Gå til innhold

Ønsker råd - kamerasystem for motorsport - Aim Smartycam , GoPro? etc


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Som tittel.

Skal prøve å bli bedre på å faktisk filme noe av kjøringa i BMW Cup, helst på en måte som gjør det interessant å se på for andre.

Rammer:

  • Må være enkelt å starte
  • Må være "no hassle" driftsikkert, herunder også "ikke gå tom for strøm" etc.
  • Skal monteres i løpsbilen, størrelse er derfor ikke så viktig
  • Ønsker best mulig bilde. Har brukt GoPro 7 Black, og denne gir fint bilde - 4K/60fps (https://www.youtube.com/watch?v=Wz8-Gq1pXrI&t=146s)
  • Ønsker å ha noe overlay. Det må ikke være integrert mot bilen, men det er en fordel om det er. Eks Aim Smartycam GP 2.2HD som har muligheten for å hente CAN bus data fra bilen, og på denne måten kan jeg legge inn gass/brems etc.
  • Det er helt essensielt at jeg ikke må drive å redigere en hel masse etterpå. Eksempelvis så kjører vi RacecapturePro i bilen. Disse filene kan konverteres til csv med litt jobb, og kan da via gratisprogrammer legges over ei gopro/video fil. Jeg ønsker helst å unngå en såpass tungvindt prosess!
  • Pris har noe å si. Aim sin løsning er godt innenfor (1100usd), men skulle gjerne hatt mulighet for minst 2 kameraer.

 

Problemet er at jeg ikke er veldig imponert over bildekvaliteten på Smartycam GP 2.2HD. Jeg liker bildekvaliteten på GoPro, og ikke minst er det jo uslåelig pris på GoPro. Men jeg vil helst ikke ha alt det etterarbeidet som følger med. Jeg øsnker altså en løsning like lettvindt som Smartycam, men med GoPro bildekvalitet. Jeg ønsker _ikke_ å betale 30k+.

 

Noen gode tips?

 

-TRF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Jeg har brukt contour sitt 1080hd camera. Et hjelm/actionkamera som jeg er imponert med bilde på, men lydopptaket er for spinkelt og dårlig. I tillegg er batteritiden veldig dårlig. 10 minutt film er det du rekker før du må lade den opp igjen. Redigeringen og kutting av klipp er kjempeenkelt. 

Jeg er også på let etter noe lignende, men er redd det blir for dyrt. Noe som går på konstant 12v hadde vært ideelt. Slippe å tenke på lading av kamera gjennom hele løpshelgen. Gjerne med på/av funksjon gjennom en knapp på rattet. 

Jeg vil kanskje råde deg å snakke med de som kjører rally nm, tvmedia produksjon a/s eller andre. Gjerne Gundersen motorsport eller kollevold rallyprodukter.  Disse har jo ofte opptak og kamera i flere biler med høy kvalitet og lang opptakskapasitet. Jeg har ikke våget å ta kontakt selv, for jeg vet jo man er oppe i 20k+ for en slik grom pakke. 

 

 

Screenshot_20210105_165108_com.android.chrome.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower: Er ikke Contour konk? Husker jeg brukte et slikt for mange år siden (til noe annet). Uansett, for lav bildekvalitet så vidt jeg kan se, og fortsatt samme problem man får med GoPro, man må legge til overlays/data i ettertid.

@Øyvind L. - jeg har tittet litt på Vbox ja. Selv "HD2" varianten til 30k + mva har fortatt bare HD kamereaer.... Systemet eller gjør jo det jeg ønsker, ikke så ulikt Smartycam, og med like dårlige kameraer. 30k er også mer enn jeg hadde tenkt å bruke (en god del mer)

Men takk for svar likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titta innom den også. Den tilbyr mulighet for flere kameraer (som jeg ikke tror smartycam gjør), og har CAN evt OBD tilkobling. Men det er fortsatt bare 1080 bilde, også koster den 3000usd med 2 kameraer :S

Mao, den er ganske lik Vbox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner problemstillingen. Klarer du deg videre med GoPro er det billigste veien å gå og det nye Hero9 er supersmooth. Minuset er all redigeringen i ettertid, men jeg liker redigering da. Jeg bruker mitt GoPro på snowboard, på skateboard, dykking, padling m.m. og vurderer å oppgradere til Hero9 selv. Det nye stabiliseringsgreia skal være skikkelig bra og jeg tror det må være ypperlig til racing. Jeg har ikke prøvd å koblet to GoPro sammen, men jeg mener man fortsatt skal kunne gjøre dette som før(slik som Ken Block på Gymkhana gjør). Jeg har hørt om VBox og sett på det i en annen anledning, men som du sier koster det mye, kanskje mer enn det smaker?

GoPro 9 gir deg 60fps i 4K og 120fps i 2,7K.

Her ser du litt funksjoner og forskjeller på GoPro 8 og 9, hypersmooth og horizon level gjør underverker og vil tro dette kommer like godt med i racing som i frisport:

Du slipper dog ikke unna det du ønsket med et GoPro, men likevel er det et fantastisk kamera og uslåelig på det meste i forhold til pris.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig at at GoPro kan være så uendelig langt foran motorsport systemene hva angår bildekvalitet. Spesielt siden man ikke er bundet er størrelse og vekt på samme måte. Har alle andre sovet i 10år? Og kundene bryr seg ikke?

Når det gjelder stabilisering (og nå horizon leveling) er jeg litt usikker på bruken av disse. https://www.youtube.com/watch?v=Wz8-Gq1pXrI&t=146s

Som du ser i videon er stabilisering aktiv, men den fjerne da også en del bevegelser fra bilen, og "vandrer" i sving. Litt usikker på om dette kanskje egentlig ødelegger litt av følelsen (for de som "kan" kjøre bil selv og liker å forstå hva som skjer)? Hva tenker dere?

Men problemet står, redigeringa og det å prøve å matche data til video vil jeg veldig gjerne unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Øyvind L. skrev:

Jeg synes 60 fps er for lite når man filmer på bane. Synes fartsfølelsen blir bedre med høyer FPS.

nå støtter nesten ingenting 4k 60fps og kan ikke se for meg at det kommer til å bli mer tilgjengelig i noen umiddelbar fremtid..  4k60fps krever i seg selv ganske mye, samtidig skal dette filmes,lagres og redigeres og allerede da kommer du i et dilemma med store filer og tidkrevende komprimering på pc.  4k i seg selv er kommet for å bli og ser ut til å være sweetspotn for tv-titting, 1080p blir forferdelig å se på i forhold.  4k har nå i senere tid blitt veldig tilgjengelig for folk flest, ivertfall på tv fronten så sant du har internett som gir mer en 30mbps.

 

@TRF : 

racenavigator som apex og de andre på ringen bruker ser ut til å levere noe av dette på en enkel måte, kanskje dyrere og mer omfattende en hva du ser etter men

https://www.race-navigator.com/en/portfolio/race-navigator-rn-one-en/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...