Gå til innhold

E34 520i, "midtlivskrisa"


Morbus
 Share

Anbefalte innlegg

Ligger litt i vinterdvale med selve prosjektet :)

Bilen blir brukt et par ganger i uka nå, så den får litt fersk bensin, og får godt seg varm.

Ellers så er det meste av deler for motorbytte innkjøpt, 535 bremser er kjøpt inn fra ebay. Disse trengte en real overhaling så de ble sendt til sandblåsing og lakkering. samt jeg bestilte opp pakninger, stempel og alle slitedeler til kalipper.

 

535bremser.thumb.PNG.ef79515331306e4b3c3a0d911a5228bc.PNG

 

Ellers så driver jeg å undersøker litt ift hva clutch/trykkplate/svinghjul jeg skal kjøre med.

 

Tanken var M20B25 svinghjul, som dreies ned til å passe på M52. Kjøre med M20 clutch og E21 utløserlager (for å få riktig dybde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hey hey !! Får løfte opp denne tråden og si at dette var gøy lesing 😃👍 Akkurat slike tråder jeg liker best ☺️ Så her følges det med.
Har alltid likt hvit E34 veldig godt og her har du gjort mye fint. Så håper du beholder gløden og får laget deg en flott utgave av arten 😉 Er så mange som lar trådene sine dø ut.

Min tråd er også litt vissen i perioder, men sånn er det. Legger ihvertfall ut litt i ny og ne når det er noe å melde 😉

Stå på !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Hey hey !! Får løfte opp denne tråden og si at dette var gøy lesing 😃👍 Akkurat slike tråder jeg liker best ☺️ Så her følges det med.
Har alltid likt hvit E34 veldig godt og her har du gjort mye fint. Så håper du beholder gløden og får laget deg en flott utgave av arten 😉 Er så mange som lar trådene sine dø ut.

Min tråd er også litt vissen i perioder, men sånn er det. Legger ihvertfall ut litt i ny og ne når det er noe å melde 😉

Stå på !!

Full støtte fra meg og her 😊

Hvit e34 er meget pent og fargen får frem formene på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morbus skrev:

Ja, er ikke drømmemotoren, men måtte ta det jeg fant. Tviler på at man klarer høre stor forskjell på M52b25 og m50b25 men.. 

Mye jobb å fikse den M20B25-motoren ?

Jeg hadde en E39 med M52B25-motor og synes det var lite lyd i den. Sikkert fordi E39 har et veldig dempende eksosanlegg i forhold til E34’n.

Men nå mente jeg at det er en mye finere lyd i M20B25-motoren og ikke i M50B25 😅 Som sagt hatt to stk av dem 😍
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Bimmerlorris said:

Mye jobb å fikse den M20B25-motoren ?

Jeg hadde en E39 med M52B25-motor og synes det var lite lyd i den. Sikkert fordi E39 har et veldig dempende eksosanlegg i forhold til E34’n.

Men nå mente jeg at det er en mye finere lyd i M20B25-motoren og ikke i M50B25 😅 Som sagt hatt to stk av dem 😍
 

Aha sånn ja. 

M20b25 er nå solgt. 

M20B20 skal ut så snart plussgradene er tilbake. 

 

Her blir det e39 528 fremre eksos, og Sebring rustfritt fra e34 540 fra kat og bakover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Morbus skrev:

Aha sånn ja. 

M20b25 er nå solgt. 

M20B20 skal ut så snart plussgradene er tilbake. 

 

Her blir det e39 528 fremre eksos, og Sebring rustfritt fra e34 540 fra kat og bakover. 

Jeg hadde en helt orginal 523i så med litt fetere eksos så blir det sikkert fin låt i ræva på’n tenker jeg 😉 Uansett veldig gode motorer alle sammen 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med litt småpusling om dagen. Bytter bunnpanne på motoren, må ha m50 panne fra e34, med tilhørende oljepickup. 

 

Alt nedenfor ventildeksel på M52`n er innsauset med olje, så bunnpanneboltene er helt inngrodd av møkk.

De har fått bade i sterk avfetting, deretter et døgn i eddikbad, før de får en enkel runde autosol. Da blir de som nye. Synes det er litt gøy, selv om disse delene aldri er "synlig"

 

Den lange helt til høyre har bare fått avfetting, ikke eddik og autosol.

20220225_134757.thumb.jpg.20dc729e6fb32d2b104cafa953363c4b.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puslet litt videre med bunnpanne i dag. 

Den som sitter på M52 har oljenivåsensor i bakerst på høyre side. Den jeg har kjøpt inn fra M50 har et blendelokk forran på høyre side. M20`n som sitter i bilen tror jeg ikke har noen slik sensor i det hele tatt.

 

Så kan jeg kjøre med blendelokk og sensor frakoblet, eller bør jeg flytte over sensoren til ny bunnpanne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har ikke glemt av denne bilen helt.

 

fått gjort unna litt i ferien.

 

-535i bremsene er montert, nye klosser og skiver.

brems.thumb.png.1498b22d3f921b2220b57600b90d8c63.png

Kunne trengt en vask de hjula der.

-"nye" motoren begynner å bli klar.

Fikk fikset en knekt bolt i e34 m50 bunnpanna, borret opp og satte inn helicoil.

helicoil.thumb.png.12aaaa192e2c2bf9e208000f2f50fd74.png

 

Fikk så montert på e34 bunnpanna, peilepinne, motorfester etc. Byttet ventildekselpakning, bunnpannepakning. Fjernet AC kompressoren.

Fikk handlet inn et M50 svinghjul nede på sørlandet i ferien, ny clutch har jeg, så nå er egentlig alt klart til å begynne.

 

så i går begynte jeg å ta ut motor. Fikk unna hele eksosen, fikk løsnet mellomaksel, fjernet radiator og alle koblinger/slanger etc til motor. Slapp ned bakre feste på girkassa. MEN så stopper det.

Får ikke av avstiveren på giroverføringen. Dvs selve akselen i bunn av girstanga er av, men den braketten som girkula sitter i. Den er festet i toppen av girkassa på et vis, ser ikke helt hvordan. Og så er den opplagret i en foring bakenfor girstanga. 

Redd for å bøye den, nå som kassa egentlig bare henger i den.

girover.png.92549e0317a8804310372b8fab32cc0c.png

Bildet er funnet på nett, men ser rimelig likt ut på min.

Forslag her?

 

ventildeksel.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...