Gå til innhold

Hvilken motor bør jeg velge til turbo-bygg?


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Skal nå handle inn motor som jeg skal starte turbobygg på. Det er ikke noe som skal bygges på kort tid, men skal jobbe jevnt og trutt på den som en sidehobby.

Så er spørsmålet, hvilken motor bør jeg gå for? Jo enklere motoren er å bygge turbo på, jo bedre. Her er alternativene, også vil jeg gjerne høre pro's & con's fra folk på forumet som har mer erfaring enn meg. 

Det står mellom M50B25, M50tuB25, M52B25, M52B28, M52tuB25, M52tuB28, M54B25 og M54B30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tar stålblokk M50 uten vanos og gjerne setter inn 2.8L veiv fra m52b28. Du skal gjerne ha noe datasprut og da er det like greit å slippe vanos, veiva er en billig og enkel måte å få økt volumet med over 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2021 den 22.17, TRF skrev:

Ingen av de. B58. 

Det er uaktuelt for meg. Alt for dyr motor, og hvor i alle dager skal jeg hente meg en sånn motor? Avansert er den vel og å trimme med turbo sammenlignet med en M50 som rett å slett bare er en 2.5l rekke-6 med doble kammer. Ingen mikkmakk med alt mulig teknologi og lurt design som gjør det vanskeligere å få til et turbobygg for en amatør.

Dessuten så er grunnen for at jeg nevner eldre rekke-6'ere ikke kun fordi de er robust, men fordi det er mer sjarm og nostalgi for meg enn en moderne BMW motor. Passer bedre inn med en M50 turbo i en E30 f.eks, enn en B58.

Problemet er å finne en 90-92 M50B25 uten vanos i disse dager. De er jo ganske dyr og sjelden å kjøpe brukt, og finner man en opprusta E36/E34 med en sånn motor så er prisen enten 50.000 eller så er den solgt ila. 2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF sikter vel til totalkostnadene ved å få noe holdbart over lengre tid. Sånn sett kan jeg gå med på tankegangen. De fleste som påbegynner turbobygg ender opp med å bruke masse tid og penger over en lengre periode. Kjøper du noe som fungerer "out of the box" så slipper du dette. Hvis man ønsker å gå gjennom pusleprosessen ved å sette sammen noe selv der prosessen er viktigere enn resultatet så kjører man på noe M50-greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. , yes!

m50 er "ikke bare robust", den finnes ikke "robust" sammenlignet med b58.

Dersom målet er "å bygge selv, og lære på vegen", og det er greit at resultatet blir middelmådig minus, og typisk til slutt like dyrt og gjerne dyrere, så er det klart m50 er en fin motor (for ja, m50 _er_ en fin motor). Men b58 finnes det i hopetall (utenlands), den lar seg relativt enkelt koble opp i din bil, og den gir et totalt overlegent resultat.

" Avansert er den vel og å trimme med turbo sammenlignet med en M50" --- avansert? Du trenger ikke å bygge turbomotor, det er allerede en turbomotor, som det bare vil komme mer og mer bolt on kits til (for større turbo). Ja, motoren har masse flotte funksjoner hvis du tenker på datasprut, men du kan jo bare kjøre original ecu på b58.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser annonser der folk selger motorpakker med Turbo m50,s54, M30 osv som kanskje fungerer så ligger de ofte fra 100k og oppover og blir alltid solgt laaangt under byggekost

 

bruker du 100-150k for å få tak i b58 soM yter 4-500hk så er det grisebillig Imotsetning til å bygge no selv som alltid ender opp med prøving å feiling

fins et hav av folk her i bygda som har prøvd å «bygge» seg en turbo, ingen har fungert skikkelig noen gang å det bli alltid et kompromiss

 

tilgodt under 100k kan du også få til et m57 35d Diesel bygg med 375hk og 750nm som fungerer med litt hjelp fra Trf

effektøkning av betydning som fungerer er ikke billig, men skal du ha noe med dompventil lyd, som spinner lett og for å kun bruke innenfor komunegrensene kan du jo alltids komme billig ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

tilgodt under 100k kan du også få til et m57 35d Diesel bygg med 375hk og 750nm som fungerer med litt hjelp fra Trf

Støtter et 35d diesel bygg men prisen er ikke godt under 100k😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Flataas said:

Støtter et 35d diesel bygg men prisen er ikke godt under 100k😅

https://finndel.no/delinfo.aspx?f=760&dnr=245937

Her ligger det en ute for hele 23k

EDIT: det var visst den dyreste. Så selv om du kjøper en til 12k og må ha både to turboer og alle nye dyser så havner du under 100k.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

https://finndel.no/delinfo.aspx?f=760&dnr=245937

Her ligger det en ute for hele 23k

EDIT: det var visst den dyreste. Så selv om du kjøper en til 12k og må ha både to turboer og alle nye dyser så havner du under 100k.

Billigste jeg finner koster 28k, girkasse 5-50k, mellomaksling 3-10k, ecu og tuning 15k++
Dyser 3k stk, 2 stk turboer 20-40k ish

Så jo det blir fort dyrt

286hk 35d

 

Endret av Flataas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2021 den 1.17, E.C. skrev:

Oh boy, nå har du lista opp at det koster opp mot 150k kr for en 35d motor og gir. Her, en hel bil til 50k SEK + moms: https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_e61_535d/94389953

Eller en hel motorpakke til 40k SEK: https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_535_d_m_sport_i_delar/95383585

Kan si det på en annen måte

Kjøp deg en E3x eller E4x å bygg om til 35d så kanskje du skjønner hvorfor å hvor det blir dyrt

Endret av Flataas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Flataas skrev:

Kan si det på en annen måte

Kjøp deg en E3x eller E4x å bygg om til 35d så kanskje du skjønner hvorfor å hvor det blir dyrt

Herr snakkes det om motorpakken, ikke chassiet!

tror de fleste her inne vet at det er dyrt å redde en gammel bmw

 

det fine med n54,n55,m57, b58 osv er at det kan lett skrives inn i vognkortet på biler nyere en 1988 såsant ein bruker tilhørende ecu 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Herr snakkes det om motorpakken, ikke chassiet!

tror de fleste her inne vet at det er dyrt å redde en gammel bmw

 

det fine med n54,n55,m57, b58 osv er at det kan lett skrives inn i vognkortet på biler nyere en 1988 såsant ein bruker tilhørende ecu 

Vet at det er snakk om motorpakken og tilbehør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...