Gå til innhold

Hipp hurra for bmw verksted og service


 Share

Anbefalte innlegg

Om det er riktig at min historie er slik bmw verksteder fungerer skaljeg aldri mer ha BMW

Dette er min første BMW. En Z4 mod 2006 N52 6 cyl 6 trinn manuell gått 120000.

På veg til jobb falt cyl 3 ut. Jeg kjørte til nærmeste BMW verksted som var snille og tok bilen inn. 1 times tid seinere fikk jeg bilen igjen, med beskjed om at de hadde byttet pluggen på cyl 3 uten at det hjalp, så det måtte være coilen, men dessverre hadde de ikke coil.              ca kr 3400                                      

Kjørte til neste BMW verksted kjøpte coil og byttet denne selv, (til ingen nytte)                                                                                 ca kr 1000

Kjørte til neste BMW verksted og fortalte om hva som hadde skjedd og om de kunne hjelpe. 2 timer seinere fikk jeg bilen tilbake med beskjed om at alt var nå ok. De hadde byttet seks tennplugger, feilsøkt ogprøvekjørt                                                                                                     ca kr 5200

Ca 10000 kroner fattigere kjørte jeg glad ca 5 km så døde syl nr 3. og jeg var plutselig tilbake til start. Kjørte tilbake og fikk da beskjed om at det muligens var ei dyse som var gåen, men dessverre hadde de ikke dyse, og skulle stenge i 3 uker så de kunne ikke hjelpe meg.

Her står jeg med min kule z4, min 10000 kroners bmw sommer tur og lurer på om ikke det hadde vært bedre å kjøpt øl for pengene. Prøvde å bytte dyse 3 med dyse 6 for å se om problemet flyttet seg, men det gjorde det ikke. JEG ER VELDIG MOTTAKELIG OM DET ER NOEN SOM HAR FORSLAG TIL HVA SOM KAN VÆRE FEIL. BMW VERKSTED ER I HVERFALL HELT UAKTUELT

677823860_BMWZ4mod2006.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Det hadde gått an å sammenligne signaturer i strømtrekk ved dyseåpning på tvers av sylindre, samt sammenligne hvordan det ser ut mellom de ulike coilene. Man kan også ta en relativ kompresjonstest ved å kjøre bilen på starteren og måle strømtrekk for å se om noen sylindre skiller seg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svar, jeg bor i Porsgrunn. Tok ut alle dysene og ga en og en et lite 12v kikk. Alle sprutet . De var helt blanke, fant ingen cox, sot el lign. Sjekket plugg/coil. alle gnistret. Da jeg satt den sammen var motorlampa borte. gikk på tomgang, alt vel. Kjørt 1 km så kom motolampa og en merkelig gange. Jeg chip tuna motoren for ca 3 uker siden og lurer på om det er noe krøll med programvaren. En som har greie på sånt har nå lastet ut prg varen og prøver å få tak i den orginale. Når han får tak i den prøver vi å legge den inn og ser om det løser problemet. Det er så lite den chiptuninga utgjør på en vanelig sugemotor så det spiller ingen rolle. Det handler egentlig om å optimere alt i forhold til hard wear`n på motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vet ikke om det er pent av meg å si navnene på stedene, men den første var på Gardemoen. Så kjøpte jeg coil i Bærum(det var jo en grei sak.) Resten ble gjort her i Grenland. Om det viser seg å være feil ved programvaren skal jeg fortell hvem som chippet den,(men det er vel ikke så vanskelig å tenke seg 😉.)

Håper nå i første rekke at jeg får løst problemet uten for store kostnader. Syntes det er rart at verksteder ikke gjør en grundigere sjekk for å løse problemet. Er det vanlig at folk bare betaler og aksepterer slike utfall. I såfall må det være enkelt å drive verksted, helt uten ansvar for jobben de gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at den er chippet kompliserer ting noe fryktelig, i allefall fra verksted perspektiv, for når du kommer på verkstedet så vil de ikke gå utifra at bilen er chippet nylig eller at det er chipping på den. Som regel ved gode filer så chipping uprobelmatisk, men ved dårlige filer så er det veldig problematisk det har mange fått erfare den harde måten. Slik autoriserte verksteder har ikke tilgang til å åpne filene til dme/hjernen nettop fordi de har ikke har noe der inne og gjøre. så det er folk høyere opp i systemene som kommer inn og henter ut filen, ved reklamasjoner. En annen ting er at ved en oppdatering av hjernen så vil du miste chippingen. Men samtidig så kan man risikere at hjerne kapitulerer under oppdatering. Så kan være greit og si i fra at det man ikke ønsker oppdatering. noen gang så har man ikke valget(spesielt nyere modeller 2005- så vis man byttet en modul så må andre oppdateres) Da mister man chippen/tuningen. 

Det at du får feil melding på sylinder 3 er ikke unormalt når o2 sensoren leser av at bilen går for magert eller for rikt. Dette pga luftstrømmen i innnsuget. når den kjører feilmelding på missfire så kan dette komme av at den har kuttet ut coilen pga av at avgassene ikke er riktig i forhold til luftmengde som regel pga den går får rikt. men det er også en mulighet for at o2sensoren regarer frordi det ikke er riktig forbrenning. som ved en dyse som gir for mye eller ikke gnist på tennplugg, i å med den ikke har gått så mye så er det mest nærliggende og tenke at det er chippingen som er synderen. spesielt når den er så fersk.  Lykke til. 

 

 

 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk. Dette "makes sence". Jeg har ikke katalysatorer, men hadde iike feilmelding fra sensorene før chiptuning.Dette fordi det er lagt inn en jukse katalysator i de bakre sensorene. De som chippet bilen sa at de koplet bort oksygensensorene, vet ikke om det kan ha noen betydning.

Tenkte å kjøpe en box med startgass for å sjekke om den suger falsk luft noe sted. Den går greit på tomgang uten feilkode, men så snart jeg gir litt gass kommer feilkode og motoren liksom hakker.

En annen ting jeg har lagt merke til er at nå så har bensinforbruket endret seg. Og da jeg kjørte bilen etter siste verkstedbesøk hadde den kraftig tenningsbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt. Han sa jeg ikke måtte finne på å gå under 98. Men jeg har kjørt Vpower på bilen hele tiden så det er helt ok for meg. Men han sa en annen ting somjeg kom til å tenke på nå. Han sa Det var synd det ikke var en siemens ECU på bilen min for da kunne han tatt ut noen flere hk sa han. Men jeg hadde ute ECU`n i går og jeg har Siemens ECU.

Jeg har mulighet til å få kjøpt en brukt ecu som er til samme bil som min bare 1 år nyere. Må jeg da også skifte alle låser i bilen. km stand vil vel også da vise km stand til den bilen ecu`n kommer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...