Gå til innhold

EU kontroll, vanskelighetsgrad


mrkzie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp hatt bilen inne til EU kontroll og fikk en del feil. Liker og skru på bil og googler/youtuber alt.

Lurer generelt på vanskelighetsgrad på disse jobbene som må gjøres og hva som bør byttes samtidig som jeg evt gjør disse endringene.

Bilen er en BMW E87 120D 2004 modell med 163hk.

 

Takker på forhånd for all hjelp!

1670FBA6-55EB-43DF-AB1B-6BF0151DDBFC.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at bremserør kan være det største problemet. For det kan innebære demontering av en hel del ting. Feks drivstoff tank. Jeg vet ikke om 1 serien har rør som går over der, men det ser du sikkert selv.

Ellers synes jeg det er helt overkommelig å fikse selv. Bør gå under 8 timer på alt, for en som skrur litt selv.

Delekost kan bli 8000,- vil jeg anta. Har ikke sjekket priser i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Otis said:

Jeg vil si at bremserør kan være det største problemet. For det kan innebære demontering av en hel del ting. Feks drivstoff tank. Jeg vet ikke om 1 serien har rør som går over der, men det ser du sikkert selv.

Ellers synes jeg det er helt overkommelig å fikse selv. Bør gå under 8 timer på alt, for en som skrur litt selv.

Delekost kan bli 8000,- vil jeg anta. Har ikke sjekket priser i det hele tatt.

Er det bare og bytte del for del da isåfall hvis jeg søker det opp gjennom Koed feks?
 

Når jeg bytter alle disse delene som står her i listen på EU kontroll, er det noe annet som bør byttes samtidig som har sammenheng med dette? Hvis du skjønner hva jeg mener😄

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at du burde se på andre deler til støtdemper/fjær når du uansett skal av med det. Feks topplager, støvkopper osv.

Ellers må du sjekke om du kan bare bytte nipler på caliper/bremsesylinder, eller om caliper må skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker vel overkommelig det der men man bytter selvfølgelig fjærer og eventuelt dempere i par på samme aksel. Hvis du ikke vet hvor gamle støtdemperne dine er så ville seg byttet de samtidig. Jeg regner ca. 100 000km på et demperpar.

Bremserør kan være en ordentlig drittjobb. Mulig du kan skjøte de, det må du nesten undersøke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Rune-K said:

Det virker vel overkommelig det der men man bytter selvfølgelig fjærer og eventuelt dempere i par på samme aksel. Hvis du ikke vet hvor gamle støtdemperne dine er så ville seg byttet de samtidig. Jeg regner ca. 100 000km på et demperpar.

Bremserør kan være en ordentlig drittjobb. Mulig du kan skjøte de, det må du nesten undersøke selv.

Skal ta av og se hvordan det ser ut på punktene de har notert, så får jeg finne ut hva jeg trenger. Kommer med ny oppdatering ila neste uke😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lekkasjen på bremsesylinder rundt nippler antar jeg også kan skyldes de slangene du likevel må bytte på foraksel. Så ville byttet slangene først og sett om det fortsatt er lekkasje. Evt. sjekke som Otis sier om det går å bare bytte nipplene hvis det ikke hjelper å bytte bare slangene. 

Ellers er det bremserørjobben, som og andre skriver over, som virker verst i mine øyne. Men har du en fin og varm plass å skru så kan man jo bare ta tiden til hjelp. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om et spesifisert tilbud fra verkstedet, så får du en liste over delene du trenger.

Når det gjelder tidsbruken, så tror jeg du skal gange antatt tidsbruk for en kyndig amatør, med 3 for en som ikke har gjort dette før. Regn med mye banning og steiking, og en del sår her og der, noe på grunn av skruingen, andre selvpåført på grunn av frustrasjon underveis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Basse Lusk said:

Be om et spesifisert tilbud fra verkstedet, så får du en liste over delene du trenger.

Når det gjelder tidsbruken, så tror jeg du skal gange antatt tidsbruk for en kyndig amatør, med 3 for en som ikke har gjort dette før. Regn med mye banning og steiking, og en del sår her og der, noe på grunn av skruingen, andre selvpåført på grunn av frustrasjon underveis. ;)

Takk for tips, skal prøve og gjøre det. Regner med det blir en del tidsbruk ja, men blir permittert fra jobben om 1 uke. Da har jeg 12 uker og jobbe på. Skal få med en kompis som har litt bilerfaring så håper det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte ting man ikke tenker på i det hele tatt som ender opp med å stjele mest tid. En gang bytta jeg drivstoffrør på en Audi, disse var så rustne at det ene knakk under sin egen vekt da festet var fjernet. Det jeg brukte mest tid på? Fester/clips. Det var en slags skumpute i festene som gikk rundt rørene, denne satt i en slags metallklamme festet til selve bilen, x 10. Først brukte jeg masse tid på å løsne disse, så på å få ut gammel rust og dritt fra dette skummet (jeg regnet jo ikke med at jeg skulle ha noe nytt her), videre tok det uendelig med styrke å prøve å dytte det inn med skrutrekkeren, for jeg hadde ikke noe bedre "spesialverktøy". Det er lett å være etterpåklok og finne på løsninger i etterkant og alt man kunne ha gjort, men står man der for første gang så tar det fort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bytte bremserør på en E46 en gang. De gikk selvsagt over tanken. Endte opp med å røske de ut, og legge nye rundt. Ikke helt etter boken, men det ble slik når jeg ikke var forberedt eller fant motivasjon. 
 

Bytte fjærer, dempere og stag er kurant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Har vært og skrudd av dekkene på plassene det skulle være noe skade. Legger ved bilder.

Bilde 1-2:

Stabilisator, alvorlig stor slakk i kule, Høyre, Ytre, 1 aksel. Blir det denne jeg har avbildet eller sikter de til stabilisatoren som går tvers over? 
 

Bilde 2-3:

Slange/porøs sprekt begge sider, har avbildet slangene. Er det bare og kjøpe ny bremseslange fra bremsene og opp til punktet det avsluttes? 

https://koed.no/no-no/catalog/diagram/34_1400/1/48925?vin=WBAUG510X0JU05248
Blir vel del 5 der?


Bilde 4-9:

Videre så har jeg bilde av bremserør som jeg klarte og se fra hjulbuen. Så ut som røret så svart ut og greit ut innover, må ta en nærmere titt neste gang. Så ut som det var korrodert rundt der den kobles til. Se bilde. Hvis det bare er dette, er det noe enkel fix eller må det ny rørbit på?

 

Bilde 10-12:

Neste er fjæra som er knekt i toppen? Ser sånn ut iallefall. Kjøper vel bare en ny fjær. Litt usikker på hvordan størrelse det skal være, men ser ut som 350 mm er det som er normalt..? Tenkte forsåvidt og bytte disse  gummigreiern rundt støtdemperen. Er det noe mer som burde byttes samtidig?

 

Bilde 13-15:


Så ikke noe spesiell lekkasje rundt noe sted, vet ikke om jeg så helt rett sted. Var litt vått rundt en liten nippel som holder fast bremseslangen. Vet ikke om det er dette de sikter til?

 


Takk på forhånd til alle som gidder ta seg tid til og hjelpe!
 

EA8AD43A-E911-4AF9-8ADF-43D98C28CAD1.jpeg

A39EB789-A1CF-4130-9107-524BC2E2865C.jpeg

47ACFEE8-F723-4F36-AB80-BACC3745D428.jpeg

45062048-DD3F-4CD1-B225-0083696DC85E.jpeg

18D5650D-1794-46C8-A9DF-8F3406CECBDE.jpeg

60738620-270E-4AD4-8315-752E856CFCEB.jpeg

97D1BD0D-1C22-4AE5-B066-19820D022D24.jpeg

6F5D3B58-C774-4991-8A6E-AB0636BD0AF7.jpeg

6D91ED7A-0847-470B-BE57-B67958773FE9.jpeg

B0FC39B3-AC4D-412C-A83A-AC17C56E0A01.jpeg

DC031965-92A5-4836-8DAA-904C79BE4A1F.jpeg

AD9EC001-C189-4400-8019-C78BEC53C2D9.jpeg

AE23251A-0EDF-4435-BC17-B4FC367B4DE5.jpeg

6FF34D5A-88C1-4751-87B9-610E1892BE6B.jpeg

D3495F1F-A43E-4571-9B6A-7484E71C4DDB.jpeg

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål itillegg; ser ut som bremseslangen der det angivelig lekker, er koblet på der man «bleeder» bremsene. Er dette rett eller skal slangen tilkobles ett annet sted? Så på høyre side at slangen var koblet på baksiden og ikke på blødeskruen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mrkzie skrev:

Kjapt spørsmål itillegg; ser ut som bremseslangen der det angivelig lekker, er koblet på der man «bleeder» bremsene. Er dette rett eller skal slangen tilkobles ett annet sted? Så på høyre side at slangen var koblet på baksiden og ikke på blødeskruen.

Hvis det er det siste bildet ditt du tenker på: Er det ikke bare kabelen til slitasjevarsleren som er festet til nipplen du ser? (og som går videre forbi nipplen) Ser jo ut som det er festet en bremseslange på baksiden i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...