Gå til innhold

Pekkas 545e


 Share

Anbefalte innlegg

Interessant lesning som alltid i denne tråden :) Jeg har også hørt om flere tilfeller hvor 530e har havarert pga tuning, men så heller ikke denne motoren av BMW sine beste når de står i andre biler også. På generell basis så synes jeg hybride drivlinjer fremstår som svært driftssikre, motoren er tilpasser og bygget for å stå i en hybrid som går av og på. Vi ser jo noen Toyota Prius som har gått langt over 400 000 km på hybrid så jeg ser ikke helt problemet med denne drivlinjen. For mitt vedkommende så ville fossilmotoren kun gått når jeg kjører langt, da mine daglige småkjøring ville blitt dekket av elmotoren og batteriet. Er derfor jeg vurderer ladbar hybrid neste gang :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett denne @Pekka?

Bra test av 545e hvor den egentlig ikke får annet enn skryt. Den har rett og slett ganske imponerende ytelser som vi ser når han tar den ut på autobahn. Fra 100 til 200 går den bedre enn M340i og G31 M550d, den går også bedre på kvartmila enn en M340i. Han har målt 0-100 ned på 4,4 sek…ergo det samme som F10 M5…😎 Han sier det selv i videoen, dette er den perfekte bilen for petrolheads som vil kjøre miljøvennlig i hverdagen 👍

Denne her er så syyykt fristende…😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredrik 90 skrev:

Har du sett denne @Pekka?

Bra test av 545e hvor den egentlig ikke får annet enn skryt. Den har rett og slett ganske imponerende ytelser som vi ser når han tar den ut på autobahn. Fra 100 til 200 går den bedre enn M340i og G31 M550d, den går også bedre på kvartmila enn en M340i. Han har målt 0-100 ned på 4,4 sek…ergo det samme som F10 M5…😎 Han sier det selv i videoen, dette er den perfekte bilen for petrolheads som vil kjøre miljøvennlig i hverdagen 👍

Denne her er så syyykt fristende…😅

Bare få den i G31, så nærmer vi oss noe. 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner for alvor å få opp øynene for denne bilen, nå som det kommer flere tester og videoer å se på. Jeg har kjørt X5 45e i 20min og den gikk jo som ei kule selv med tomt batteri. Men X5 er alt for stor, G30 er mere passelig.

@Pekka, har du kjørt noen langturer med bilen til nå? altså 30mil+? Hva ender du opp i forbruk på slike turer? Er det slik at bilen lader batteriet underveis dersom det er mulig? For eksempel når man kjører mye i nedoverbakke i hybridmodus, regeneres det energi til batteriene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Andreas_R skrev:

Jeg begynner for alvor å få opp øynene for denne bilen, nå som det kommer flere tester og videoer å se på. Jeg har kjørt X5 45e i 20min og den gikk jo som ei kule selv med tomt batteri. Men X5 er alt for stor, G30 er mere passelig.

@Pekka, har du kjørt noen langturer med bilen til nå? altså 30mil+? Hva ender du opp i forbruk på slike turer? Er det slik at bilen lader batteriet underveis dersom det er mulig? For eksempel når man kjører mye i nedoverbakke i hybridmodus, regeneres det energi til batteriene da?

Det ser ut som om langturene mine (uten lading fra stikkontakt underveis) er på rundt 25 mil.  Bilen lader når man bremser, også i nedoverbakker.  Her kan man gå i elbil-fellen med rustne bremser, så det er greit å legge inn en kraftig nedbremsing fra høyere hastigheter innimellom, f.eks. avkjøring fra motorvei.  Hvis man kjører i Sportsmodus istedenfor Hybrid eller El så lades batteriene noe med bensinmotoren (opp til 6-10km rekkevidde), eventuelt kan man velge Battery Control som lader batteriet opp til den prosenten man velger mens man kjører på bensin (f.eks. 85% fullt batteri).  Man kan gjøre det så enkelt eller komplisert som man ønsker.  Hvis man legger inn destinasjonen i bilens GPS så beregner bilen selv når den skal kjøre på strøm og når den skal kjøre på bensin.  Den tar også hensyn til såkalt geofencing.

Med tomt batteri fra start så blir det i hybrid-modus 0.74-0.75 liter per mil med en gjennomsnittsfart på 73.7-74.6 km/t, så dette vil være forbruket på langkjøring etter at de første 35-50km er kjørt på strøm.  Forbruket på langkjøring i jevn hastighet vil ligge lavere enn 0.74-0.75 liter per mil da dette er målt med rushtidskjøring i begynnelsen og slutten av turen, og 110-sone i midten.  Forbruk av strøm og bensin ligger jo vesentlig høyere med mye stop & go i forhold til jevn hastighet på motorveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Har du sett denne @Pekka?

Bra test av 545e hvor den egentlig ikke får annet enn skryt. Den har rett og slett ganske imponerende ytelser som vi ser når han tar den ut på autobahn. Fra 100 til 200 går den bedre enn M340i og G31 M550d, den går også bedre på kvartmila enn en M340i. Han har målt 0-100 ned på 4,4 sek…ergo det samme som F10 M5…😎 Han sier det selv i videoen, dette er den perfekte bilen for petrolheads som vil kjøre miljøvennlig i hverdagen 👍

Denne her er så syyykt fristende…😅

Takker, det var en bra video.  0-100 på 4.4 sekunder i 1.5 varmegrader er brukbart.  Jeg har for øvrig ikke prøvd full aks. fra stillestående enda.

At den går fortere fra 100-200 enn G31 M550d er overraskende, selv om jeg tidligere har skrevet at 545e går fra 110-fengsel på veldig kort tid.

Noe av ankepunktet ved en hybrid er gjerne kompleksiteten, men en motor med 4 turboer har et snev av kompleksitet ved seg den også.

Har prøvd å finne Ringen-tidene til 545e uten å lykkes, hadde vært morsomt å sammenlignet med andre BMW-er uten å ofre egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pekka skrev:

Med tomt batteri fra start så blir det i hybrid-modus 0.74-0.75 liter per mil med en gjennomsnittsfart på 73.7-74.6 km/t, så dette vil være forbruket på langkjøring etter at de første 35-50km er kjørt på strøm.  Forbruket på langkjøring i jevn hastighet vil ligge lavere enn 0.74-0.75 liter per mil da dette er målt med rushtidskjøring i begynnelsen og slutten av turen, og 110-sone i midten.  Forbruk av strøm og bensin ligger jo vesentlig høyere med mye stop & go i forhold til jevn hastighet på motorveien.

Slik jeg tenker i mitt sinn så er 0,75 på langkjøring til å leve med totalt sett sammenliknet med min G30 540d (0,61). Slik jeg kjører til daglig så kan jeg for det meste kjøre 545e på strøm alene, så dette vil veie opp for det noe høyere langturs forbruket. På Autobahn vil jeg nok ha ytterligere høyere forbruk, men igjen så ser jeg for meg at muligheten til å kjøre elektrisk på destinasjonen vil dra dette noe tilbake igjen. På de fleste hoteller i Tyskland er lading gratis, og ettersom elbil er sjelden der så er det mer stuerent å lade en hybrid på en ladeplass. 

1 time siden, Pekka skrev:

Takker, det var en bra video.  0-100 på 4.4 sekunder i 1.5 varmegrader er brukbart.  Jeg har for øvrig ikke prøvd full aks. fra stillestående enda.

At den går fortere fra 100-200 enn G31 M550d er overraskende, selv om jeg tidligere har skrevet at 545e går fra 110-fengsel på veldig kort tid.

Noe av ankepunktet ved en hybrid er gjerne kompleksiteten, men en motor med 4 turboer har et snev av kompleksitet ved seg den også.

Har prøvd å finne Ringen-tidene til 545e uten å lykkes, hadde vært morsomt å sammenlignet med andre BMW-er uten å ofre egen bil.

Ja det er virkelig imponerende ytelser som bor i denne bilen, ingen tvil om det. Jeg testet jo litt ut når jeg prøvekjørte 545e, jeg eier jo ikke skrupler så jeg ga like godt alt bilen hadde i en veldig lang og rett motorveitunnel. Man ser "220" lyse opp i head upen veldig forta ja ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Andreas_R

Litt flere data:

Forbruk fra fabrikk til nå er 0.4 liter/mil, noe som har gått opp på vinteren og vil gå ned til sommeren igjen.  Min 3-liter diesel E61 hadde 0.72 da jeg kjøpte den 3 år gammel, og 0.72 da den var 13 år.  Kjørestil og -ruter er ganske sammenlignbart selv om det ikke er helt vitenskapelig.  Rekorden med E61 var rundt 0.5 på en 6-timers tur på motorveien til Sørlandet (altså mange forskjellige fartsgrenser underveis), så selv om 545e bruker mer drivstoff enn E61 når man kjører veldig langt så bruker den vesentlig mindre når man ser på all kjøring under ett.  Til sammenligning brukte E61 0.54 til/fra jobb (108km), mens 545e bruker 0.2 når jeg lader på jobb.  Begge målingene er gjort på sommeren.

7300km på strøm, 5500 på bensin så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å nærme seg 15.000km på bilen, 12.800 så langt, og jeg ville normalt ha byttet olje og filter.  Følgende spørsmål dukker da opp:

  • Er det litt tidlig siden bensinmotoren bare har gått 5500km, eller burde en helt ny motor få byttet olje tidlig for å fjerne eventuelle metallpartikler etter at stempler og andre bevegelige deler har til tilpasset seg?
  • Hvordan dokumenterer man et slikt bytte når serviceheftet er elektronisk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville tatt den servicen selv om motoren har gått lite, se på det som en innkjørings service slik man har på M biler. Videre så sparer jeg på kvitteringer for å dokumentere de servicene jeg tar midt i intervallet, Bavaria var lite villige til å legge dette inn i bilen elektroniske servicehefte.

Men over til ett annet spørsmål, har du mindre utgifter til drivstoff nå som du kjører 545e kontra E61 som du hadde? Slår dette nevne verdig ut på f eks strømregningen? Jeg ser jo det hele som ett regnestykke som skal gå i hop, som sagt så har jeg en forestilling om at jeg kan spare store penger på å gå over til en ladbar hybrid som kjøres på strøm i det daglige. Men strømmen er jo passe dyr nå ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar om servicehefte, jeg tenkte også litt på innkjøringsservice på M-biler men antar at toleransene er mindre i S-motorer for å få ut mest mulig krefter.  Uansett, da blir det olje og filterskift snart, med papirkvittering i en egen mappe.

Det økonomiske regnestykket kan se slik ut:

E61 diesel: 0.72 liter/mil * 16.74 kr/liter = 12 kr/mil

G30 bensinhybrid: 0.4 liter/mil * 17.44 kr/liter = 7 kr/mil + 3 kr/mil strøm (16.2 kWh/100km) = 10 kr/mil

Har brukt strøm-fakturaen fra november inklusive nettleie og fastbeløp, tilsammen 1.8 kr/kWh.  Akkurat som bensin- og dieselprisene vil strømprisene variere i løpet av året, men nå som strømprisene ser ut til å forbli høye de neste to årene er det er greit å være konservativ.  Likevel: Bilen lades stort sett kun mellom 22 og 06 når nettleien er halvert og strømprisen er lavere, så det er en mulighet for at det koster mindre enn 3 kr/mil for kjøring på strøm.

Når det gjelder utslag på strømregningen så har jeg ladet totalt 2071 kWh hjemme fra 14. mai til i morges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier han har kjørt 7300 km på strøm.  Kan sikkert si at den bruker 2 kw pr. mil ca. Usikker på strømprisene dere har. Men si 2 kroner da, så blir det enkelt å regne. Fyllt strøm for ca 3000 kroner da. Går vel kanskje litt mer strøm til varming av batteri og litt ladetap i ledning osv. Men sånn ca tall.

* Her ble jeg sent ute gitt. Beklager å blande meg i tråden din :)

Endret av mslello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mslello skrev:

Sier han har kjørt 7300 km på strøm.  Kan sikkert si at den bruker 2 kw pr. mil ca. Usikker på strømprisene dere har. Men si 2 kroner da, så blir det enkelt å regne. Fyllt strøm for ca 3000 kroner da. Går vel kanskje litt mer strøm til varming av batteri og litt ladetap i ledning osv. Men sånn ca tall.

Godt estimert.

De 2071 kWh inkluderer selvfølgelig klimatisering -jeg setter meg gjerne inn i bare skjorten på vinterstid.  Kan nok spare litt strøm bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pekka skrev:

Godt estimert.

De 2071 kWh inkluderer selvfølgelig klimatisering -jeg setter meg gjerne inn i bare skjorten på vinterstid.  Kan nok spare litt strøm bare der.

Drev å testet litt dette når jeg hadde i3. Har ikke lademulighet på jobb, men kunne parkerer under tak. Så testet med å starte hjemturen med og uten forvarming. Men forbruket totalt ble stort sett det samme. Kjørte jeg ikke forvarming, så brukte den veldig mye strøm til og begynne med. Så det var uansett verdt det å komme til varm bil.

Når den er plugget i veggen, så er det iallfall bare å kjøre på, det er jo en av de aller største fordelene med hybrid og el.

Ser i4 drar fort opp mot 6 kwh når den står på forvarming, men tror det uansett lønner seg å bruke den funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing, men intressant denne saken fra Teknisk Ukeblad der de ser på forbruktet til en Model Y målt på laderen og ikke via bilens kjørecomputer. Med hyppig bruk av forvarming (antar jeg) ble forbruket 50kwh/100km.

https://www.tu.no/artikler/dieselbil-mot-elbil-er-det-billigere-a-fylle-diesel-enn-a-lade-vi-tester/516826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...