Gå til innhold

Flushe kasse eller bare bytte olje?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2006 E61 525D med automatkasse. Gått 169kkm. 6HP26 tror jeg?

Tenkte å få tatt en flush eller oljeskift på den ettersom jeg tror den aldri har fått det før. Men det jeg lurer på da er; trenger man egentlig å flushe den eller holder det med et vanlig oljeskift? 

Ser koed har denne pakken feks. Er den til oljeskift eller oljeflush? Aner ikke hvor mye olje disse kassene tar..

317080106_Skjermbilde2021-03-19kl_00_02_31.thumb.png.f6c8e21fe7de19d54e7aa2f3199879de.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift ved service. Flush ved reparasjon av gir. Kort fortalt det jeg ble fortalt hos rats for endel år siden da jeg var der med e46. Er helt sikkert noen unntak. Mener også at man må huske å rette adapsjoner etter man har byttet olje.

 

Kan fort hende praksisen har endret seg siden jeg var der. Tenkte meg dit til sommeren, så spent hva de anbefaler nå. Snart 300k km, og 100k km siden jeg var hos rats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er til oljeskift, en flush krever 12-15 liter og en egen maskin.  Jeg har flusha hver 60.000km på begge  Bmw`ene jeg har hatt. Jeg bruker Automatgearservice i Bergen.   Du får forskjellig svar etter hvem du spør men uansett hva du velger å gjøre så husker jeg Netlandet som jobba hos Rats tidligere skrev en gang at det aller viktigste var å få bytta filteret før det ble helt tett. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tennbrikket skrev:

Mener også at man må huske å rette adapsjoner etter man har byttet olje.

Har sett flere som fraråder å resette adapsjoner på girkassen med mindre det er i sammenheng med overhaling 🤔 Om dette faktisk er riktig eller ikke lurer jeg litt på selv, da jeg ikke gjorde dette nå etter det ble byttet olje og tetninger på min.

 

Dette skrev han Netlandet karen angående flushing vs. oljeskift for en stund siden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Angående adapsjoner og slik så har jeg nå laget en annen tråd med de spesifikke problemene jeg har med kassen som ga meg tanken om å få resatt de ASAP, så kan dere evt se an om det gir nytt grunnlag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Daniel. skrev:

Har sett flere som fraråder å resette adapsjoner på girkassen med mindre det er i sammenheng med overhaling 🤔 Om dette faktisk er riktig eller ikke lurer jeg litt på selv, da jeg ikke gjorde dette nå etter det ble byttet olje og tetninger på min.

 

Dette skrev han Netlandet karen angående flushing vs. oljeskift for en stund siden:

Jeg husker hvert fall at de resatte adapsjoner på min. Artig å kjøre hjem igjen, girkassa hadde ikke snøring på hva den drev med. Jo flere mil man la på desto bedre. Disse kassene tilpasser seg vel giring iht slitasje på olje osv. 

Uansett dette er grunnen til at jeg valgte rats. Da vet jeg at det blir utført 100% riktig. Fattern var meget imponert over verkstedet så vi tenkte å ta med 2-3 biler til sommeren for å få utført service. Drar gjerne noen timer ekstra for at det blir gjort 100%.

 

Men hadde jeg vært deg @Gabz så hadde jeg tittet på xhp software etter du får utført service, og hvis girkassen blir som den skal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2021 den 8.44, tennbrikket skrev:

Jeg husker hvert fall at de resatte adapsjoner på min. Artig å kjøre hjem igjen, girkassa hadde ikke snøring på hva den drev med. Jo flere mil man la på desto bedre. Disse kassene tilpasser seg vel giring iht slitasje på olje osv. 

Uansett dette er grunnen til at jeg valgte rats. Da vet jeg at det blir utført 100% riktig. Fattern var meget imponert over verkstedet så vi tenkte å ta med 2-3 biler til sommeren for å få utført service. Drar gjerne noen timer ekstra for at det blir gjort 100%.

Trodde virkelig at jeg hadde svart deg 🤔😅

Ja, er det jeg har hørt fra folk som har resatt adapsjonene på sin bil. Girte helt merkelig osv.

Er noe slikt med at de tilpasser seg etter slitasjer, og det er liksom derfor det "ikke er lurt" å resette de.

Men om dette er noe som faktisk bør unngåes, eller om det kan hjelpe såfremt kassen ikke er helt utslitt, det vet jeg ikke.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Daniel. skrev:

Trodde virkelig at jeg hadde svart deg 🤔😅

Ja, er det jeg har hørt fra folk som har resatt adapsjonene på sin bil. Girte helt merkelig osv.

Er noe slikt med at de tilpasser seg etter slitasjer, og det er liksom derfor det "ikke er lurt" å resette de.

Men om dette er noe som faktisk bør unngåes, eller om det kan hjelpe såfremt kassen ikke er helt utslitt, det vet jeg ikke.

Jeg skal til rats til sommeren på olje og filter skift så blir spennende å se hva de gjør. Jeg er dog ganske sikker på at ved vanlig service så blir adapsjoner resatt da gamle adapsjoner er satt på gammel olje. Min girer hvert fall helt fint 100k km etter olje og filter bytte samt slette av adapsjoner.  Jeg er tror dog det ikke er noen hensikt å resette adapsjoner før man har gjort ett olje+filter skift.

 

Mulig det også blir gjort forskjellig praksis rundt omkring og at det heller ikke er en fasit på hva som blir gjort ved service på forskjellig biler/gir. Tror fattern snakket på at vi skulle ta å kjøre ned 3 biler. E46,  merce w210 og Volvo V60. Meg bekjent så er vel dette gir levert av 3 forskjellige produsenter, så mulig det blir utført forskjellig prosedyre adapsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nylig utført oljeskift (med filter) samt mechatronic bridge seal, mechatronic sleeve og 4x tube seals på min bil, men jeg har ikke resatt noe adapsjoner etter dette. Derfor jeg er litt nysgjerrig på om dette er noe jeg burde gjøre eller ikke.

Kanskje @Netlandet har noe innspill her? :)

Ja, Mercedes har vel "egne" girkasser såvidt jeg vet? Eller var det på nyere modeller? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min e83 3.0d med gm5l40e/a5s390r flushet for et par år tilbake på ca 220'. Det endte med havari. Leste i etterkant et tråd om at flushing kan løsne opp gammalt groms og belegg som ikke nødvendigvis blir med ut når det flushes, som igjen kan skade kassa.  Om det var på grunn av flushingen eller bare dårlig vedlikehold av tidligere eier(e) er imidlertid vanskelig å si. Denne kassa er vel heller ikke av de beste slik jeg har skjønt det. 

Jeg har også fått flushet samme bil med samme kasse som du beskriver. Denne var derimot flushet både på 50' og 100' før jeg gjorde på ca 150'. Kjøpte meg for øvrig nylig en e70 der jeg har null servicehistorikk på kassa, så her ble det kun et oljeskift med filter. 

Ser det refereres til Rats over her, de vet nok hva som er best. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flushet girkasse som var gått 250k km med samme olje (ZF5HP24). Dette endte med havari grunnet det som er nevnt over her, avleiringer som løsnet og tettet oljerør og kanaler.

Bytta kun olje på 320d'en jeg hadde i fjor, ZF6HP19. Fikk deretter nullstilt adapsjonene til kassa og den ble tipp-topp igjen! Den gira merkelig og ikke pent inn i f.eks. 6-gir. Etter adapsjonene ble den tilnærmet som ny.. Ingen problemer i ettertid heller.

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kolstad Jr. skrev:

Har flushet girkasse som var gått 250k km med samme olje (ZF5HP24). Dette endte med havari grunnet det som er nevnt over her, avleiringer som løsnet og tettet oljerør og kanaler.

Bytta kun olje på 320d'en jeg hadde i fjor, ZF6HP19. Fikk deretter nullstilt adapsjonene til kassa og den ble tipp-topp igjen! Den gira merkelig og ikke pent inn i f.eks. 6-gir. Etter adapsjonene ble den tilnærmet som ny.. Ingen problemer i ettertid heller.

Basert på din erfaring ble jeg anbefalt det samme hos rats, jeg var innstilt på å flushe kassa da bilen var 15 år og 200k km ish gammel. De anbefalte meg heller olje og filter skift. Olje,filter, software og nullstilt adapsjoner og alt er bare værstand nå 6 år og snart 100km siden siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2021 den 18.39, Gabz skrev:

Har en 2006 E61 525D med automatkasse. Gått 169kkm. 6HP26 tror jeg?

Tenkte å få tatt en flush eller oljeskift på den ettersom jeg tror den aldri har fått det før. Men det jeg lurer på da er; trenger man egentlig å flushe den eller holder det med et vanlig oljeskift? 

Ser koed har denne pakken feks. Er den til oljeskift eller oljeflush? Aner ikke hvor mye olje disse kassene tar..

317080106_Skjermbilde2021-03-19kl_00_02_31.thumb.png.f6c8e21fe7de19d54e7aa2f3199879de.png

 

Jeg kjøpte dette servicekitet til min F11 nylig på eurodel.no for kr3.000,-. Verdt å sjekke ut så kanskje du sparer deg en 1000 lapp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...