Gå til innhold

Skifte av bremser på 520d 2014 mod?


Skotlando
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt en 520d xDrive 2014 modell. I følge servicemenyen så skal det være bremseskift om 5 000 km både bak & foran. 

Saken er at bilen var på EU for 1 uke siden, uten noen kommentarer på bremseslitasje. Er det uansett lurt å skifte disse nå, eller er det en "unødvendig" utgift?

Endret av Skotlando
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ihvertfall sjekke tilstand på klosser,  på min bil så varsler den for sent slik at hvis jeg kjører til 0km så er allerede den innerste klossen på stålet og skiva blir ødelagt.  Jeg har ødelagt et sett skiver foran pga dette, bilen beregner seg frem til en levetid 60.000-65.000km mens i realiteten er klossen på innsiden foran utslitt etter 50000-55000km, ihvertfall på min bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av Bavaria som tok EU på Minien at de ikke kommenterer på bremseslitasje når CBS sier at bremsebytte er nært forestående (typ 5000km). Men ville nok ha bytta nå ja. På BMWen kjørte vi ned til Tyskland med ca 2500km igjen på bremsene foran, hadde da bestilt time hos et BMW-verksted der. Det gikk, stod vel 1600km igjen når vi kom ned ca 120 mil senere 🙈. Men fikk beskjed av verkstedet at de var helt utslitte da.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en annen side av saken så kjørte jeg ca 5000km på min forrige e61, og fikk jeg 8000km mer på klossene foran!

Det stod 10000km foran da jeg startet. Når jeg var ferdig med 5000km så hadde jeg 18000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke stole på BC sine estimater. Man sjekker tilstanden selg. Sjekk slitekant på skivene og den tilstand samt bremsekolossene. Så ser man selv når det er nødvendig med bremseservice.
Men jeg mener at BC sier ingenting om bremseskiver eller klosser, men heller om bytte av bremseveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo direkte vås. Det sitter jo en mekanisk sensor på en klosse som måler noe.

Man kan egentlig kjøre helt til den går til rødt. Da er klossen brukt opp så å si 100%.

Dog så kan jeg være enig i at den ikke er 100% nøyaktig, men den er nå relativt nøyaktig. Og BC kalkulerer gjenværende levetid avhengig av bruksmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...