Gå til innhold

Hjelp til kjøp av BMW!


Remita
 Share

Anbefalte innlegg

Okei, så jeg trenger noen gode råd av erfarne her..

Trenger ny bil og ønsker bmw - gjerne en 320 stv m-sport. Har tittet på 3-serie, max 150k. Forstår at bmw nok ikke er det mest økonomiske å ha, men så økonomisk som mulig er jo aldri feil. Er det noen modeller som er kjent for å ha mye problemer? Hva er mest økonomisk mtp forbruk osv?

Innspill når det gjelder modell, km.stand, manuell/automat? Hører at jeg bør styre unna bensin og automat pga økonomi - stemmer det?

Kjører stort sett til og fra jobb som er 5 min en vei. Noen litt lengre turer innimellom, hva lønner seg av bensin/diesel?

Hadde en e46 318i manuell stv for noen år siden og var veldig fornøyd, men gleden ble dessverre kortvarig..

Alle tips og råd mottas med stor takk!

Endret av Remita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En e91 3 serie i perioden 2006-2007 som 318d eller 320d er et safe kjøp. Da har du m47 motoren. Både 318d og 320d er den samme 2 literen. Manuell eller automat er egentlig like bra/dårlig på disse. En slik bil får du under 100k og da har du penger til overs :) e90 er et eksempel på en bil hvor regelen "jo nyere, dess bedre" ikke alltid stemmer. De nyere årgangene fikk en del motorproblemer.

Men til 150k kan du få en facelift e61 med 525d eller 530d M57 motoren. (fra sent 2007-2008, til 2010) Begge 3 liter, men den ene har 197hk og den andre 235hk. Her anbefaler jeg bakhjulstrekk, ikke soltak og ikke automatisk bakluke om målet er minst mulig utgifter. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Har du innspill når det kommer til valg av diesel/bensin? Blir endel småkjøring og hører mange mener at det ikke lønner seg med diesel - ift tett partikkelfilter og slitasje på motor. Noen formening?

Endret av Remita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun skal kjøre i 5 minutter før du er ferdig så kommer du til og slite med partikkelfilter på en diesel ja. Er nesten så jeg vil anbefale og kjøpe den motoren som du føler for også kjøpe en sykkel i tillegg til og bruke på jobben.

Hva som er best av de forskjellige motoralternativene når det gjelder driftsikkerhet o.l får nesten andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 150k får du også N53, altså en 325i, også som 4x4, 325i x-drive. Dette er en flott bil. E91 er en fin model, men plaget med litt rufsete motorer, majoriteten av disse er plaget med dyre fiks. Ville sett på 325i/d, evt får du for 150k også en 216 AT også, langt nyere og mer praktiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske lett valg i denne prisklassen. Nyere bensinmotor, med lavt forbruk. Slipper å tenke på partikkelfilter ved småkjøring som en må ved diesel. 2014 er fremdeles relativt nytt sammenlignet med biler du blir henvist til som er over en decade. Dette er det fornuftige valget, men om du derimot vil ha noe mer morsomt så må du gå for noe eldre. Eventuelt kan også disse 316i modellene remappes og bli ganske bra.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175936980
 

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du bare kjører 5 min til eller fra jobb så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å droppe diesel. De langturene du tar innimellom vil ikke gjøre opp for denne type småkjøring. Du kommer til å ødelegge alt fra partikkelfilter til EGR, på toppen av det hele så ha du den registerkjede problematikken som N47 motoren lider av

Bensin er veien å gå for deg, uten tvil. Hvis du ønsker en bil som oppleves litt som en BMW så ville jeg sett meg om etter en 325i. Dette er en herlig seks sylindret motor som er ganske god egentlig, du blakker deg ikke på drivstoff utgifter heller.

Denne har også xDrive firehjulstrekk, ser ut til å ha blitt fulgt godt opp med bra service historikk. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=180260394 

Eventuelt denne om du har mulighet til å øke budsjettet ditt til 180 000,- . Da får du en facelift utgave med M-Sport som har strøken service historikk, denne kunne jeg nesten tenkt meg selv egentlig...er på utkikk etter konebil som tåler småkjøring. Man kan argumentere for at dette er en gammel bil, men jeg vil også mene at tilstand og historikk også er ganske utslagsgivende her. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179249566

Hvis motor og ytelser ikke er viktig for deg så vil jeg anbefale deg å gå for så ny bil som mulig med så liten kilometerstand som mulig. Da ville jeg siktet meg inn på generasjonen 3-serie som er ett hakk nyere, da snakker vi 2012 modell eller nyere. Men da snakker vi 316i og du må nok også strekke budsjettet ditt opp mot 180 000 kr minst for å ha få noe som har noe utstyr. Fordelen her er at denne typen 316i har en turbomotor på 136 hk som kan chippes opp en del, og da begynner det å bli brukbart :) 

 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=178754177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel går fint til småkjøring så lenge bruken og brukeren er "korrekt". En mekanisk anlagt fører og med erfaring fra diesel vil kunne bruke bilen litt på småkjøring, og deretter ta bilen på lengre turer med korrekt kjøremønster for å unngå tett partikkelfilter. Egr blender man jo bare. 

Bensin er i utgangspunktet bedre til småkjøring, men med tanke på hvor problematiske bensinmotoren er på 316i-320i, hvor stikkordet er registerhavari, så er det mer risiko enn å kjøpe en m47 eller M57 diesel som slett ikke er så sårbare på småkjøring. Har nå en m47 med 300.000km og en M57 med 200.000km og partikkelfilter/igjensoting er ikke noe jeg bekymrer meg for på disse. Men igjen det krever rett bruk og hyppig oljeskift. 

Det nevnes 325i og det er en motor du bør se på som er bra til å være bensin :) unngå småmotorene. 

Ja mange forståsegpåere sier det du sier..  Ikke kjøp 05-06 modell. Jeg sier det i noen tilfeller er bedre å kjøpe eldre enn nyere. Hadde kjøpt en 06 modell anyday foran en 2010-2014. Men fra 2014 og oppover så er det jo bra :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er litt delte meninger her, hvilket er forståelig.. skal sjekke ut nevnte modeller. 

Har ingen krav om stv, bare et pluss. Noen synes jeg ser bedre ut som sedan. Men da ser det ut til at valget heller mot bensin iallefall :)

noen som har er godt svar ang bensin/automat? 

Sett litt på denne..


https://www.finn.no/181684399


 

Denne feks.. hvorfor så lav i pris ift km, årsmodell osv?

https://www.finn.no/181518049

Endret av Remita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De firesylindrede bensinmotorene i E90/E91 karosseriet er lite pålitelig, unngå disse, altså 316, 318, 320i derav blir du henvist til 325i gjentatte ganger over her, ettersom denne har seks sylindre og et generelt bedre rykte.

F30/F31 er modellen nyere, bilen du viser til i innlegget over mangler mye utstyr, bla. noe så essensielt som xenon / led.
Du nevnte M-Sport var et pluss, sjekk det tidligere innlegget mitt en gang til. Tør å påstå at det er et veldig godt kjøp med en km stand på 70 000.
Mulig du må hente frem forhandlingsevnene dine ettersom prisen ligger noe over budsjett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du linker til er jo akkurat de du blir anbefalt ikke å se på 😅 altså de mindre bensinmotorene. Komboen bensin og automat er ikke så dårlig på bmw, men e39 og e60 med 2.0-2.2 rekkesekser bensinerne, er tørste og late. Men nå er ikke det biler som du i utgangspunktet ser på. 

Selv med en 318i automat tror jeg ikke du klarer noe bedre enn 0.7 på blandet. En 2 liter diesel m47 klarer du fint 0.55 på blandet om det sier deg noe mer :)

En 325i bruker ikke så mye mer enn en 318i. Slik har bmw bestandig vært, de store motorene er gunstige på forbruket i forhold til de små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Evopower skrev:

De du linker til er jo akkurat de du blir anbefalt ikke å se på 😅 altså de mindre bensinmotorene. Komboen bensin og automat er ikke så dårlig på bmw, men e39 og e60 med 2.0-2.2 rekkesekser bensinerne, er tørste og late. Men nå er ikke det biler som du i utgangspunktet ser på. 

Selv med en 318i automat tror jeg ikke du klarer noe bedre enn 0.7 på blandet. En 2 liter diesel m47 klarer du fint 0.55 på blandet om det sier deg noe mer :)

En 325i bruker ikke så mye mer enn en 318i. Slik har bmw bestandig vært, de store motorene er gunstige på forbruket i forhold til de små. 

Joda, skjønte at du ikke anbefalte noen av de, men var et par anbefalinger av mindre fra noen andre her :) 

Okei, da trenger jeg altså ikke utelukke automat. Takker for gode svar! Føler meg mer sikker på hva jeg skal/ikke skal se etter nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...