Gå til innhold

BMW M


morty9
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en godvær/ søndags bil som det er stas å lufte litt samt å dulle med. Jeg har lenge hatt lyst på en M versjon med god lyd og litt hester:) Har sett litt på div modeller e34 M5, e36 M3, e46 M3 evt e39 M5. Jepp, spennet er stor, og alle har hver sin ''sjarm''. Men det jeg er litt mer usikker på er hvilke svakheter/ feil en bør være obs på eller klar over ved de nevnte modellene. Er det noe som har noen gode tips på hva jeg bør setter evt styre unna ved de forskjellige modellene? Vil helst ha manuell gir.

e34 virker generelt å være bra..?

e36 vanos problemer?

e46 vanos/ smg problemer? 

e39 høyt olje forbruk før 01mod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge det ikke er snakk om å ha den som daily driver, så er egentlig de fleste M-modellene håndterbar. Men at dyre ting kan ryke må du bare være forberedt på. En del ting er gjengangere i større eller mindre grad: vanos, rådelagre, oljeforbruk osv. Slitedeler koster gjerne også en del mer, så det er ikke noe økonomivalg å ha en slik bil i drift.

 

Min "ungdomshelt" var E39 M5, og jeg kjøpte meg nylig en 99 modell. Stempeltetningene skal være bedre etter 2000, men olje bruker de alle sammen. 

 

Er du åpen for "alle" modeller, så er det masse materiale å søke seg igjennom - bla tråden over. Bare vær litt kritisk når du finner amerikanske youtubevideoer. (Type: 5 tings that WILL break on your M-car). Det virker å være mye mer problemer med bilene der borte og/eller amerikanerne er mer misfornøyde/kravstore. F.eks. kan de finne på å gjøre et poeng av at M5'en ikke er like driftssikker som tantas Prius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal veldig lite til før Amerikanerne dømmer en bil nord og ned. Jeg var med i 2 forskjellige amerikanske BMW V8 forum og det gikk ei stund før jeg fant ut at det kun handlet om hvordan BMW forhandler eller 3dje part forsikring skulle betale for alt som var feil med bilene. Når man kjøper garantier/forsikringer som gjerne koster 50.000,- i året så gjelder det å finne masse tullball å klage på. 

Facebook er faktisk litt bedre, endel mer fokus på DIY og lærdom der men det gjelder å forstå kulturforskjeller i advokatlandet i forhold til Norge når man søker info om bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så peiling som mange andre her. Men går du får en eldre M f.eks E36 M3, så hjelper selvfølgelig en god service historie og gjerne lav km. Men da betaler man også deretter.

Man kjøper kjøper ikke en M bil fordi det er fornuftig, faste kostnader er høyere (forsikring og service) enn vanlig biler.  Så jeg ville funnet ut hvilken M bil jeg vil ha og satt meg litt inn den modellen.  Og dermed funnet "riktig" bil med "riktig" pris for akkurat meg. 

Så lenge en er mentalt forberedt på at det kan komme en stor overraskelse på reparasjons siden engang i framtiden.  Det må ikke nødvendigvis skje noe, spesielt med godt vedlikehold og hyppig oljeskift.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den beste M-motor er S38 som var på E34 M5, som er basert på M88/M90. Så langt man ikke slørvet med oljeskift og normal vedlikehold eller kjørte med flat pedal før motor ble varm, så var disse atom-sikker.
4,9liter V8 S62 som var på E39 regnes også som robust og skuddsikker motor. Det var vel noe plukk med oljeforbruk (Nicasil?), Vanos og coiler, men selve motor var robust. US-markedet slet med disse Nicasil-motorene og dårlig drivstoff.
Hvis jeg ikke husker feil var det dobbel kjede på registeret på disse og registerras var svært skjelden.
Det var da BMW lanserte Hot V på V8 at det ble en "katastrofe". Man plasserte turboene i midten mellom toppene og man fikk alvorlige problemer med varmen fra turboene. Dette var årsaken til at ventiltetningene tørket inn og slapp olje igjennom ventilene.
S85 V10 er jo kjent for gåen rådelager. Mye av dette kan skyldes at motoren kjørte på 10W-60 som krever varmkjøring før motor presses over 2500rpm. Det er en formue å skifte olje på disse da de trenger 8-9 liter olje til 300kr literen. Jeg tipper at det ble derfor slørvet en del med oljeservice og S85 var en motor som egentlig ikke burde vært brukt når det er kaldere enn 10 varmegrader.
Men 2001mod E39 M5 der man overhaler Vanos, så tror jeg man får en M-bil som ikke lenger faller i pris, men heller øker.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...