser at det er snakk om en E70, men skulle tro det er samma greia som på F serien med tanke på at den også bruker N serie motor? 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...