Gå til innhold

Luggin under aks.. 2005 x5 4.4

Eigil Kongshavn
 Share

Anbefalte innlegg

6hp26 har vel noen kjente solenoidproblemer. Uansett bør ikke trådstarter kjøre med dette hvis han ønsker å minimere skaden. Få noen kyndige til å stille en diagnose på girkassen. Siden det bare gjelder de laveste girene så er det sikkert lurt å begynne der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solenoidslitasje er bare en liten del av et ofte sammensatt problem. Du har mest sannsynlig slitasje i ventilhus og bussinger som fører til indre lekkasjer (derfor må solenoidene jobbe hardere). Når du opplever vibrasjoner skyldes dette med stor sannsynlighet clutchslipp, som er forårsaket av redusert linjetrykk pga. de indre lekkasjene. For å si noe mer konkret om omfanget av problemene må bilen prøvekjøres av en kyndig bilmann med peiling på automatkasser og drivlinje. Å drive med synsing på forum er sjeldent veldig produktivt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luggingen kjente jeg for alvor nå på tur med vogn bakpå. Kjørte røflig 1 mil for og hente vogn med like dekk på alle fire, kjente ingenting da.. men etter noen timer med vognen festet kom det for alvor. Andre giret er verst, 4,5 og 6 giret merker jeg ikke noe i..

Mindre lugging når oljen er kald, er iallefall slik det føles 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Clipictrial skrev:

Solenoidslitasje er bare en liten del av et ofte sammensatt problem. Du har mest sannsynlig slitasje i ventilhus og bussinger som fører til indre lekkasjer (derfor må solenoidene jobbe hardere). Når du opplever vibrasjoner skyldes dette med stor sannsynlighet clutchslipp, som er forårsaket av redusert linjetrykk pga. de indre lekkasjene. For å si noe mer konkret om omfanget av problemene må bilen prøvekjøres av en kyndig bilmann med peiling på automatkasser og drivlinje. Å drive med synsing på forum er sjeldent veldig produktivt 😊

Du sier noe der, problemet er at verkstedet jeg bruker har sommerferie ut neste uke.. så ta trykker jeg heller litt her og hører på råd fra andre folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Eigil Kongshavn skrev:

Du sier noe der, problemet er at verkstedet jeg bruker har sommerferie ut neste uke.. så ta trykker jeg heller litt her og hører på råd fra andre folk :)

Spørs om ikke du bør vurdere en tur innom et verksted med automatkasser som spesialitet - og ikke bare et "vanlig" verksted. https://www.rats.no/ eksempelvis. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har brukt de til både min gamle E39 530Dat hvor de i tillegg til service bygget en kasse som skulle tåle TRF steg 4 som betyr 700nm, dette gjorde de med glans og den holdt ihvertfall 100.000km til jeg solgte bilen. 

Jeg bruker de også på nåværende bil til automatkasse, fordelingskassen og differ. 

https://m.facebook.com/automatgearservice/

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...