Gå til innhold

Pekkas 545e


 Share

Anbefalte innlegg

Reverse assistant var en morsom overraskelse som gjør aller best nytte i mørket, men da blir filmingen et problem.  Den husker de siste 50 meterne bilen har kjørt, og kopierer disse i revers.  Sjåføren styrer gass og brems, og siden jeg filmer og har ansvaret hvis bilen treffer noe/noen så bremser jeg mye denne gang.  Ser forøvrig at sollyset avslører støv, så det blir nok et runde med microfiber i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pekka skrev:

Phytonic Blue

Satt å lekte meg i konfigurator nå, og valgte selv den fargen men bildet i konfiguratoren var ikke nevneverdig lik din på ekte så sprekt av deg å velge den fargen! Ser for øvrig mye penere ut i virkeligheten 


https://configure.bmw.no/no_NO/configid/xt9yglju

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargene i konfiguratoren er i beste fall veiledende 😄  Nå er det etterhvert blitt endel Phytonic på finn, så det er mulig å se fargen i forskjellige lys.

Ønsket meg Mocca i flere år etter å ha hjulpet en kollega med å bestille en carbonsort X5 med denne interiørfargen, men Tartufo gjorde seg virkelig den også i konfiguratoren.

Jeg var sprekere på fargevalg utvendig enn invendig, men når det kun er ett fargevalg for Multifunksjonssetene så ble det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Pekka skrev:

Fargene i konfiguratoren er i beste fall veiledende 😄  Nå er det etterhvert blitt endel Phytonic på finn, så det er mulig å se fargen i forskjellige lys.

Ønsket meg Mocca i flere år etter å ha hjulpet en kollega med å bestille en carbonsort X5 med denne interiørfargen, men Tartufo gjorde seg virkelig den også i konfiguratoren.

Jeg var sprekere på fargevalg utvendig enn invendig, men når det kun er ett fargevalg for Multifunksjonssetene så ble det enkelt.

Du har desidert de råeste setene man kan få, men for meg er deal breaker man kun får de i sort. Merkelig av BMW å gjør det slik!

Er det noen som vet om det kommer G31 545e?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30Flaks for min del at førstevalget var sort, har som nevnt ikke sjekket Individual men det er andre skinn- og fargevalg for multifunksjonssetene i andre biler og man kunne i teorien kjøpt stoler i ønsket farge og montert i G3X.

G31 545e har jeg ikke lest noe om i det siste, ikke rykter engang.  Jeg hadde G31 530e som lånebil og noterte meg at den er helt lik som 545e (bortsett fra bagasjeplass naturligvis) så lenge man ikke hadde det veldig travelt.  At G31 ikke leveres med sekser og batteripakke har nok noe med manglende etterspørsel å gjøre da en SUV dekker behovet for bagasjeromsplass og samtidig tillater en større batteripakke.  Jeg ville ha kjøpt en G31 545e, men så ble behovet dekket av at fruen valgte X3.

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok ikke en G31 545e, men det er håp på G60 som kommer sent neste år. Er vel litt bagasjeplassen som var utfordringen for meg når jeg testet ut 545e.

Men ellers, lar bilen deg kjøre utelukkende på strøm også nå på vinteren @Pekka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

Har ikke sett noe kaldere enn -11.5 grader tror jeg.  Målt på Google maps så er dårligste rekkevidde 35 kilometer i -9.5 med min type kjøring (rushtrafikk, 110-sone, rushtrafikk, mye bakker).  Har det da godt og varmt i bilen og forsøker ikke å spare på strømmen med gasspedalen.  Ingen problemer med å starte eller kjøre på strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alfred trovåg skrev:

Flott bil, skulle eg hatt noe annet en Diesel, hadde en sånn vært alternativ, men den er vel kun i sedan og ikkje stasjonsvogn?

Takk! Den kommer dessverre ikke som stasjonsvogn, da tror jeg den hadde solgt bedre i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At G31 ikke kommer som 545e er vanvittig synd. Nå som AC Schnitzer har laget godkjent tuning til G20/21 330e venter jeg i spenning på om noe slikt vil dukke opp på 545e. B58 motoren er jo veldig ned tuna på denne varianten. I M340i leverer jo den nesten 100hk mer en i 545e, får man like mye effekt i selve fossil motoren så har man litt av en effekt disponibelt kombinert med el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket med AC Schnitzer 1/3-2021 og de hadde på det tidspunktet ingen planer om å utvikle tuning til 545e.  Dähler i Sveits har en variant som gir rundt 450hk og kan monteres hos deres partner i Trondheim, og så har de en variant med annen turbo (++) som gir 530hk og må monteres hos dem i Sveits.  Det er visstnok endel 530e med motorhavari etter tuning fordi programvaren ikke tar hensyn til at det er en hybrid-bil med mye start og stopp, så man får bensin inn i sylinderen som vasker bort oljen.  Her er jeg på veldig tynn is når det gjelder detaljene, men det er min tolkning av uttrykket "back-wash".  Løsningen kunne vært å deaktivere programvaren automatisk i hybrid-modus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, BrokeBoi skrev:

Mangelen på muligheten for å skru av Auto Start/Stopp er kanskje det mest irriterende med hybridene. Det kan jo umulig være sunt for motoren, selv uten tuning. 

Jeg valgte hybrid (blant annet) for å spare forbrenningsmotoren for småkjøring, så B58-en lever et godt liv der den alltid oppnår driftstemperatur noe den ikke ville gjort i f.eks. en 340i.  I tillegg er den tunet ned ganske mye, antagelig for å tåle den ekstra belastningen med mye start/stopp.  I 545e leverer bensinmotoren 286hk (et legendarisk tall i BMW-sammenheng) mens den på det meste leverer 382hk i M340i.  Samtidig så er vel ikke motorhavari det man forbinder mest med hybrider?  Jeg har ikke fulgt så nøye med, men Prius og Outlander har det gått relativt greit med(?).  Det sagt så er jeg enig med deg i prinsippene, og regner ikke med at det er så mange som gidder å velge noe annet enn hybrid-modus.  Vi bestilte jo to hybrider, den andre er en leasing-bil, en X3 30e, som stort sett går på strøm og alltid i hybrid-modus.  Frem til jeg fant default Max eDrive-settingen så startet bensinmotoren midtveis i byens lengste og bratteste (>20 grader) bakke, noen sekunder før den ble slått av i garasjen.  Dette var selvsagt ikke bra for bensinmotoren.

Som skrevet i et tidligere innlegg så har jeg kjøpt både adapter og BimmerCode for å skru av auto start/stopp, men i og med at det er et problem med stereoanlegget i bilen som Bilia har jobbet med siden august så venter jeg med noe koding til dette er løst.  Siden det ikke er så lenge siden jeg gikk over fra manuell til automatgir så flytter jeg gjerne girspaken kjapt fra automat til manuell hvis det ser ut som om trafikken stopper opp, slik at motoren går på tomgang til trafikken beveger seg igjen.  Det er andre brukere på forumet som bruker BatteryControl-modus satt på 100% for å unngå at motoren stopper, men dette trikset virker ikke på min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...