*MrB* Skrevet August 11 Skrevet August 11 Adaptive betyr at lyktene kan endre lysbildet alt etter hastighet, med rattutslag og generelle lysforhold. Den kan lyse kort og bredt (flood) eller smalere og lenger frem alt etter forholdene. Har bilen adaptive lys, er de aktive enten du har kun nærlys, "manuelt" fjernlys eller fjernlysassistent aktivert. Eldre biler med fjernlysassistent (typ E9X eller E6X) blender helt ned ved møtende trafikk, eller om du har bil foran deg. Mulig dette prinsippet brukes fortsatt på de aler simpleste lyktene BMW leverer. Typ entry level 1 og 2 serie. Nyere/mer avanserte biler blokkerer bort lyset akkurat der den andre bilen er, og gir deg fullt lys "rundt". Det er dette BMW kaller "selective beam". En mer raffinert variant av fjernlysassistent. Jeg er ikke helt sikker, men tror ikke BMW selger biler uten en eller annen variant av fjernlysassistent i dag. Ikke i Norge i hvertfall.
myrion Skrevet August 11 Skrevet August 11 21 minutes ago, *MrB* said: Adaptive betyr at lyktene kan endre lysbildet alt etter hastighet, med rattutslag og generelle lysforhold. Den kan lyse kort og bredt (flood) eller smalere og lenger frem alt etter forholdene. Har bilen adaptive lys, er de aktive enten du har kun nærlys, "manuelt" fjernlys eller fjernlysassistent aktivert. Da er jeg litt usikker på hvem jeg skal anta har rett av deg eller @Saltkjelen Mulig jeg bare må prøve en tur.
*MrB* Skrevet August 11 Skrevet August 11 (endret) 22 minutes ago, myrion said: Da er jeg litt usikker på hvem jeg skal anta har rett av deg eller @Saltkjelen Mulig jeg bare må prøve en tur. Jeg trodde jeg sa det samme som han, bare med litt andre ord? Endret August 11 av *MrB*
myrion Skrevet August 11 Skrevet August 11 (endret) 1 hour ago, *MrB* said: Jeg trodde jeg sa det samme som han, bare med litt andre ord? Såvidt jeg leser dere sier den ene at man må kjøre med fjernlysassistent på for å unngå å blende motgående, mens den andre sier at adaptiv funksjon alltid er påskrudd. Gitt at vi er enige i at adaptiv også betyr at bilen tilpasser lysbildet for å ikke blende motgående trafikk virker det nå som to litt ulike ting? (Unnskyld om jeg er irriterende treig ) Endret August 11 av myrion
myrion Skrevet August 11 Skrevet August 11 Forøvrig ser jeg at i5-konfiguratoren nevner matriseteknologi og mer detaljert om å unngå å blende motgående trafikk når man legger til adaptive lys. Kanskje lysene er simplere enn jeg har antatt på i4? Antok funksjonaliteten med roterende lyskilder til en viss grad ga samme funksjon jeg har testet på andre biler med matriseutforming av lysene. i4: i5:
*MrB* Skrevet August 11 Skrevet August 11 1 hour ago, myrion said: Såvidt jeg leser dere sier den ene at man må kjøre med fjernlysassistent på for å unngå å blende motgående, mens den andre sier at adaptiv funksjon alltid er påskrudd. Adaptiv funksjon er alltid påskrudd (I hvertfall med lybryter i auto - aldri prøvd noe annet), men fjernlysassistent (eller selected beam) må aktiveres i tillegg for å unngå å blende andre biler. Skyver du bare fjernlysbryteren frem på "gamlemåten" og lar den stå der, vil du blende. Matriseteknologi har vel både I4 og I5. Det er jo det som er prinsippet med å blokkere ut konkrete objekter, men ikke miste fjernlyset helt. Hvorfor ordlyden er forskjellig hos BMW vet jeg ikke. Her er en fyr som tester lysene på sin I4 (spol frem til ca 3 min). Vet ikke om det hjelper: myrion reagerte på dette 1
myrion Skrevet August 11 Skrevet August 11 (endret) 14 minutes ago, *MrB* said: Adaptiv funksjon er alltid påskrudd (I hvertfall med lybryter i auto - aldri prøvd noe annet), men fjernlysassistent (eller selected beam) må aktiveres i tillegg for å unngå å blende andre biler. Skyver du bare fjernlysbryteren frem på "gamlemåten" og lar den stå der, vil du blende. Og det som forvirret meg, er at i tråd med de fleste definisjoner jeg finner på adaptive lys, har adaptiv funksjon også med det å maskere ut lys for møtende biler å gjøre. Og dermed antok jeg kanskje man også med å skyve bryteren fram ville maskere ut møtende trafikk hvis det var sånn at dette alltid er på (hvertfall sålenge man har Auto påskrudd på lysvelgeren), men beholde fjernlys i den delen av lysbildet som ikke blender andre. Syntes også det er litt rart at manualer og offisielle videoer for i4 kun nevner det med å rotere lyskildene for å unngå blending, og ikke nevner dette med matriselys med pixelbasert opplegg der deler av lyset skrus av og på. Tror nesten jeg må ta en tur innom Sulland og høre om de kan gi en kortfatta oppsummering Endret August 11 av myrion
kln66 Skrevet August 11 Skrevet August 11 4 timer siden, *MrB* skrev: Adaptive lys følger veien (styreutslag). Har ikke noe med fjernlysassistent å gjøre. Fjernlysassistent blender som regel ned der det er mye gatelys og ved lav fart. Det er en oppfinnelse jeg aldri har forstått meg på. Jeg har heller ikke skjønt poenget med at fjernlysene blir slått av i lav fart. Fjernlysassistenten nekter å slå på fjernlysene før farten passerer ca 35 km/t, uansett hvor mørkt det er. Hvis fjernlysene først er på, så blir de slått av ved ca 15 km/t, igjen uansett hvor mørkt det er. Dette er ganske irriterende når man kjører på småveier uten gatelys. (dette er en 2023-modell M50)
myrion Skrevet August 11 Skrevet August 11 9 minutes ago, kln66 said: Jeg har heller ikke skjønt poenget med at fjernlysene blir slått av i lav fart. Fjernlysassistenten nekter å slå på fjernlysene før farten passerer ca 35 km/t, uansett hvor mørkt det er. Hvis fjernlysene først er på, så blir de slått av ved ca 15 km/t, igjen uansett hvor mørkt det er. Dette er ganske irriterende når man kjører på småveier uten gatelys. (dette er en 2023-modell M50) Ja, akkurat det der irriterte meg og, så var derfor jeg begynte å lure på om jeg har misforstått sammenhengene her, og like godt kan kjøre med fjernlyshendelen dytta fram, og lysvelgeren satt på Auto. På helsvarte småveier i bøgdaland med mye dyr vil jeg jo gjerne ha mest mulig lys selv om jeg ikke passerer 35 km/t. Syntes nå forsåvidt det var litt sparsomt med lys selv i byen da jeg kjørte sent ei natt her på regnvåte og svarte sideveier med begge valgene stilt på auto.
Saltkjelen Skrevet August 11 Skrevet August 11 @myrion Det er ikke så mye å bli uklok på. Adaptive lys og fjernlysassistent "henger sammen" for maksimal utnyttelse av lyktenes funksjoner. Adaptive lys følger, som @*MrB* sier, veibanen i forhold til rattutslag, samt forskjellige ting som "bylys", variasjon av lyskurver etc. Med kun adaptive lys, må du selv aktivere fjernlyset - som da er et "on/off" fjernlys. Aktiverer du fjernlysassistenten, vil alt av fjernlys være automatisert og bilen maskerer ut lysbildet i forhold til motgående trafikk. Bilen trenger naturlig nok ikke maskere ut nærlysene, så dette er en funksjon som hører til fjernlysdelen. Når du vil bruke automatiske funksjoner (la bilen gjør hele jobben selv), må nødvendigvis både lys stå på auto og fjernlysassistenten være aktiv. nokiaas og fupsaker reagerte på dette 2
myrion Skrevet August 11 Skrevet August 11 Det er vel bare det at jeg gjerne vil ha den adaptive funksjonaliteten til å pumpe ut så mye lys som mulig uten å blende som er greia her. Såvidt jeg tolker dere er dette ikke mulig, men man må heller kjøre manuelt i lav fart eller mye lys i omgivelsene, og heller skru på full automatikk på landeveien.
Saltkjelen Skrevet August 11 Skrevet August 11 Jo, du får jo "så mye lys som mulig uten å blende" ved å ha lysbryter i "auto" og fjernlysassistenten aktivert. Bilen vil gi deg maksimal belysning utifra forholdene, med enkelte unntak (som for eksempel ved ekstremt lave hastigheter hvor systemet (fjernlyset) ikke er aktivt). fupsaker reagerte på dette 1
myrion Skrevet August 11 Skrevet August 11 31 minutes ago, Saltkjelen said: Jo, du får jo "så mye lys som mulig uten å blende" ved å ha lysbryter i "auto" og fjernlysassistenten aktivert. Bilen vil gi deg maksimal belysning utifra forholdene, med enkelte unntak (som for eksempel ved ekstremt lave hastigheter hvor systemet (fjernlyset) ikke er aktivt). Hehe, jeg er sikkert useriøs bimmereier som ikke synes 32 på mørke uoversiktlige småveier er ekstemt lavt Men virker å være et problem på flere merker med at sånne assistentsystem først skrur på flomlyset når en passerer 40+, eller hva grensa var på Teslaen.
tennbrikket Skrevet September 6 Skrevet September 6 God kveld! Snuser litt på å handle meg en i4. Ser at m60 kommer nå i disse «måneder». Den blir dog for dyr, tenkte å sikte meg inn på en 2023/2024 modell. Kunne tenkt meg å finne en med lav km stand og lengst mulig garanti gjenværende garanti. Jeg mener å ha lest at det ble veldig mye surr med utstyr og fjerning av enkelte funksjoner som følge av chip mangel, corona osv. hva anses som «must» av utstyr på en sånn bil? Mine krav etter å ha eid en e46 i snart 11 år er automat, cruise control og multifunksjonsratt. Jeg er ikke kravstor, men ønsker selvsagt mest nødvendig duppeditter. 30 årskrisen nærmer seg om 3 måneder og når man har kjørt e46 i 11 år, så kjenner jeg på det å unne meg noe «nytt».
Heik80 Skrevet September 7 Skrevet September 7 Hei, Hvordan er det med Msport brake pakke og originale 18" vinterfelger? Noen som har noe erfaring med det med tanke på plass mellom kalipper og felg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå