Gå til innhold

Min 1996 Boston Green BMW E36 320i Cabriolet


Bruspulvergutt
 Share

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Mortenej skrev:

Godt å se at du beholder denne :)

Ja altså jeg har jo vinglet noe helt utrolig når det gjelder denne.. Salg - ikke salg - salg - ikke salg.. Noe som egentlig er litt flaut når jeg tenker over det men nå er vel planen å ha den frem til evt vraking om 2-3 år..

 

10 timer siden, Mortenej skrev:

E36 cab er flotte biler, liker de veldig godt. komboen av lyst interiør og gørnn bil er absolutt riktig. gått 3-4 år tilbake skulle det være sort, men der har jeg fått bedre tanker de seinere åra.

Takk ja de ser jo ikke helt feil ut.. Jeg mener jeg skjønner hva andre mener når de snakker om at de ikke ser ut som om de ble designet for å være cab og det stemmer vel men likevel så synes jeg også det fungerer veldig bra. Så bra at jeg så etter cab fremfor coupe når jeg skulle ha min første E36. Har alltid likt E36 cab når jeg har sett dem parkert eller langs veien og nå var det da endelig min tur til å kjøre E36 cab

Ang kombo lyst interiør og (mørke)grønn bil, det har jeg vel nevnt før men det fungerer på mange forskjellige biler. Så valget var lett når denne dukket opp for salg da jeg ikke kan huske å ha sett noe tilsvarende på nokså lang tid.. Noe som er litt "merkelig" da dette da skulle vært et populært fargevalg? Men uansett så er det jo gøy å endelig ha en mørkegrønn bil med beige interiør da. Ang sort interiør, som du nevner, det fungerer feks i røde og mørkeblå biler men til mørkelilla biler også foretrekker jeg helt klart beige (eller grå)

 

10 timer siden, Mortenej skrev:

At dette er "Bare" en 320 er ikke feil. Er ikke fart som er det viktigste i en CAB.

Nydelig lyd av disse 6erne, og rask nok når det trengs.👍

Nja altså jeg skjønner jo at de fleste er mer gira på å se en M3 3.2 feks, men for meg er denne "bare" 320i'en en oppfyllelse av en bildrøm jeg hadde en god del år. Noen mener vel det er "konebil" hva nå enn det skal bety, mens andre ikke vil ha cab (iallfall ikke "bare" 320i) i det hele tatt men altså jeg liker bilen godt og er egentlig veldig fornøyd med den. Og litt fart i en cab hadde jo vært trivelig særlig opp bratte bakker men som du sier det handler vel mer om cruising og vind i håret enn å sette fartsrekorder (innenfor fartsgrensen)

Og lyden ja den er helt topp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en dobbelpost igjen, siden jeg kjente på en ny interesse i dag for å få klargjort disse Style 68 felgene litt mer selvom det blir en stund til det skal dekk på dem :)

Uansett, jeg har jo irritert meg en stund over hvordan de fire gullfargede felgene mine hadde litt flass og jeg fikk skadet dem ytterligere når jeg skulle dra i ventiler.. Så mye grått/ hvitt (grunning?) var eksponert og det så ikke bra ut

Jeg var en tur innom en butikk på Mjåvann og kjøpte meg noe gullfarget Hagmans lakk, og plukket frem noen gamle tannpirkere. Sammen utgjorde disse et bra team som gjennomførte jobben helt topp

De kunne visst matchet RAL1036 med spraylakk men det følte jeg ikke for å bruke penger på så det ble en standard gull-lakk som nok er noe mørkere enn den andre fargen som er på dem. Men samtidig tenker jeg at det ser jo bedre ut..

Så nå er et lag lakk lagt på der skadene var, noe av det i åpningen til et par av ventilene. Så skal det få tørke et par dager også er det å prøve å få på noe klarlakk med tannpirker om noen dager.. Og våtslipe litt, det må nok også til. Men det blir nok seende greit ut til slutt

 

IMG_20220427_124614.thumb.jpg.da0dc60d2422053f4eb4815f873b832b.jpg

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ok så er det vel nesten på tide med en liten oppdatering på denne, ser det er en stund siden sist :)

Har kjørt en del med taket nede og jeg må si at det fremdeles er veldig artig. Har ikke vindavviser og det går utover sveisen når man kjører over en viss hastighet men det er likevel rimelig gøy. Den starter som regel på første forsøk, og sviver jevnt. Det eneste som irriterer meg litt er denne kilometertelleren der halve displayet er "borte", som jeg ikke ennå har fått gjort noe med men det fungerer avogtil så det er jo en ting

Så har jeg dette settet med Style 68 som er pulverlakkert gull, som jeg har planer om å få endret til sølv (Pulverlakk igjen, ble planene endret til etter en tråd her på Bimmers.. RAL9006, men jobben blir gjort en annen plass enn sist. Litt nærmere). En ting jeg ikke helt skjønner er hvorfor ikke utsiden av tønna ble lakkert også.. Ja, det vil være skjult av dekk når det er på men likevel.. Prøvde noe Autosol for å få bort de 50 forskjellige fargene, blankt ble det men fargene er der. Se vedlagt bilde

Ellers er bilholdet problemfritt, den har omtrent ikke brukt olje siden jeg hentet den 7. desember i fjor. En veldig god bil som er artig å kjøre og som jeg tenker jeg vil ha til den må vrakes eller noen gir meg et helt vil bra bud på den ut av det blå. Har ikke skiftet olje ennå, tenker å ordne det i starten av september. Fyrer på med litt helsyntetisk 5w30 fra Biltema tenker jeg. Så etterhvert om den begynner å bruke olje blir det vel over på semisyntetisk 10w40

219.JPG

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så da ble det et sett Style 68 til, samme specs som de andre. Disse med dekk som skal vare ut sesongen iallfall.. Så i løpet av noen dager blir det et par bilder av caben her i tråden med fire noe kantkjørte Style 68 i fargen sølv. Men det blir første gang jeg ser den med Style 68 så det blir legendarisk uansett :D

Spørsmål - Kan man bare pusse ned rusten på kontaktflaten på felgen med litt sandpapir? 

---

Også tenker jeg å prøve å poste litt mer her igjen..

Det er jo et bra miljø og trivelige folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så som jeg tidligere postet her i tråden og i Dagens bilde av bilen-tråden, står nå bilen på et sett Style 68. Dette har vært et mål for meg i mange år før jeg eide denne bilen tilogmed. Og nå er dagen her og jeg har kjørt første tur med disse hjulene.. Jeg har ikke ord :)

To av jekkepunktene (begge foran) gav etter og det veltet ut rust så det var jo trivelig, men det fungerte å jekke den opp litt foran/ bak jekkepunktet da jeg helst ikke ville løfte den i noe annet.. Har ikke så mye peil på alternative jekkepunkter på E36 da jeg trodde de 4 opprinnelige ville holde men det ble en liten oppvisning i improvise - adapt - overcome som egentlig bare var gøy

 

IMG_20220722_192246.jpg

IMG_20220722_192608.jpg

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig fint med de felgene .😊

Passet bil veldig .bra 

Anbefaller deg å jekke på traversinnfesting bak og rammevang foran 😊

Disse jekkfestene er bare til pynt på disse gamle bilene ,men du burde få fikset det før det blir verre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sveigis skrev:

Ble veldig fint med de felgene .😊

Passet bil veldig .bra 

Tusen takk :D

17 minutter siden, sveigis skrev:

Anbefaller deg å jekke på traversinnfesting bak og rammevang foran 😊

Disse jekkfestene er bare til pynt på disse gamle bilene ,men du burde få fikset det før det blir verre .

Den er god, da skal jeg se på det når jeg skal skifte hjul igjen i oktober/ november. Takk for tips :)

Ja skjønte at det ikke akkurat var meningen de skal brukes.. Første gang jeg jekket opp bilen, på første jekkepunkt med gummiputa (som såvidt satt fast), når festet gav etter stod jekken fast over jekkfestet.. Det var nå veldig festlig :P

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rune-K skrev:

Du bør absolutt få noen som har greie på det til å fikse rusten i kanalene dine så fort som mulig. Du kan risikere at bilen bokstavelig talt bøyer seg på midten hvis det blir for ille. Du har jo ikke et tak som stiver opp.

Er ikke det fryktelig dyrt?

Det virker (heldigvis) som at rusten er begrenset til foran rundt jekkfester der. Bakover virker det mer solid (iallfall ikke gjennomrustet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Du bør absolutt få noen som har greie på det til å fikse rusten i kanalene dine så fort som mulig. Du kan risikere at bilen bokstavelig talt bøyer seg på midten hvis det blir for ille. Du har jo ikke et tak som stiver opp.

Skulle skrive det samme som det her nå og støttes fullt ut .

Så her ville jeg få tatt dette og sveist opp så fort som mulig .

Det trenger ikke bli så dyrt dette nå ,men om du venter ,så kan dette spre seg og da kan kostnadene komme fort .😩.

Når høst ,regn og salt gjør sitt inntog det er da helsike begynner .

Så bare første sesongen med e34 ,der var et lite rusthull ,men når våren kom ….Ble veldig mye mer .

Er mange som driver med dette rundt forbi og sikkert kan ordne det for deg .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Skulle skrive det samme som det her nå og støttes fullt ut .

Ja altså rust er jo noe skikkelig sure greier, jeg har allerede mistet 2-3 Toyotaer til det. Kanaler som ruster er jo et velkjent fenomen men likevel ekstremt irriterende. Når det er såpass ille som på E36en min regner jeg med at den ikke har vært antirustbehandlet på en stund, om i det hele tatt..

Ser jo også når jeg pirker i det så velter det ut rust så regner med det straks blir mer gravrust ettersom det ruster fra innsiden.. Så det er veldig gøy, jeg trodde egentlig bilen var veldig god for rust, har ikke tenkt på å sjekke aå mye før så overraskelsen var stor når jekken gikk gjennom to jekkfester.. Ble litt stresset da

Jeg ønsker jo å få gjort noe med dette før rusten spiser opp en bil til for meg og mtp at dette er en helårsbil så skjønner jeg godt hva du mener med salt (og vann) som sammen er dynamitt for å lage mer rust.. 

Det er ikke noen her på forumet som hadde hatt tålmodighet til å lære meg hvordan man gjør dette da? Jeg har lenge hatt et ønske om å kunne sveise rust selv (helst karosseri men bla kanaler hadde også vært kjekt å kunne), også er jo spørsmålet hva slags metall man bruker? Om jeg må skaffe dette..?

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BjornarHS skrev:

Kjedelig me rusten i kanalene ja. Du kan fint jekke disse bilene på vangene (som er litt lenger under) og på traversen bak. Jeg har igrunnen brukt mye de punktene, selv om min hadde fine jekkfester :)

Jepp, og rust i kanaler er noe jeg er rimelig lei av. Men det virker nesten uunngåelig, så fort det blir noe fukt/ vann som kan finne veien for å skape problemer så slår det ut for fullt

Ang å jekke opp E36en så snakket sveigis også om rammevang og det gir mening så blir nok til å prøve det neste gang.. Jekkfestene bak fungerte som de skulle men som du sier kan det være greit å ha alternativer så blir nok å jekke opp på travers neste gang

Stemmer, E36en din var (er) jo legendarisk og det er litt sprøtt at jeg eier en del av den :D

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei lekker med disse felgene.

Utrolig kjedelig med rust i kanaler, men som andre skriver bør du få dette fikset så raskt som mulig.

Den verste rusten er den du ikke ser, som ligger i hulrommet her. Fikk meg en overaskelse selv for noen årsiden på E34'n. Og siden du planlegger å bruke denne som helårsbil, så er det langt bedre å få tatt dette nå før vinteres setter inn. Da vet du både at det er fikset, og at det ikke spiser seg videre innover.

Ser du har litti hjulbuer også, så få tatt dette med det samme, så slipper du at en så lekker bil ruster bort for deg.

Sjekk litt rundt, så finner du nok noen som kan gjøre dette til en OK pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mortenej skrev:

Blei lekker med disse felgene.

Takk, det er en "drøm" jeg har hatt i mange år :)

I utganspunktet var tanken (om jeg ikne fikk tak i Style 68..) å bruke Syle 13 som sommerfelger og Style 6 som vinterfelger. Men nå blir det 99% sikkert å "pensjonere" Style 6 og bruke Style 13 som vinterfelger.. Så det har blitt litt forandringer på hjulfronten, når jeg fikk av Style 6 kjente jeg at jeg er lite gira på å ha dem på igjen..

 

7 timer siden, Mortenej skrev:

Utrolig kjedelig med rust i kanaler, men som andre skriver bør du få dette fikset så raskt som mulig.

Ja rust i kanaler er noe skikkelig kipe greier, og jeg har som nevnt allerede mistet flere biler til dette. Så å få fikset det er noe jeg håper å få gjort i løpet av noen mnd.. Det var lite respons her når jeg spurte om noen visste om noen som kunne gjort det og samtidig lært meg det så jeg bare skrinlegger den tanken.. Men uansett så er det nok mer rust der ja, når jeg pirket oppi der som jekkfestet falt ut veltet det ut mye rust. Så den prosessen er godt på vei

Det med hjulbuene haster vel egentlig ikke like mye, men jeg er i tvil om jeg har lyst til å prøve på det selv.. Samme med foran på panseret, der er det også litt av denne moroa som har fått feste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...