Gå til innhold

BMW E61 - Diverse utfordringer


tbardalen
 Share

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, 04530dat skrev:

En slightly off topic angående foringer på E61:

Mitt lokale verksted tok EU kontroll på min 2004 E61 for 4 år siden og fant ut at foringer bak var slitt og måtte byttes. 16.000,- skulle de ha. Måtte bytte bærearm på begge sider, fordi foringene ikke kunne byttes løst.

16.000,- er utrolig mange pakker tyggis, så ville ha en dobbeltsjekk. Avtalte med merkeversted (som var utrolig greie og tok bilen på bukk på sparket). Kundebehandler og mekaniker med "spett" der avfeide at det var snakk om slark.

Tilbake til det lokal verstedet regnet jeg egentlig med å få godkjenning, men neida. De ville da kalle inn biltilsynet. Jeg kom med bilen til avtalt tid og de tok da biltilsynet med seg inn på verkstedet. Jeg som var kunden med lommeboken fikk ikke være med i gjengen, og ble sittende å slurpe litt nervøst på en kopp kaffe. Etter en stund kom de tilbake, og fyren fra biltilsynet sa "jeg må nok si meg enig med mekaniker her".

17.000,- ut av vinduet og bilen var nøyaktig den samme etterpå. Km stand var da ca 140k.

Grensen min går på skifte av olje/bremser og slikt. Skulle ønske jeg hadde kompetansen (og energien) til en del av dere her inne så hadde i det minste noen 1000-lapper vært spart :)

helt sant at dette er svindyrt, heldigvis har meyle kommet med alternativ for å bytte kun foringene i bærebrua. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger heldigvis ikke å ta etterkontroll samme sted, så du kunne bare ha fått bilen godkjent hos merkeverkstedet. Er du sikker på at de faktisk fikk inn noen fra SVV? Det høres nesten ut som en posør som skal hjelpe å dra inn penger, særlig når du ikke skal få lov å se noe og det på en ting som avgjøres litt på skjønn. Man kan bli valgt ut til tilfeldig kontroll av SVV, men det er ikke sånn at de flyr ned til et verksted for å avgjøre tvist mellom kunder og verkstedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren var i så fall en bra skuespiller. Kan bare ikke få meg til å tro at de er _så_ korrupte. Kundebehandleren der snakket en gang om at de hadde opplevet kontroll fra SVV, som av og til tok stikkprøver for å sjekke om verkstedet gjorde jobben sin, både i forhold til "kompis"-kontroll, og "gi seg selv arbeid"-kontroll.

Når bilen var nyere hadde jeg den på oljeservice jevnlig, og den ene gangen (samme verksted) fikk jeg beskjed når jeg hentet den at de hadde "mistanke om sprukken eksosmanifold". Jeg fortalte at den var skiftet i forbindelse med EU kontroll for ca. et år siden. Han fant det i sin egen historikk. Det var de selv som hadde skiftet den (ca 11000,-). Etter en "dobbeltsjekk" kom de frem til at det måtte være "eksosrester fra tidligere sprekk". Hadde jeg vært en 70 år gammel dame hadde jeg ikke hatt filla peil på hva han snakket om, og antagelig avtalt time for nye 11.000,-. Det kan selvsagt være at de da hadde vært så ærlige og kansellere utbedringen når de satte i gang, hvem vet.

Min stefar var på kontroll på et annet verksted i Åsane for en del år siden, og fikk en lang mangelliste av typen "til dels stor slark endeledd venstre fremme.." etc. Bilen (riktignok en Daewoo Espero..) var kun gått ca 60k. Vi tok den til NAF, der den gikk igjennom uten anmerkning. Det verkstedet havnet på forsiden av Bergensavisen :) 

Får legge til at jeg bruker det samme verkstedet ennå (pga. gangavstand hjemmefra), og de 2 siste kontrollene har jeg kun fått anmerkning på rust på skiver fremme. Forrige gang klarte jeg å bremse det av (bilen går lite), denne gangen har jeg skiftet selv og skal på etterkontroll kommende uke.

Får tro at de fleste verksteder har etikken på rett sted, men EU kontroll vil jo alltid være bukken og havresekken.
Skulle likt å vite hvor mange sjekker SVV utfører. Vi snakker tross alt 2.8 mill personbiler og en halv mill varebiler som sjekkes hvert andre år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt tilfeldig utvalgt for kontroll av SVV ved en etterkontroll. Kravet var at det var en kontrollør som var på jobb i det geografiske området som kunne komme i løpet av rundt 20 min for at det skulle være aktuelt. Verkstedseieren sa at det skjedde rimelig sjeldent. 

Jeg tar PKK konsekvent hos NAF og etterkontroll noe sted nærmere hjemmet, så slipper jeg å få spennende forslag på det som skal repareres. NAF er ikke perfekte de heller, men jeg overlever at kontrolløren anmerker 2 år gamle blinklyspærer som "utslitte". Det er stort sett lys de henger seg i. 

Får beklage offtopicen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopicen her er egentlig litt av kjernen til hvorfor jeg skrur selv, basert på egne vurderinger av behov. Jeg blir kvalm av historier om bilverksteder som kun opererer som "delebyttere" uten å utvise noen spesiell kompetanse. Ofte har jeg erfart at egen kognitiv sans (kombinert med bekjente innen faget og Google-motoren) trumfer verksteders gjettinger. Husker en PKK der jeg fikk anmerkning for at de ikke fant rammenummeret på bilen. De hadde tydeligvis ikke åpna panseret og unnskyldte seg meg at bilen hadde vært omlakkert. Det er korrekt at den var omlakkert, men rammenummeret stod der det.

Uansett!

Har nå jekket opp bilens bakende og sluppet ned travers. Skal ikke bruke bilen på over ei uke så har litt tid på meg. Ser jeg må bestille meg verktøy for å presse ut foringer. Forsøket på å lage noe selv var ingen suksess :P Skulle bare ønske man fikk kjøpt sånne kopper løst i butikk istedenfor sånne sinnsyke sett som koster masse penger... Vet noen om noe? Hvis ikke ryker jeg på et par sure tusinger i en webshop i kveldinga så de får sendt det i morgen og jeg kan mekke noen kvelder utover uka.

Regna på at jeg skal bytte totalt 10 foringer i bakstillinga: Traversforingene, 4 stk. Bærebruforinger, 4 stk, og stabstagforingene 2 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette settet her er gull værdt

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/hjullagerverktoy/universalsett-for-demonteringmontering-av-foringer-og-lager-26-deler-2000023831

du kan se framgangsmåte på det meste i bakstilling på tråden min, det er mye likt på disse bilene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Biltema-settet selv for å bytte casterforinger på E39, funket bra. Satte inn powerflex, så slapp å presse inn etterpå. Jeg vil si at det er bedre enn et lite sett som er spesifikk for et par få størrelser. Et mindre sett koster kanskje halvparten, men neste gang du skal bytte noe som det settet ikke passer til må du kanskje kjøpe et nytt lite sett. Da har du totalt brukt like mye penger som et stort sett og har fortsatt færre verktøy tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, E.C. skrev:

Kjøpte Biltema-settet selv for å bytte casterforinger på E39, funket bra. Satte inn powerflex, så slapp å presse inn etterpå. Jeg vil si at det er bedre enn et lite sett som er spesifikk for et par få størrelser. Et mindre sett koster kanskje halvparten, men neste gang du skal bytte noe som det settet ikke passer til må du kanskje kjøpe et nytt lite sett. Da har du totalt brukt like mye penger som et stort sett og har fortsatt færre verktøy tilgjengelig.

Det er tatt med i betraktningen. Flaks for meg at noen på Finn selger to kofferter med slikt for 2000,- :D Kjøper det og kommer til å leie det ut for en rimelig sum senere til de som vil! Satser på han får sendt det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verktøysett anskaffet! Ikke 100% optimalt for traversforinger, men det går! Fikk tatt to på ene siden sånn innimellom nå i ettermiddag og tar de to andre i morgen. Prøver meg samtidig på bærebruforinger.

Lager samtidig en stegvis prosedyre basert på disse nye erfaringene, med bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... er ikke alltid ting går etter planen. Spesielt ikke når jeg er kraftigere i henda enn hva verktøyet takler.

Jeg har fått tatt alle traversforinger. Det var forøvrig en grei prosedyre. Nok varme med varmepistol så slipper gummien og foringene kommer relativt greit ut. Trikset var, siden jeg ikke tok ned traversen helt å bruke en av koppene fra settet oppå foringen med et mellomstykke da den siste biten for å "poppe" ut foringen. Nye ble presset inn etter å ha pusset hullet rent og smurt opp alt med vaselinspray. Da var det bare å skru inn foringene med verktøyet. Gikk egentlig veldig greit.

Men så skulle jeg angripe bærebruforingene bak. Det var en annen historie. Disse sitter meeeeget godt fast, selv med masse varme. Måtte til slutt velge en litt mindre kopp og dra løs innmaten fra ytre slinder (som er av stål) før jeg kunne file av stålsylinderen på langs med ei baufil slik at spennet slipper tak. Fikk tatt noen, men det krevde mye slit og kraft for å få det til. Faktisk gikk dette så hardt utover M12 gjengestaget at dette ble slitt i gjengene og til slutt knakk det. M10-gjengestaget gav seg enda fortere, og begge er nå ubrukelige.

Hva mener dere? Skulle jeg stoppet "i tide" eller burde gjengestaget tåle såpass? Nå hører det med til historien at rett før det knakk sa det litt "knak" og det virket som foringen slapp, men så viser det seg da at det var selve verktøyet som ga etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M12 gjenestag har jeg og prøv og revet i 2 deler... Etter den episoden kjøpte jeg et hjullagersett hvor gjengestaget er kraftig nok. 

Man må ta en stikksag først og skjære ut gummien i midten, for at gjengestaget skal gli gjennom

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/hjullagerverktoy/verktoysett-for-forhjulslager-2000021491?gclid=Cj0KCQjwoub3BRC6ARIsABGhnyY3dMekqg8xSGnD6T783CeZ3MsZVzfG_SoJBH2icJv4GE1FzBm-ZIAaAkl4EALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...