Gå til innhold

Regenerering - manko på clutch, kan få bilen til å ''skeine'' på glatt føre?


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkel om El-bil og regenerering. 
(sitat NAF)Elbiler bremser nesten helt av seg selv fordi de bruker bremseeffekten til å lade batteriet.  På glatte veier er det lurt å skru regenereringen til et minimum eller helt av. Kraftig regenerering kan gjør at du sklir av veien på glatt føre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (sitat slutt)
https://www.drm24.no/vinter-elbiltips-still-inn-riktig-regenerering/119169

Min bil er ikke el, men den med har funksjon til å renegere batteriet ''Efficient Dynamics'' .
- Kan du få sladd på glatt føre hvis du sliper opp gassen?
Hvis jeg kopler den i ''Eco Pro'' modus, vil  motorbrems koples ut, men.....

Er ikke helt sikker på hva jeg spør om her ;-)
Annet enn at jeg savner manuell gir med clutch, uten noen form for hjelpemidler for å holde bilen på veien. 
Da er jeg trygg, kontra disse moderne biler alt av hjelpe midler. Får meg til å føle utrygg fordi jeg ikke har hjelpemiddel ( clutch) til å redde meg ut av en glatt situasjon.

Dashboard BMW 650i Coupé M Sport (F13) '2015–17

IMG_0396.JPG

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tipset de kommer med er kun delvis sant. Her er hvorfor:

For det første så er batteriet kaldt om vinteren. En konsekvens av dette er at du ikke kan regenerere noe særlig, regen dytter inn mye energi på kort tid og det funker ikke på kaldt batteri, dermed vil bilen strupe mengde regen kraftig. På de fleste korte turene på vinteren er regen nesten fraværende.

Det andre er at du fortsatt styrer hvor fort bilen skal gå med gasspedalen. Etter en uke med elbil så vil de fleste oppegående menneskene få med seg at for å "trille ned til lavere hastighet" så slipper man opp gassen litt, ikke fjerner foten fra pedalen. Dermed inntreffer aldri den bråbremsingen det prates om, med mindre man kjører elbil for første gang.

Det med clutch er ikke utelukkende positivt. Får man grep på feil tidspunkt fordi man har clutchet så kan det gi uheldig utfall og kontra-sleng. Biler med hjelpemidler er mye tryggere, de kan tross alt bremse individuelt på alle hjula og oppnå opprettinger mennesker ikke er kapable til å gjøre manuelt. Har du gode dekk og kjører i fornuftige hastigheter så skal det nok gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten lure på om mr Sødal har kjørt el-bil på isføre. Problemstillingen virker langt mere konstruert enn reel.

Har hatt el bil i 3 år, og kjørt på mye glatt føre med piggfritt, alldri opplevd at hjulene har låst seg som følge av regen.

Ville faktisk forventet at ABS systemet gav signal til regen på samme måte som til bremsene, og justerte deretter.

Har også kjørt BMW i 5 år med Efficient Dynamics, dette på en F10. har heller ikke her opplevd noe problem. da er det faktisk større fare å trykke resume på CC for å speede opp fra f.eks 60-80 på isføre :) her har jeg opplevd hjulespinn. Men effektivt tracktion controll reagerer raskere enn min venstrefot. og kutter kraft, justerer bremser og vipps null problem.

Kan nok være enig i at fraværet av clutch (og manuelt håndbrekk) kan virke litt skremmende, var der selv, men erfaringen viser at det var 110% ubegrunnet :)

Kos deg med en knakende god vinterbil, og suppre støtte systemer. Så gjelder det her som ellers, bli kjent med bilen og kjør fornuftig så går dette glimrende :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW i3 har vært på veien siden 2013 med rwd og enpedal kjøring.

Den bruker jo antispinn systemet til å regulere regenerering. Vøles litt uvant de første turene på høsten når det er glatt, kjennes nesten ut som bilen akselerer når du forventer regen. Men veldig udramatisk. 
Største problemet nå til dags, er vel at mange ikke har noe forhold til bilkjøring lenger. Og hadde du hatt lyst til å kjenne litt på grensene på en stor åpen parkeringsplass, så tørr du ikke. Kommer politiet da, så mister du lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraværet av clutch (og manuelt håndbrekk) er for meg skremmende, @MortenJ

Har 4 hjulstrekk ( xDrive) på denne jeg har nå,
Sist jeg hadde en slik 2x2  ;-) var en S6 Quattro Avant 1995 modell ( dette var i 1998. Speedometer stod i 320 km/t.) ''besøkte jeg geografien hele 2 ganger.
Aldri har jeg kjørt av veien før.
Glemmer aldri den fortvilte - & hjelpeløse følelse å ikke kunne ta kontroll over sladd / skliingen. 
Den verste var en rundkjøring hvor farten var max 25 kmt. allikevel skled den opp(...) på autovernet pga. lå brøytet sne langs etter.

Har ''vokst opp'' - lært å mestre glatt føre med clutch og håndbrekk (wire). Spesielt bakhjulsdrift er å foretrekke, men jeg takler også forhjulsdrift. 
Det ga meg en trygghet og kontrasladd var aldri noe problem å takle @E.C.;-)
Spesielt det å kjøre på en vei hvor du må igjennom en kant av snøslaps for å skifte fil, var det bare å trykke inn clutch, og du gled fint over i neste kjøre bane. Uten clutch, har jeg opplevd noen lumske sladder 

Helt ærlig, jeg har i 1 år nå ''tygd på'' tanken på å skaffe en bil med god gammel clutch, bakhjulsdrift og wire håndbrekk. (ABS kan jeg godta), bare for å være trygg på vinteren. 
Jeg stoler på mine årelange kjøre ferdigheter. Jeg stoler ikke på moderne ''hjelpe-kjøre-midler''.
Og man blir lat- & over forsiktig  av å kjøre automat ( @mslello;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...