E.C. Skrevet Mai 30 Forfatter Skrevet Mai 30 Absolutt, mye bedre førermiljø enn mange nyere biler er det også om du spør meg.
sveigis Skrevet Mai 31 Skrevet Mai 31 Ja @E.C. som tidligere nevnt så har du jaggu en e39 som jeg liker . Sort ,M sport og det er sånne eksemplarer som denne som gjør at man liker e39 her 😊 Og som du passer på tingene det er jo super kjekt og se . E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Juni 6 Forfatter Skrevet Juni 6 Har begynt å grave meg gjennom to-do listen, men den har blitt litt som Hercules vs. Hydra: Kapper du av ett hode så vokser det ut to nye. Så det første som møtte meg i garasjen var et ufrivillig senkesett på det ene bakhjulet: Jeg vet at én belg har vært byttet tidligere, så det er vel ikke unaturlig at den andre er nå på tur ut. Det som er interessant med belg er at BMW har 3 delenumre på E61. Vanlig (slutter på 602), sport / M-sport (slutter på 603) og M5 (slutter på 615). Arnott, som er et populært alternativ, selger samme belg for både 602 og 603, i likhet med de fleste andre produsentene. Ett av få som har ulike belger på E61 er Corteco. De har én for standard og én for sport / M-sport / M5, så det spørs om ikke det blir handlet et par av disse etter hvert. Corteco-belgene ser ut til å være laget i Mexico og det er også M5-belger, basert på et bilde av originalbelg som jeg har greid å hoste opp. Så kan hende at Corteco faktisk er OE-leverandøren for M5-belg. Så var det å fikse ting da. Lyden som jeg mente kom fra tårnlageret VF vil jeg si er borte etter bytte til OE-lager. Ettersom det ikke var utenkelig at den andre siden snart skulle følge etter, så ble det kjøpt et OE-lager til HF også: Nå var jeg faktisk litt smartere enn sist, løsnet ikke demper fra spindelen, for det er det faktisk ikke behov for. Kanskje ikke så rart at disse går i stykker: Ble nå litt renere (skiva med sort sirkel ble også byttet): Har også investert i ordentlig pipe/verktøy for å løsne/stramme mutter: Klart man kan holde igjen med en lang unbrako, men sjekk den fitmenten, 10/10, guider seg selv rett i midten: Så var det dags for bremsejobb. Det har ikke akkurat vært ekstremt med risting, men det er ganske lite som skal til for å få meg furten. Etter å ha hentet ut E39-en så var det lett å kjenne forskjell mellom bilene. Den ene er silky smooth og den andre, tja, som en kvisete rygg til en tenåring? På E61 satt det orignale BMW-skiver med alu-senter, som jeg selv har montert for noen år tilbake. Normalt koster de rundt 3-3500 kr/stk, så hadde ikke lyst til å kaste dem unødig, men nå var tiden inne. Jeg har tidligere byttet casterstag, grundig rengjort klaver, byttet til antatt bedre klosser og byttet alt av glidepinner og foringer. Nå skulle det suppleres med bytte av stempel og tilhørende pakninger på caliperne. Om ikke det hjelper så vet jeg ikke helt. Var forberedt på at skiver skulle sitte fast, men de datt rett av, mens jeg brukte slagtrekker på skive-skruene, så mulig det hjelper: Hjullageret er bare 5 år gammelt, men ser ikke akkurat sånn ut. Hjelper med en rens: Og et tynt lag metallfri pasta for enkel demontering i fremtiden: Litt trykkluft så får man poppet ut stempelet: Det ene stempelet satt seg skikkelig fast mot slutten, så måtte denge det ut. En mulig synder som kan ha forårsaket bremseproblemene? Calipere er nå av alu og det visste jeg, men tenkte ikke på at stemplene også var av alu. De originale var i alle fall det, men de fra ATE finner jeg ikke løst, til tross for et nummer på baksiden: Kjøpte stålstempler fra Ert, de har nå funka på bremsene bak, men der er caliperen i stål. Fant ut at man får kjøpt alu-stempel fra andre merker, men nå ble det for seint. Her er arbeidet underveis: Så var det noe satans verk med støvkapper som er forsterket med en stålring. Få på en side, så spretter den andre enden ut: Gikk vel 2-3 timer her. ATE-sine greide jeg ikke å få på plass. Den ene revna og den andre ga jeg opp. Så ble fra settet til Ert på begge to, den ene så vidt. Har funnet ut at det finnes egne foringer/sleeves til å montere slikt på plass, så dette er nå bestilt og på vei i posten. Kan hende jeg prøver å få på ATE-hetter og bytter til alu-stempel i samme slengen, men dette får nå holde i ett år eller to. Ingen hokus pokus ang. skiver. Ble ATE med alu-senter: Og et sett med nye bremseslanger, også fra ATE. Klossene fortsatt fra Textar, kjøpte også med nye caliperbolter da de gamle har vært av og på noen runder: Kjøpte egentlig samme sett klosser som for ett år siden (tenkte jeg), men de har rukket å gjøre litt om på bakplater. Er vel sånn greie så den ikke setter seg fast eller hyler. Greit nok, færre steder å smøte med sånn bremsepasta: Så var det lufte og bytte bremsevæske på hele bilen: Og ned igjen: Og opp med en Fiesta, av alle ting: En kompis som fikk beskjed av verkstedet om at det var litt kast i frambremser og at disse burde byttes snart. Det var jo rett sted å komme til, til mannen som hater risting i bremser! Kjente ikke noe under prøvekjøring, klossene var nesten ubrukte og skivene var 1,0 mm over minste-tykkelsen. Konstanterte med at det ikke var behov for å bytte noe her, til tross for at delene lå klare. Ble derimot litt paintjob, både på bil og bukk 😅: Det jeg har lært (og egentlig visst) er at lakk og rustfjerning er stress og mye kål om man skal få det til noe bra. Med løfteren ledig igjen ble det mer E61. På dieselmotor får man aldri med de små gummi-pakningene som er i filterhuset når man kjøper oljefilter, i motsetning til bensinmotor. De blir nå sprøe de også og må byttes av og til. Så nå ble det kjøpt, sammen med en ny bunnplugg - for good measure: ca. 10,5k km siden sist oljeskift. Så har det vært litt oljete her og der i nedre halvdel av motorrommet. Synes egentlig ikke fra oversiden, men var på tide å bytte litt pakninger på trykksiden og mellom turbo og LMM. Alt originalt selvfølgelig: Inn og ut av intercooler + inn på gasspjeld har de grønne. Kan se at det har svetta litt: Blir fort til at man bruker litt tid på å vaske og rense ting. Her er et rør rengjort og med nye pakninger i begge ender: Pakninga ut av turbo hadde faktisk en rift: Ene skrua er jo godt tilgjengelig: Den andre, T30, not so much: Fikk faktisk skrudd den opp, så fant jeg ut at man egentlig ikke trenger det, fordi trykkrøret har sånn fancy-pants-kobling som kun går på den ene siden av skruen, så man kan dytte hele greia inn og ut. Det var nå i alle fall greit å vite ved montering igjen. Da var alt det gamle ute: Var litt vel oljete der ved oppstart: Fikk vasket litt, satse på at det holder seg: Bare å skru sammen igjen: Etter prøvekjøringer så langt: Tar det litt rolig med bremsene, men enn så lenge så er de spot on. Sånn er det dog nesten alltid rett etter at man putter på helt nye skiver og klosser, så mest spent på hvordan det blir over tid. Oljen rundt turboen var nok en liten lekk av ladetrykk, for nå er det merkbart mindre sot som genereres ved fullt pådrag. Så det er nå bra, satser på at det ikke blir nedgriset med det første igjen Reef89, *MrB*, Larssoyl og 17 andre reagerte på dette 20
ehaugsnes Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 Fin skruing de softline-hjula klar e61 veldig godt! Hvilken lyd fra forstilling hadde du siden du bytter tårnlager? har en lyd som høres ut som ei fjør som vrir eller rører seg litt på e65 av og til, så tenkte og bytte tårnlager der og. Kanskje det kan gjøres uten og ta ut fjørbein på den også😄
sveigis Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 Nydelig jobbet her og det beste ,du har nå akkurat lagt ut en How to på jobben jeg skal gjøre nå litt senere på min e61 ,nemlig tetninger her og der ved intercooler og turbo .Takk🙏. Artig det du nevner med sprayboks og lakkering ,det kan være styr og dritt kommer fort tilbake om det ikke blir gjort skikkelig . Det sagt ,om man legger litt tid og bruker skikkelig produkter ,kan det vare faktisk . Sist sprayboks fiks jeg hadde på e34 har nå holdt i fire år og her gikk jeg ikke all in . Det vittige her ,er at på Calibraen jeg hadde ,der lakket jeg hele bakskjerm med to komp boks med tilhørende klarlakk.Dette var i 2008 og du ?Den er hel enda . Uansett en lykke og se oppdateringene herifra @E.C. og du får atter en melding senere idag om div spm .😊
*MrB* Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 De skålene under tårnlagrene er skikkelige sandkasser ja. Sånn sett rart lagrene ikke ryker oftere.... Ikke så dumt med oljekar under ved bremselufting. Jeg har brukt en stiv slange ned i en lett flaske som er støttet opp provisorisk. Det kommer til å gå galt en dag.... Misunnelig på bukken din. Florerer jo av slike på markedet, og alle er kanskje ikke like bra. Fornøyd med din?
E.C. Skrevet Juni 6 Forfatter Skrevet Juni 6 @ehaugsnes: Fornøyd med hvordan hjula passer ja. Lyden er en slags kombo av en fjær som er i spenn og som sliter med rotasjon, knirke-knase-aktig. Jeg merket det mer eller mindre kun ved fullt rattutslag, som når man tar en u-sving på en p-plass eller en veldig krapp sving i lav fart over større hump/hull. Vil si at jeg kjente litt i rattet også, at det ikke gikk like smooth i krappe svinger i lavere fart. @sveigis: Tror absolutt at man kan få det til rimelig bra med sprayboks om man planlegger litt. Her var jeg primært håndlanger og stilte med IR-lampe, bukk og sliper. Ble litt hastverk, så resultatet var nok ikke all verden. Ingen tvil om at jeg må sette av mer tid når jeg skal gjøre slikt på egen bil. @*MrB*: Spørs om jeg ikke skal lage meg noe rør for å støvsuge tårnlagerskål ved hjulskift for å prøve å få ut noe av grusen. Har alltid oljekar under, spayer litt med bremserens før/etter, så greit å slippe å få så mye søl på gulvet. Jeg er fornøyd med bukken ja. Du har kanskje lest posten fra i fjor da jeg kjøpte den? Eneste minuset er at den hviler hele tiden på hydraulikk og ikke på mekanisk lås, men har nå hatt bil i lufta i sikkert en-to uker i strekk uten at det har blitt noe problem. Flere proffe bukker har bare dobbelt opp med hydraulikk og ingen mekaniske låser i det hele tatt (Nussbaum, Ravaglioli) så det er vel ikke helt krise. Denne her har en del forsterkning i bunnplata og smørenipler, så den er nok hakket over flere av de billigste. EAE MR30 er nok samme løfter, men i en annen fargge, så om du skal spare litt hadde jeg gått for en MR30. sveigis reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 Ja, så den posten, men du har vel rukket å bruke den en del siden den gang. Tolker deg dithen at du fortsatt er greit fornøyd. Dette er jo et hakk opp fra de aller billigste til 15-20k. Ser MR30 ligger til knappe 29k nå. Og der averteres det med mekanisk lås også(?)
E.C. Skrevet Juni 6 Forfatter Skrevet Juni 6 Stemmer, fortsatt fornøyd. Den mekaniske låsen er samme som på min, men det er kun en sikkerhetslås, ikke noe du senker bilen på. På MR30E er den elektrisk, på gamle MR30 gikk den på trykkluft. Jeg passer på å løfte slik at avstanden ned til låsen blir minst mulig, slik at det ved evt. feil på hydraulikk blir minst mulig å falle ned før bilen fanges av en lås. MR30E er nok helt lik som Twin Busch som jeg har, men de oppgir ting litt annerledes. Nordic skriver at utfellbare ramper kun støtter 500 kg/rampe (som flere andre leverandører), mens Twin Busch ikke har skrevet opp denne begrensningen noe sted. Jeg hørte med EF-motor om deres løftebukk og de sa at det går som regel greit å ha mer vekt, men jeg vil jo helst ha en løfter som har slikt som fabrikk-spec. Mange nye biler som bikker 2 tonn nå, da blir det fort over 500 kg på sånn rampe. Ellers er den største utfordringen å kjøre på rett, ikke mange cm man skal bomme med før det blir feil, spesielt på E61. Blir godt å få den nedfelt, for da blir det litt lettere å justere seg inn, uten fare for å "falle av".
E.C. Skrevet i går, 22:07 Forfatter Skrevet i går, 22:07 Jeg skulle til Sverige i noen dager og ha litt ferie-ferie, type bo på hotell. Normalt sett er det "flaggskipet" E61 som står for langtur, men med et sporadisk databussproblem var det lite fristende å ta sjansen. E91 ventet (og venter) fortsatt på noe verktøy (kommer egen post om det) så det ble plutselig E39-en som seilet opp som turbil. Hvorfor ikke? Tross alt bilen i husstanden som bruker minst suppe og som hver sommer forsikres på den korteste kjørelengden man kan ha (5-6000 km) og som den aldri rekker å bruke opp. Er ikke så mye "alvorlig" galt med den teknisk, bare huske å fylle før nåla bikker under 30 L og all drivstoffet er på motsatt side av tanken enn der pumpa sitter 🤭 Prøvde dog å få på noen nye dekk før turen. Rakk dessverre kun å ordne de bak. Var ikke kriminelt dårlige, men målte de til ca. 2 mm ved oljeskift. Nesten ok slitasje, kanskje litt mer slitt helt på innsiden: Og på plass med Roadwarrior HogMax Extreme 5000: Lol, kødda, ble et sett PS4: Og plutselig så var man i Stockholm: E39-en er god å kjøre, men den har en del mer vindstøy enn E61 når man er litt opp i fart. Tatt i betraktning antall gamle dørpakninger, som flere steder har revnet og sprukket, så er det kanskje ikke så rart. Jeg må si at det er imponerende lite knirk i den bilen, på grensen til ingenting. Tatt i betraktning en alder på snart 25 år og ikke langt unna 350 k km på telleren blir den enda mer imponerende. Mest spennende fra turen var det farkostet her, som kjørte opp på land rett ved hotellet (mens det spilte nokså passende James Bond musikk): Litt artig med fungerende amfibiekjøretøy. Var mest tramping rundt og innom noen museer ved siden av, så har ikke tatt noe særlig bilder. Det mest spennende er vel det man har i garasjen? Ellers var det vel hjem og fullføre en tur uten noen varsellamper eller pling. Ikke verst det. Jeg har etter tilbakekomsten hjem begynt å skru på E91en etter å ha brukt tiden i Sverige til å kjøpe verktøy på finn og få de tilsendt (hva ellers skal man på ferie?), men det ble litt bråstopp i en drivaksel som sitter fast i navet. I mellomtiden hadde framdekk ankommet dekksjappa, så måtte improvisere litt når garasjen er opptatt: Vasker alltid hjul og fjerner gamle lodd og limrester før jeg leverer til omlegg: De er nå en del skeivslitt, både ytterside og innerside (har ikke vært lavt dekktrykk, heller litt høyt). Vurderer å ta hjulstillingskontroll, men jeg vet egentlig at jeg burde strengt tatt ha byttet alt i understellet, både foran og bak. Det har jeg ikke tid til i år eller ønsker å bruke penger på nå, så kanskje kjøre litt mindre med bilen? 😆 Min samboer har derimot en teori om at det er fordi det kjøres svin (egentlig ikke, men det kjøres ofte i rundkjøringer og enkelte svinger/kryss i lavere hastigheter så fort ish det kan gå uten å miste grep). Litt usikker, men det blir jo litt g-krefter av sånt og sideveis last sliter vel en del på ytter/innerside? Anyway, nye Lingdong Turbo PRO: Haha, neida, tulla igjen: Kan hende den går gjennom EU neste år også nå Da var det klart for en rask håndvask og spyle av 1200 km med insekter fra frontfangeren: Forbruket på turen ble forresten rundt 0,6 L/mil, ikke så gale. Unc still got it mr.pingu, fupsaker, GtiGtr og 8 andre reagerte på dette 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå