Gå til innhold

Kjøpshjelp F11


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Som tittelen sier så trenger vi noen tips og råd. Skal muligens en liten tur til Trondheim i morgen med en kompis å se på en F11, noen som har noe tips til typiske ting å sjekke ut, eventuelt spør om? 
 

Ting som er gjort siste par åra er: 

Komplett innsugs manifold

Ny turbo

EGR-ventil og EGR-kjøler

Begge luftbelgene bak

Drivakslinger begge sider foran

Komplett ramme til førerstol - justeringmotor til tilt på førerstol.m

 

https://www.finn.no/169268621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra deler som er skiftet høres det ut som en 550d.

De tingene som er skiftet mener jeg kan karakteriseres som slitedeler, selv om de kan kanskje sies å være en designfeil, ihvertfall noen av de.

Jeg mener du har nok informasjon før en evt handel nå. En visuell sjekk med testkjøring vil avsløre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt vanskelig å se på bildene, men mulig den har bredere bakhjul enn foran. I såfall  kan det jo være greit å sjekke om dekk er stjernemerka eller har en dimensjon som gir omtrent lik rulleomkrets foran og bak mtp. på fordelingskasse. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en B47-motor. Disse er helt tydelig mye bedre mot registerhavari. Den store forskjellen er at veldig mye på B47 er elektrisk. Man har gått helt bort fra vakum-styring av turbo og slikt. Dette gjør det enklere å diagnostisere avvik.
Men når både EGR og Turbo er byttet på en bil knapt passert 100k km, tyder på alt for lang oljeservice og svært mye småkjøring.
Svakheter er luftbelgene bak. Dette blir du ikke kvitt uansett. De lever i 5 år...maks. Dette er utrolig enkelt å skifte, men BMW tar horrible pris på disse. Jeg kjøpte luftbelg fra England for 800kr for begge sider. Om så belgene ryker en gang i året, så vil dette bli billigere.
Så kjøper du F11 eller tilsvarende på luftbelger bak, så må du forvente at disse må byttes.
Så er det den berømte AdBlue-systemet. I verste fall er ikke dette endret noe med, men det er en svakhet at varmekabelen som er integrert i tilførselsslangen blir defekt. Ny slange koster bare 2500kr, men å bytte dette, så koster det over 20000kr. Årsaken er at ALT under bilen må ned; Tanken, eksosanlegget, mellomaksling, subframe osv. Mange velger å kjøre med dette defekt og om vinteren vil AdBlue frys til is. da blir hele systemet ødelagt og alt må skiftes.
Jeg hadde motorskadeforsikring, så det er hva jeg kan anbefale. Sørg for at du har Kasko+ evt tilleggsforsikring.
Men ellers er dette solide biler der man ikke merker km-stand. Dette er en spekket bil med el-seter m/minne og full pakke med kjøreassistent. Prisen er bra. B47 er utrolig billig i drift. Du vil få sjokk hvor billig denne bilen går med tanke på xDrive og 1900kg.
Når det gjelder drivakslingen framme. Disse er ikke en svakhet, men ytre gummimansjetten. Jeg tipper akslingene ble byttet på garanti eller goodwill. Mansjettene kan byttes så fremst man ikke har kjørt så lenge uten smøring at drivknuten ryk. Jeg byttet på den ene siden og det koster 3500kr inkl. arbeid. Selve akslingene koster originalt 15000kr stk. Så ikke kjør med sprukket mansjett.
Rust kjenner jeg ikke til og jeg tror disse bilene er veldig bra mot rust.
Men dette er en tung bil og da er det to ting: Caster-stag og bremser. Regn med bytte av skiver og klosser hver 3-5 år. BMW bytter hele casterstaget som koster en del. Men man trenger bare å bytte foringene. Min har gått 114000km og har fortsatt ikke slakk i styreledd. Det er utrolig og med tanke på at jeg kjører med 245-dekk om sommeren.

Så bare at det er B47 og ikke N47, så bør det der øke verdien noen hakk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til dere alle sammen! Da blir det tur på oss i morgen tidlig :) 
 

@laffe Det er like dekk rundt hele bilen.

@Lars S Det er ikke jeg som skal kjøpe, en kompis hvor samboer skal bruke bilen en del og der tror ikke jeg antall sylindere spiller så stor rolle. 

@Mons1 Takk for et veldig utfyllende svar, veldig hyggelig! 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...