Gå til innhold

Kjøp av e91 med N47 gått 188k


Tobias G
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, vurdere kjøp av bil med denne motoren, har lest div og registerfeil og høytykspumpe havari. Snakket både med bruktbil forhandler som selger bilen om Bilia om historikk på dette men ingen historikk om dette hos BMW sine systemer. Er dette et trygt kjøp eller ville dere styrt unna siden man ikke vet noe om regkjede? Dette er vell å merke en 10mod sent registret i 09 norsk bil.  Takk for tilbake meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hadde en slik som også turbo røk på 140 000 kilometer. Har selv hatt problemer med registerkjede på N47, det oppstod på 198 000 kilometer. Da var også turboen min gåen. 

Så med mindre du kan skru selv, så ville jeg stått over. Gå for en annen motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tobias G skrev:

Hei, vurdere kjøp av bil med denne motoren, har lest div og registerfeil og høytykspumpe havari. Snakket både med bruktbil forhandler som selger bilen om Bilia om historikk på dette men ingen historikk om dette hos BMW sine systemer. Er dette et trygt kjøp eller ville dere styrt unna siden man ikke vet noe om regkjede? Dette er vell å merke en 10mod sent registret i 09 norsk bil.  Takk for tilbake meldinger.

Vår 2013 model X3 med N47, der røyk kjedet på 166’k.

Så ved kjøp ville jeg hatt en buffer på 50k ca.

Generelt med E9* er både bensin og diesel firerne elendige, her må du opp på sekserne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på det enorme antallet N47-motorer som står i biler over hele verden, så er problemene ikke så mye å bekymre seg over som inntrykket du får fra diverse forum. Husk at denne motoren vel er den mest brukte i BMWs biler; både 1-serien, 3-serien, 5-serien, X1 og X3 har modeller med denne motoren.

Det sagt, så er det et par ting du kan gjøre for å være føre var:

1. Få en erfaren mekaniker til å lytte på motoren. Et trenet øre kan høre om kjedet er slakt. Bruk av stetoskop i prosessen er betryggende.

2. Inspiser kjedet med kamera.

3. Bytte preventivt, som nevnt over. Noen gjør det, men hva de tenker når mekanikeren forteller at her var alt som nytt, mens kredittkortet dras, er ikke godt å si. Det var nok godt å få gjort det likevel. Mennesket kan være underlig sånn. :)

Ser det er en kar på Finn som gjør hele jobben for knappe 20 000 kroner. Det er da ikke så galt?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=112067597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser antall Finn-annonser der registerkjede eller pumpehavari er nevnt så ville jeg vurderte det slik at dette er et problem som kan ikke kan undervurderes selv om enkelte problemer noen ganger hauses opp på fora uten at det ligger noe statistikk bak. Men det er nok likevel mulig å kjøpe en slik å kjøre mange feilfrie kilometer, men jeg ville vurdert å styre unna eller prøvd å finne en der registerkjede og turbo er byttet.

Bytte av register prevantivt er jo også en grei tilnærming, men litt kjedelig at man fortsatt har dieselpumpa som kan ryke selv om register er byttet. Å bytte begge deler preventivt blir vel fort 40-50k.

På min 08 520d ble register byttet på 112 000 i BMWs kampanje, turbo røk på 165 000. Ellers ingen problemer med motor.

Ellers er det litt arti å se på finn hvor mange annonser av biler med M47 motoren hvor det poengteres at bilen har M47 og ikke N47:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kikket litt etter det du nevner i finn annonser, og sjeldent nevnes det reg eller turbo-bytte? Nå har ikke jeg lett med lupe så det er sagt. Men at jeg ikke finner det i annonser tror jeg er fordi det ofte er forhandler som selger bilen (x3 i alle fall), og av "salgsmessige årsaker", nettopp at en eventuell kjøper ikke vil lese bilen har hatt.

Mekanikere og erfarne bilfolk/kjennere vil helt sikkert spørr om dette uansett, da et turbobytte er en positiv ting for neste kjøper (garanti på utført arbeid osv..). 

Hva med en bil som matcher en forsikring som dekker alt av slike feil? I en annen tråd her inne er det faktiske priser på ulike biler og selskaper, min forsikring via if koster 15000  i året med veiavgift og 4-6000kr i egenandel. Men da er man sikret mot disse feilene med maskinskadedekning. 

Preventivt arbeid til 40-50000kr høres litt voldsomt ut, men det koster jo dette skal man gjøre det. _Kanskje_ har man en bil som fungerer fint i 3 år  uten en stor preventiv kostnad, og betaler totalt 45000kr i forsikring for å sove godt om natta.. Men lykke til med bilvalg uansett til trådstarter :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, F25x3 skrev:

Har selv kikket litt etter det du nevner i finn annonser, og sjeldent nevnes det reg eller turbo-bytte? Nå har ikke jeg lett med lupe så det er sagt. Men at jeg ikke finner det i annonser tror jeg er fordi det ofte er forhandler som selger bilen (x3 i alle fall), og av "salgsmessige årsaker", nettopp at en eventuell kjøper ikke vil lese bilen har hatt.

 

Sjekka selv nå av nysgjerrighet. Av 197 annonser på 3 og 5 serie fra 2008-2011 med effekt mellom 163 og 177 hk fant jeg 10 annonser der bytte av registerkjedet eller dieselpumpe var nevnt (nei - jeg så ikke gjennom alle annonsene:) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...