Gå til innhold

BMW 1 serie nykker i nedoverbakker Update mest trolig gammel girolje ikke sikker....


Bimmernew
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har denna bilen min jeg BMW 1 serie 118i 06 modell automat som nykker i nedoverbakker ser turtallet går opp og ned når bare bilen triller.

SÅ hva gjør jeg med dette? Bilen er i veldig bra stand fullt olje skift ble gjort i sep i fjor men tror ikke girolje har blitt skitet på en stund så hvordan gjør man dette på automat?

Må gjøres på verksted? Flushing hørt ikke bra? Hva tenker dere om dette? Snakket med en annen sa girolje.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Reef89 skrev:

Aldri feil å ta en flushing, om man oppdager fjusking.
Hvor langt er bilen gått?

Ok men BMW sa ikke noe vits holde med oljeskift sa dem snart 165 tusen ikke så lengte til da. Men holder det ikke med et vanlig girolje skift må det gjøres på verkted av automat?

Har ikke råd til flushing på rundt 5-6tusen nå da blir også bilen mye dyrere enn vil selv av skift osv.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, strukt skrev:

Diagnose er vel første bud. Før man begynner å skifte deler og gjøre vedlikehold i blinde.

 

Skjønner det lett så klart det sier man jo alltid også men er og skifte girolje er noe som kan gjøres på verksted på en automat? Er litt peil på bil skifter ikke deler i hytt og pine har bmw apparat selv å.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, strukt skrev:

Verksted kan sikkert skifte girolje ja. Men om det løser problemet ditt aner jeg ikke.

Ok flott men hvor dyrt ca tror du? kan man ikke skifte girolje selv på min bil som er automat?

Vanskelig eller komplisert og gjøre det selv? Er ikke den liksom under bunnpannen?

Har aldri skjønt meg på girolje hvor den ligger og alt det der. Skulle hatt en rask forklaring.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en diagnose som nevnt vil ikke har noe betydning her så lenge girkassen din ikke går i nødmodus, eller lager feilmelding.

Flushing er ikke det samme som oljeskift. Her skiftet man bunnpane, flusher systemet rent osv. med apparater.
En flushing er ting en tar når man merker bilen grier rart, tregt, bytter gir der den ikke skulle bytte, hopper i nytt gir, merkbar giring i bilen.

Jeg har gjort dette på både på E60en og F01en og begge bilen girer nå silkemykt og like godt (kanskje bedre) enn en ny bil. Tross at E60n er gått 308 000km.
 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet vi at det er et problem med girkassen? At turtall går opp eller ned, kan jo komme av at man bremser, for da girer bilen i et lavere gir for å bistå bremsing. Om man da går på gassen igjen, så girer den i høyere gir, for å ikke bremse.

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Reef89 said:

Men en diagnose som nevnt vil ikke har noe betydning her så lenge girkassen din ikke går i nødmodus, eller lager feilmelding.

Spørs hva man legger i ordet diagnose da, det har dessverre blitt sidestilt med det å lese ut feilkoder om dagen og dette kan "alle" som investerer 200kr+ og litt tid. Fullt mulig å finne feil via datamaskinen selv om det ikke genereres feilkoder, men da er man som regel forbi kunnskapsnivået til en gjennomsnittlig hobbymekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Men hvordan vet vi at det er et problem med girkassen? At turtall går opp eller ned, kan jo komme av at man bremser, for da girer bilen i et lavere gir for å bistå bremsing. Om man da går på gassen igjen, så girer den i høyere gir, for å ikke bremse.

Hei! Bilen triller nedoverbakke og jeg bremser ikke, merker nykker på turtall går opp og ned men kan teste mer før jeg bekrefter dette. Men ikke mye da men ellers girer bilen veldig bra ikke si noe på det. Men de gangene den triller nedoverbakke bremset jeg ikke så vidt jeg husker. Dette er ikke avlorlig men litt ubehagelig skulle likt og vist hvor gammel min girolje er.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Reef89 skrev:

Men en diagnose som nevnt vil ikke har noe betydning her så lenge girkassen din ikke går i nødmodus, eller lager feilmelding.

Flushing er ikke det samme som oljeskift. Her skiftet man bunnpane, flusher systemet rent osv. med apparater.
En flushing er ting en tar når man merker bilen grier rart, tregt, bytter gir der den ikke skulle bytte, hopper i nytt gir, merkbar giring i bilen.

Jeg har gjort dette på både på E60en og F01en og begge bilen girer nå silkemykt og like godt (kanskje bedre) enn en ny bil. Tross at E60n er gått 308 000km.
 

Forstår og ja klart flushing hadde vært det beste men er det ikke lsik den fjerner gammel automatolje i mitt tilfelle og tar på ny olje?

En i hønefoss sa det tapper oljde og flusher/legger på ny.

Men som jeg sa til Otis kan jeg ikke bekfrefte det at bilen triller nedover pga nykking men så vidt jeg husker så er det lsik den nykker uten at jeg bremser men må teste mer før jeg kan si dette men dette er ikke avlorlig men litt ubehagelig skulle likt og vist hvor gammel min girolje er. Men bilen girer bra eller ikke noe og si på det.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Netlandet skrev:

Sjekk oljenivået på girkasse først 😊

Hvordan gjør jeg det?  må vel demotere en del?

Snakket med en som driver med flusing nå i hønefoss billigste på min bil 4500kr men da må du skifte olje 3 ganger og skifte filteret når du skal gjøre dette manuelt. Ca 2000kr for filter på gs. Men sikkert gammel girolje men noe vits da og skifte på snart 165 tusen BMW sier ikke noe vits hva tenker dere? Hva med nykking kan komme ta andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmernew changed the title to BMW 1 serie nykker i nedoverbakker Update mest trolig gammel girolje ikke sikker....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...