Gå til innhold

Syvern til Rune. Nytt SI kort


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

He he alltid skal det værra no kvalm !! 😅 Selv skulle jeg demontere kaliperen på e87’n i går for å se om håndbrekkskoene kunne være årsaken til ulyd. Men her har bayeriske valgt å ha 16mm 🤷‍♂️ og det finnes ikke i mitt eie 🙈 Så her var det det som satte en stopper 🤬 Tror aldri jeg har måtte bruke 16mm på noen av bimmera mine 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, noe jeg har vent meg til etterhvert, men tidligere var det uhørt.

Fattern og jeg skrur sammen litt innimellom. Roper jeg «16mm fast» inn på bakrommet så er han litt motvillig i starten på å gi meg det. For BMW har da ikke slike tullete størrelser..!

Sånn har det altså blitt.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var endelig olje i hus og den store dagen var kommet. 

Tok av toppdekselet når jeg fylte motoren, fikk dynket registeret godt før oppstart.

IMG_0597.JPG.b9c20815fc22705f6632306dba99d03e.JPG

Så måtte jeg fylle gearkassen, igjen så blir det unødvendig tungvint.

IMG_0596.JPG.4c763cdcaa01fcf6c5fcf703b32ff4fd.JPG

Så var det bare og prøve, tok først og kjørte den på starteren med pluggene ute, skjønte det ble bra når jeg fikk oljetrykk på nesten 3 bar kun fra startmotoren. Så var det bare og skru inn pluggene og starte opp. Startet på første forsøk og gikk klokkerent. Utrolig artig. Spesielt når oljetrykket ble mye bedre. 

IMG_0603.JPG.606baa294781c40b1050518a64cfbe7d.JPG

Etter en god varmkjøring så fikk jeg et oljetrykk ved tomgang på litt over 1 bar. Før jeg begynte så var det såvidt utslag på nåla ved tomgang. Da var det bare og stoppe igjen og ettertrekke topplokksboltene. Jeg blir alltid forbauset over hvor stor forskjell det er på de når jeg ettertrekker for siste gang. Tydelig hvorfor man skal dra til en ekstra gang.

Da var det bare og montere resten i motorrommet. Ferdig resultat.

IMG_0606.JPG.2a8226c363470811a1bbefbd40f2cec5.JPG

Jeg har aldri fått noen god forklaring på hvorfor de brukte et panser som er hengslet i forkant. Det blir jo så mye enklere og komme til nå. Uansett nå er det bare og få litt hjelp i morgen med panseret så blir det prøvekjøring.

IMG_0605.JPG.7b57706d6085d1606a70a892d36ce210.JPG

Og hvis noen lurte på kostnadene så har jeg brukt ca. 30000 på motoren og ca. 2000 på andre deler i motorrommet. Det som ble litt dyrere enn jeg hadde håpet på var jobben på topplokket. Men nå håper jeg at jeg har motor i mange år.

Neste prosjektet blir og få i gang klimaanlegget igjen. Har endelig funnet et firma som kan hjelpe med med slanger, samtidig som jeg fikk noen bilder fra en hyggelig type på Hamar så nå tror jeg at det blir en løsning.

fortsettelse følger.

 

 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune, motoroverhaling

Gratulerer med vel gjennomført jobb ,knallbra Rune.

Nå har du nok mange gode mil foran deg med denne go bilen .

Nå som du har gjort så jækla mye på bilen motormessig ,synes jeg du skal gå over på noe jeg vet du elsker vask og polering av den 😊😊.

For denne fargen på bilen er jo nydelig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, sveigis skrev:

Gratulerer med vel gjennomført jobb ,knallbra Rune.

Nå har du nok mange gode mil foran deg med denne go bilen .

Nå som du har gjort så jækla mye på bilen motormessig ,synes jeg du skal gå over på noe jeg vet du elsker vask og polering av den 😊😊.

For denne fargen på bilen er jo nydelig .

Jeg synes det er lurere om du tar deg en tur til den riktige siden av fjorden jeg. Jeg kan spandere remediene du trenger for vask og polering, Blir jeg fornøyd skal du ikke se bort ifra at det kan bli en pizza også.

Men helt riktig, acktatgrønn er en pen farge.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg synes det er lurere om du tar deg en tur til den riktige siden av fjorden jeg. Jeg kan spandere remediene du trenger for vask og polering, Blir jeg fornøyd skal du ikke se bort ifra at det kan bli en pizza også.

Men helt riktig, acktatgrønn er en pen farge.

Sier du det ja ?😂

For si det veldig enkelt ,hadde jeg bodd nærmere deg så skulle jeg lett hjulpet deg Rune ,for da kunne du tatt jobben på min som ikke jeg liker .

Bytte oljerør ,banjo ,oljeskift ,justere ventiler ,det hadde vært en fin lørdag for oss begge .

Ja den grønnfargen er bare perfekt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rune-K skrev:

Da måtte det jo bli en helg. Du vet jo like så godt som meg at ventilene justeres på kald motor. Parker på lørdag, juster på søndag. Innimellom så er du bare såå amatør.😄

Haha sååå vittig du er 😊😊

Jeg vet det og faktisk så har jo halve slekta til fruen sin tilhørighet i Fredrikstad ,så ingen umulighet sånnsett,men er det sånn at man må søke visum for å komme over Østfold nå ?

Regner med der står soldater ved ferjene for tiden mellom Horten og Moss 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en veldig flott tråd Rune. Veldig gode forklaringer hvordan du gjør ting. Tipper det var godt å se å se oljetrykket opp dit det skulle igjen og kanskje vel så det 😃 Valgte du å bare helle olje over toppen før oppstart, eller brukte du denne "brake in-adaptive" greiene ? Men det trengs kanskje bare når du monterer ny kam ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Dette var en veldig flott tråd Rune. Veldig gode forklaringer hvordan du gjør ting. Tipper det var godt å se å se oljetrykket opp dit det skulle igjen og kanskje vel så det 😃 Valgte du å bare helle olje over toppen før oppstart, eller brukte du denne "brake in-adaptive" greiene ? Men det trengs kanskje bare når du monterer ny kam ?

Brukte bare vanlig olje men rikelig. Har aldri gjort det på noen annen måte og det har fungert fint vær gang. Men jeg kjørte den en god stund på starteren til jeg så at jeg hadde bra oljetrykk før jeg startet opp.

Regner med at det blir et oljeskift om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune-K skrev:

Brukte bare vanlig olje men rikelig. Har aldri gjort det på noen annen måte og det har fungert fint vær gang. Men jeg kjørte den en god stund på starteren til jeg så at jeg hadde bra oljetrykk før jeg startet opp.

Regner med at det blir et oljeskift om noen dager.

Ja noen mener det er litt jålete å styre med denne brake-in smøringa. Det er vel logisk nok å bare bruke olje og som du sier, få opp oljetrykket før tenning 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Oljelekkasje, skjønner ingenting.
  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Nytt SI kort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...