Gå til innhold

E61 535d automat > manuel


Klaudi
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, har tenkt litt på å convertere e61’en til manuel om det lar seg gjøre uten å selge dama og hunden 😅

i hovedsak er det snakk om en e61 med 3.5 diesel 2004/2005 model. 
 

Så spørsmålene mine er hvilken kasse?
gs6-53dz? Meninger angående at den er bare god for 600nm? 
 

hva gjør man med programmering av dde? Lest at det kan være problematisk med tanke på at 3.5 ikke kom i manuel...

Takker for tips på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha 35d med manuell å litt fres så ødelegger du egentlig en 5 serie fordi det går på bekostning av komfår å kvalitetsfølelse 

fordi at da «Må» du ha enkeltmasse svinghjul og en kraftig kløtsj, det vil bli stygg rakling, vibrasjoner, tung pedal og mindre snill kløtsj ved igangsetting

frisk 6hp kasse gjør jobben bedre i en 5serie
 

mener å ha lest at 530xd svinghjul tåler mest, men det er helt i grenseland til en sprek 35d.  Men skal det sparkes kløtsj og brennes dekk så ryker det noe uansett på et tidspunkt

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

535d er fortsatt en 3L. GS6-53dz er nok din beste mulighet. All den tid GS5-39dz som jeg har bl.a. på E39en er spesifisert til 390Nm og har hos meg blitt kjørt med 500Nm over 100k km, samt brukes av mange i turbobygg med opp mot 800-1000Nm så bør en GS6-53dz som er speccet til å tåle 530Nm fra fabrikk tåle i samme gata, om ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evopower skrev:

Det lar seg nok gjøre men sikkert best å la "fagfolk" gjøre det

Ta kontakt med @TRF og avtal tid med dem. Han har bygget manuell på 35d før

Nja, går fint uten ‘’fagfolk’’. 
bygdegutt som er mekaniker holder det å ;) eneste er at vi ikke driver så mye med tuning og modifikasjoner av den grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Skal du ha 35d med manuell å litt fres så ødelegger du egentlig en 5 serie fordi det går på bekostning av komfår å kvalitetsfølelse 

fordi at da «Må» du ha enkeltmasse svinghjul og en kraftig kløtsj, det vil bli stygg rakling, vibrasjoner, tung pedal og mindre snill kløtsj ved igangsetting

frisk 6hp kasse gjør jobben bedre i en 5serie
 

mener å ha lest at 530xd svinghjul tåler mest, men det er helt i grenseland til en sprek 35d.  Men skal det sparkes kløtsj og brennes dekk så ryker det noe uansett på et tidspunkt

 

 

Nja, kjenner en eldre kar som rister på hodet og ler av alle som senker og tuner bilene sine. Uttalelsen hans er det sitter x antall ingeniører på den fabrikken og utvikler bilene best mulig og vi skal bare ødelegge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe på det mekaniske du kommer til å slite, men på programvaresiden. Ting har blitt litt mer avansert siden E36 der du ved ombygging fra automat kunne bare ta vekk girspaken og sette bryteren til "park" slik at bilen trodde at automatkassa fortsatt er der og står i park. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Klaudi skrev:

Nja, går fint uten ‘’fagfolk’’. 
bygdegutt som er mekaniker holder det å ;) eneste er at vi ikke driver så mye med tuning og modifikasjoner av den grad.

Tviler ikke på at du klarer å bytte over kassene og sette inn clutchpedal. Det er neste steg, software, og gjøre bilen kjørbar og holdbar gjennom et utprøvd map, hvor fagfolk aka trf kommer inn i bildet. Selvfølgelig driver han butikk og har forsket mye på dette for at vi skal slippe, så det koster penger. Men det er verdt det. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Klaudi skrev:

Nja, kjenner en eldre kar som rister på hodet og ler av alle som senker og tuner bilene sine. Uttalelsen hans er det sitter x antall ingeniører på den fabrikken og utvikler bilene best mulig og vi skal bare ødelegge dem.

Hvorfor spør du om råd fra andre når du skal ødelegge den uansett og avfeie alle fakta som kommer fram i tråden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Evopower skrev:

Tviler ikke på at du klarer å bytte over kassene og sette inn clutchpedal. Det er neste steg, software, og gjøre bilen kjørbar og holdbar gjennom et utprøvd map, hvor fagfolk aka trf kommer inn i bildet. Selvfølgelig driver han butikk og har forsket mye på dette for at vi skal slippe, så det koster penger. Men det er verdt det. 

Det er der spørsmål nr 2 kommer inn. 
dde>automat>manuel. 

Sefølgelig er e61 noe annet enn E39/e36

men nekter å tro at det er rakett forskning.

spørsmål 1 var girkasse valg som er greit i seg selv da det ikke er hundrevis av utvalg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Hvorfor spør du om råd fra andre når du skal ødelegge den uansett og avfeie alle fakta som kommer fram i tråden ?

Handler egentlig om del 1 i din første kommentar. Smak og behag. Det jeg er ute etter om det lar seg gjennomføre og hva som skal til. Ikke din eller han eldre fyren sin mening om at jeg ødelegger 5 serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klaudi skrev:

Det er der spørsmål nr 2 kommer inn. 
dde>automat>manuel. 

Sefølgelig er e61 noe annet enn E39/e36

men nekter å tro at det er rakett forskning.

spørsmål 1 var girkasse valg som er greit i seg selv da det ikke er hundrevis av utvalg.

 

Kjører e61 530xd manuell selv :) kult oppsett egentlig men det er mange som ikke liker det. Jeg vil tro at alle m57 manuell kasser passer på i ditt tilfelle. Holdbarheten kan diskuteres, men 530d kasser holder jo greit lenge til banebruk. Kommer an på din egen bruk hvor lenge det holder.

Den kodingen du lurer på er det lite kunnskap om på e61 etter min kjennskap. Du får henge litt her og se etter svar. Hvis ikke noen respons tar du en melding til @TRF

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk klager over at det diskuteres så mye elbil her på bimmers, så kommer det en og vil bygge noe tøft og så er det også galt. Dette med å "ødelegge" er helt subjektivt, mulig han har 2021 750i som bruksbil og bryr seg drallen om en gammal e60 han skal ha 535d manuell motor i og bruke som softisbil. :) her må man passe på seg selv. Bygg sine egne biler slik man vil, og sett pris på det andre gjør med sitt. 

ta det mekaniske selv og prat med trf, men det er jo også andre som driver på med slikt som f.eks fekzen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He ble det mye aktivitet.

Mekanisk: 53dz (eller bz) kassa er den du skal ha. Du kan ta "alle" deler fra e6x 530d manuell.

Software: Ja vi gjør dette. Det finnes noen få andre aktører som "også gjør det", men disse gjør ikke samme jobben som vår konvertering. Vi er også mye dyrere da dette er en omfattende jobb når det skal gjøres riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...