AW81 Skrevet Desember 22, 2021 Share Skrevet Desember 22, 2021 Det ble aldri noen E70 på meg, jeg beholdt E klassen, men jeg kikker nå på F15 heller. Da fortrinnsvis 7 seter til Max 500000kr. Jeg skal trekke vogn på 2 tonn så da utgår hybriden, men hva er obs på disse bilene? Har 16/17 modeller samme utfordringer som E70 med registerkjede og diselpumpe- havari? Hvilke motorer er tryggest og bør en velholdt bil med under 150000km være relativt driftssikker? Jeg har myst litt på denne https://www.finn.no/236965259 da den er en av få til salgs lokalt, men den har stått lenge for salg, muligens pga fargen? Bilen har noen lakkskavanker og bla veldig skjevt slitte dekk. Dette ordnes imidlertid før eventuelt kjøp. Kunne imidlertid tenkt meg M-sport og 231hk. Regner med at bilene har rekke-firer opp til 231hk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Desember 22, 2021 Share Skrevet Desember 22, 2021 4 minutter siden, AW81 skrev: Det ble aldri noen E70 på meg, jeg beholdt E klassen, men jeg kikker nå på F15 heller. Da fortrinnsvis 7 seter til Max 500000kr. Jeg skal trekke vogn på 2 tonn så da utgår hybriden, men hva er obs på disse bilene? Har 16/17 modeller samme utfordringer som E70 med registerkjede og diselpumpe- havari? Hvilke motorer er tryggest og bør en velholdt bil med under 150000km være relativt driftssikker? Jeg har myst litt på denne https://www.finn.no/236965259 da den er en av få til salgs lokalt, men den har stått lenge for salg, muligens pga fargen? Bilen har noen lakkskavanker og bla veldig skjevt slitte dekk. Dette ordnes imidlertid før eventuelt kjøp. Kunne imidlertid tenkt meg M-sport og 231hk. Regner med at bilene har rekke-firer opp til 231hk? Vedrørende F15 så er vel den gyldne regel å styre unna N47 (218hk) Ellers er det vel greit. Spørs på budsjettet, men F15 er fremdeles en relativ moderne bil som kan gi mye glede. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AW81 Skrevet Desember 22, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2021 Akkurat nå, Ron Jeremy skrev: Vedrørende F15 så er vel den gyldne regel å styre unna N47 (218hk) Ellers er det vel greit. Spørs på budsjettet, men F15 er fremdeles en relativ moderne bil som kan gi mye glede. Hva er problemet med 218 Hk? Er ikke 211, 218 og 231 samme motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Desember 22, 2021 Share Skrevet Desember 22, 2021 Akkurat nå, AW81 skrev: Hva er problemet med 218 Hk? Er ikke 211, 218 og 231 samme motor? Nei, de førstnevnte (211 og 218) er den legendariske N47 med sine registerproblemer, denne vil du styre unna. Velg heller 25d med 16’ eller nyere evt sekseren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 22, 2021 Share Skrevet Desember 22, 2021 Jeg ville forsøkt å finne en bil med 3 liter, det er generelt sett en bedre motor og den klar denne type bil bedre. Særlig hvis du også skal trekke tungt så kan 2 literen bli litt anstrengt og faktisk forbruke like mye hvis ikke mer drivstoff enn 3 literen. Videre, som allerede nevnt så må du styre klar av N47 motorene...det er som regel ikke snakk om hvis registeret ryker men når det ryker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AW81 Skrevet Desember 22, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2021 Ok, takk for gode tips. Hvor overhengende er faren for diselpumpehavari? Eller gjelder dette eldre biler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Desember 22, 2021 Share Skrevet Desember 22, 2021 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=242507596 Dette virker som et kjempekjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AW81 Skrevet Desember 22, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2021 20 minutter siden, Walkabout skrev: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=242507596 Dette virker som et kjempekjøp. Hybrid. Er vel ikke særlig egnet for kjøring med tung henger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 22, 2021 Share Skrevet Desember 22, 2021 Mener det var en kar her inne som hadde 40e og den brukte litt mindre enn 30d med henger. Men husker ikke så mange detaljer rundt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AW81 Skrevet Desember 22, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2021 44 minutter siden, Otis skrev: Mener det var en kar her inne som hadde 40e og den brukte litt mindre enn 30d med henger. Men husker ikke så mange detaljer rundt dette. Jeg har vurdert hybrid, men ser vel ikke helt poenget iom at forbruket blir høyt, med mindre man kjører mye småturer. Og så ryker de to siste setene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 22, 2021 Share Skrevet Desember 22, 2021 Fra den tråden jeg snakket om, så ble forbruket uansett mindre enn diesel. Men ang 2 seter mindre, er det ingenting å diskutere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Desember 22, 2021 Share Skrevet Desember 22, 2021 Styr unna 25d er mitt råd. N47 og to turboer der lilleturboen har en tendens til å ryke tidlig 🤔 30d er vel det greieste valget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 23, 2021 Share Skrevet Desember 23, 2021 16 hours ago, AW81 said: Hybrid. Er vel ikke særlig egnet for kjøring med tung henger? Sier hvem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AW81 Skrevet Desember 23, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2021 25 minutter siden, CrZyWiz skrev: Sier hvem? Leste litt i en FB gruppe der det ble spurt om X5 Hybrid og at det ble rådet til å velge dieselen samt at forbruket på Hybriden blir veldig høyt også uten vogn om man kjører mye. 3 mil er heller ikke alllverdens rekkevidde. Jeg er også noe skeptisk til to drivlinjer på en eldre bil og potensielle driftsutgifter. Men bilen er på ingen måte utelukket. Er bensinmotoren bra? Slipper i hvert fall en del potensielle utgifter som følger diselmotor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Desember 23, 2021 Share Skrevet Desember 23, 2021 24 minutter siden, AW81 skrev: Leste litt i en FB gruppe der det ble spurt om X5 Hybrid og at det ble rådet til å velge dieselen samt at forbruket på Hybriden blir veldig høyt også uten vogn om man kjører mye. 3 mil er heller ikke alllverdens rekkevidde. Jeg er også noe skeptisk til to drivlinjer på en eldre bil og potensielle driftsutgifter. Men bilen er på ingen måte utelukket. Er bensinmotoren bra? Slipper i hvert fall en del potensielle utgifter som følger diselmotor. Her inne er det medlemmer som har eid 40e og som nå eier 45e. Førstnevnte er ingen optimal hybrid drivlinje, det er rapporter om enkelte motorras og trøbbel, også type dyrt (75.000). Kondens er et gjentagende problem, hvor eier tyner mest mulig ut av eldrift og for sjelden kjører begge drivlinjene. Og når de så gjør, er det flat pedal og forbikjøring, det er ikke ideelt i Norge eller for første generasjon hybrid. Ellers er hybridene til BMW bra og sømløse, pga elmotoren sitter i girkassa. 45e er en mye mer robust konstruksjon, beregnet på hybrid drift, kaldstarter osv. Når det gjelder forbruk har jeg under test av disse (40e) opplevd alt fra 0.8 til 1.2. Vanligvis rapporteres det fra eiere av 40e fra 0.7-0.9 på langkjøring, om man lar bilen få velge eldrift under en planlagt rute på navigasjonen. I Norge er 4 av 5 solgte F15 fra 15’ og ut nettopp 40e. Så du må gjerne utelukke den, men da er markedet mye smalere og dyrere. Skal man være idealist og ikke tenke $, er 3.0D perfekt. Tenker man mest mulig bil for pengene, er det vanskelig å se bort fra 40e, trenger du 7 seter, gir det seg selv. Har selv brukt endel tid på F15 for å kjøpe en, men syns det er en vanskelig model mtp pris og drivlinje. Selv valgte jeg den bort, ville kanskje heller kjøpt en 12/13’ E70 med 7 seter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå