Nikolai. Skrevet Oktober 1, 2021 Share Skrevet Oktober 1, 2021 Jeg har en E91 med n47 motor med automat som har gått i overkant av 110’km. Bilen har nylig fått nytt registerkjede og ny turbo. Så de store svakhetene skal være utbedret😀 Jeg er veldig interessert i å tune den, og lurer på en del ting: - Hvor mye hk er «sunt» for drivlinja? - Burde jeg ta egr og dpf delete? - Etter jeg har tunet den, burde jeg ta hyppigere oljeskift, og isåfallt hvir hyppig? - Jeg holder til i Trondheim, og kan reise litt for å finne den beste tuneren, så kom gjerne med tips! Mvh Nikolai. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Oktober 1, 2021 Share Skrevet Oktober 1, 2021 Har en kompis med en 520d n47 automat som har tunet bilen sin, bilen går silkemykt og han har ikke hatt problemer med noe i drivlinjen. Jeg tror det å ta egr og dpf ikke er dumt, da de fleste tuningverksteder uansett gjør dette når man skal stage 2 tune bilen. Det er også i mitt syn like greit å fjerne det, da det bare tetter seg uansett. Oljeskift burde tas hver 10.000km uansett, dette er det veldig mange meninger rundt, men det er i hvert fall min. Bedre å bytte olje hver 10.000 nå som du først har byttet reg. kjede, det er noe som kan være forebyggende mot at det eventuelt ryker, fint å ha i service-heftet også mtp. at bilen kun har gått 110k. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikolai. Skrevet Oktober 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2021 (endret) Skjønner Endret Oktober 1, 2021 av Nikolai. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikolai. Skrevet Oktober 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2021 56 minutter siden, HakonLimseth skrev: Har en kompis med en 520d n47 automat som har tunet bilen sin, bilen går silkemykt og han har ikke hatt problemer med noe i drivlinjen. Jeg tror det å ta egr og dpf ikke er dumt, da de fleste tuningverksteder uansett gjør dette når man skal stage 2 tune bilen. Det er også i mitt syn like greit å fjerne det, da det bare tetter seg uansett. Oljeskift burde tas hver 10.000km uansett, dette er det veldig mange meninger rundt, men det er i hvert fall min. Bedre å bytte olje hver 10.000 nå som du først har byttet reg. kjede, det er noe som kan være forebyggende mot at det eventuelt ryker, fint å ha i service-heftet også mtp. at bilen kun har gått 110k. Skjønner. Bilen har eu kontroll nå i desember, hvordan er det hvis jeg tar dpf og egrdelete før eu? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 1, 2021 Share Skrevet Oktober 1, 2021 Det er visstnok ikke så lurt, da det var kommet noen andre krav som spesifikt skal fange slikt opp, med visuell kontroll. Synes å huske noe sånt. Mener det var @Lars89 som skrev noe om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikolai. Skrevet Oktober 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2021 1 minutt siden, Otis skrev: Det er visstnok ikke så lurt, da det var kommet noen andre krav som spesifikt skal fange slikt opp, med visuell kontroll. Synes å huske noe sånt. Mener det var @Lars89 som skrev noe om dette. Mener å ha lest at man kan fjerne dpf slik at det ikke vises, men det vil vel luktes hvis den er fjernet. Ser det er veldig mange som har dpf delete, de må jo komme seg gjennom eu på en måte de og🤷🏼♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Oktober 2, 2021 Share Skrevet Oktober 2, 2021 1 time siden, Nikolai. skrev: Mener å ha lest at man kan fjerne dpf slik at det ikke vises, men det vil vel luktes hvis den er fjernet. Ser det er veldig mange som har dpf delete, de må jo komme seg gjennom eu på en måte de og🤷🏼♂️ Det er mulig å nappe ut dpf, skjære høl, tømme også sveise sammen. Ulempen med dette er at hvis du blir tatt må du kjøpe ny dpf, noe som er veldig dyrt eller låne. Det er nemlig veldig lett å høre at den er hul, men det kan fikses ved å sveise et rør tvers igjennom inni dpfen og fylle resten av dpf med noe som tåler varme for så å sveise sammen, men her igjen er det kjipt å bli tatt. Man kan jo eventuelt bytte hver EU-kontroll, hvis man kan/gidder. Vet ikke om det luktes, men du kan høre det ganske godt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Oktober 2, 2021 Share Skrevet Oktober 2, 2021 Egr-delete er heldigvis ikke så enkelt å bli tatt for, da det er montert under plastikken som sitter i motorrom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Oktober 2, 2021 Share Skrevet Oktober 2, 2021 Se side 14 her. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/veileder-kontrollinstruks.pdf&ved=2ahUKEwjWv7q3_6rzAhXwkIsKHQaiAP4QFnoECAMQAQ&usg=AOvVaw1Oe2luwfgB-SiJSSj5G8gq Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 2, 2021 Share Skrevet Oktober 2, 2021 Helt ærlig så klare jeg faktisk ikke å helt se farene ved å bli antatt at dpf er fjernet/ modifisert. Da blir det bare en opasitets kontroll eller diagnose apparat, men bare for de med eu5 motor. Virker ikke så skummelt det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 2, 2021 Share Skrevet Oktober 2, 2021 Kjenner en som ble tatt av BT for ikke å ha DPF.. Han måtte montere DPF og de forlangte dokument fra BMW at bilen var tilbake i original stand både mekanisk og i software. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Oktober 3, 2021 Share Skrevet Oktober 3, 2021 På 1.10.2021 den 18.58, Nikolai. skrev: Jeg har en E91 med n47 motor med automat som har gått i overkant av 110’km. Bilen har nylig fått nytt registerkjede og ny turbo. Så de store svakhetene skal være utbedret😀 Jeg er veldig interessert i å tune den, og lurer på en del ting: - Hvor mye hk er «sunt» for drivlinja? - Burde jeg ta egr og dpf delete? - Etter jeg har tunet den, burde jeg ta hyppigere oljeskift, og isåfallt hvir hyppig? - Jeg holder til i Trondheim, og kan reise litt for å finne den beste tuneren, så kom gjerne med tips! Mvh Nikolai. Siden du har en E91 N47, så er dette med sånn 2010-11mod? Det er vel en GM 6L (6-trinn) som på BMW-språk heter GA6. Jeg vil tippe det er GM 6L45 som betyr at den er laget for 450Nm +10%? Så en N47D20 har vel 380Nm, så en tuning til noe mer enn 470Nm er maks. Aller helst 450Nm. Men ellers ser jeg ikke noen problem. Bare sørg for at motor og gearkasse er godt vedlikeholdt. DIff har aldri vært noe problem. Biler som har gått 300tusen km der man skifter olje på diff, så har oljen sett ut som helt ny. Fjerning av DPF og EGR kan man anbefaler på det sterkeste, men problemet er at man risikerer å bli oppdaget og da blir det dyrt å få tak i alt dette på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 3, 2021 Share Skrevet Oktober 3, 2021 Det blir litt vel feil å si at diff aldri er et problem på E9x eller E8x. En del av disse har ulelyd fra diff, bare søk litt rundt på nett. Om dette er relatert til høyere moment som følge av tuning har ikke jeg noe svar på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Oktober 3, 2021 Share Skrevet Oktober 3, 2021 2 timer siden, Mons1 skrev: Siden du har en E91 N47, så er dette med sånn 2010-11mod? Det er vel en GM 6L (6-trinn) som på BMW-språk heter GA6. Jeg vil tippe det er GM 6L45 som betyr at den er laget for 450Nm +10%? Hø? Er ZF kasse på disse. 6HP19 eller 6HP21 alt etter årsmod. Kun noen av bensin modellene som har GM kasse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 På 3.10.2021 den 19.12, Daniel. skrev: Hø? Er ZF kasse på disse. 6HP19 eller 6HP21 alt etter årsmod. Kun noen av bensin modellene som har GM kasse. Jeg sjekket på GS og de selger kun GM-kasse til E91 320d, men ja kanskje det også finnes ZF. Er vel veldig årsmodell-avhengig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå