tennbrikket Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 Får du isolert garasjen så tenker jeg den pumpa skal fint klare seg. Jeg har bare 10cm i vegg og tak, samt asfaltplater og duk i alle hjørner for å tette kuldebroer. Jeg isolerte heller ikke dekket. Nå har det ikke vært veldig mye under -10 her enda, men jeg har pumpa stilt inn på 16. jeg syns det er fin arbeidstemperatur da kroppen fort blir litt varmt når man klundrer med gammel bmw. Det virker for meg som at til å varme opp 50m2 med 285 takhøyde så jobber ikke den veldig hardt. Har ikke tatt meg tid til å studere veldig nøye hvor mye strøm den trekker. Fulgt med litt på Tibber på HAN måleren og jeg ser ingen veldig stor endring i strømbruk nå som det er så mildt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 28, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 28, 2024 Jeg har faktisk regnet litt på garasjen her. Det blir alltid vanskelig å beregne konstruksjoner som ligger delvis under bakken, men jeg har beregnet delen som per i dag ligger over bakkenivå med eksisterende isolasjon i tak og port (samt bedre isolert dør og vindu som jeg skal sette inn neste år). Denne delen står definitivt for størsteparten av energitapet vinterstid. Med ren betong så er det 303 W/grad som forsvinner ut. Med en temperaturdifferanse på 30 grader (-15 ute og 15 inne) er det behov for 9,1 kW varme for å holde temperaturen, ikke medregnet tap gjennom vegg og gulv mot bakken. Med 10 cm XPS vil dette tallet falle ned til "kun" 1,1 kW. Antatt virkningsgrad på 3 på en varmepumpe er vi fort nede på 350W i tilført energi. Fra å brenne 1 liter diesel timen (underkant av 10 kWh) ned til 1/3 kWh. Tanken er uansett å beholde dieselvarmeren og at normaltemperaturen i garasjen vil ligge på vedlikeholdstemp på varmepumpa, ala 8 grader. Da skal det ikke være så mye varmetap gjennom uisolert del under bakken og de timene man faktisk holder på med noe så får man bare bite det i seg at det brukes litt mer. Her kan man se at selv 3 cm XPS utgjør ganske mye, kontra ingen isolasjon. Marius2002 og tennbrikket reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 28, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 28, 2024 Trenger litt tips mtp. mellomaksel på min E61. Jeg skulle endelig montere den "nye" diffen fra en 535d. Stikkakslingene hadde jeg tidligere målt til bolthull "LK 94 mm" og diameteren til 38 mm, så disse var "de store" og skulle passe. De generelle målene på diffen stemte også greit med den nye. Hardykoblinga på girkassa på min 525d skulle også være bolthull LK = 110 mm, altså "den store typen", så her tenkte jeg at jeg var good to go. Så målte jeg selvfølgelig ikke inngående flens på diff. Der har jeg den lille med "LK = 86 mm", mens diffen jeg tenkte å montere har den store flensen med "LK = 94 mm". Så... Jeg har en 525d manuell. Ser ut som at mellomaksel for 530d med manuell har riktig flens mot diff (535d kom jo bare som automat), men 530d er 1612 mm vs 1618 mm på 525d (ifg. ETK). Er det mulig å shimse ut de 6 mm ved hardykoblinga? Eller kjøpe en tjukkere hardy, fra f.eks. 535d? Noen som har mål på den? Er det noe triks og miks med fremre del av mellomaksel fra én bil og bakenden fra en annen? Noen andre tips, annet enn å bestille en custom mellomaksel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 31, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2024 Ja, da var det plutselig årets siste dag og på tide med en liten recap igjen. Kjekt å ta et tilbakeblikk for å se at man fikk gjort litt ting og tang. Får starte med garasjen. Det ble mer strøm: Og "ordentlig" internett: En skikkelig kvalitetsport bidro til bedre klaring: Og åpnet opp muligheten for en sakseløfter: I tillegg kom det en liten medhjelper som skal brukes på utsiden: Varmepumpe er nå kjøpt inn, så nå er det primært isolasjonen på utsiden som gjenstår før garasjen potensielt kan brukes året rundt. Det er vel ikke feil om man ønsker å pådra seg enda flere bilprosjekter? Alle 3 bilene gikk gjennom EU i sommer og da ble det plutselig litt små-rep på E39-en. Ny kupevifte: Oppdatert airbag-system: Og en oppfriskning av alt som har med reim å gjøre: Litt uplanlagt, men så ble det E91 som fikk mest kjærlighet i år: Startet med litt oljesvineri som skulle fikses: Med tilhørende kjøleslanger og reimer som viste seg å være klare for å bli byttet ut: Og en caliper som valgte å henge seg opp midt i alt dette: Sommerdekk ble fornyet: Og nye vinterfelger og vinterdekk ble handlet inn: Bilen fikk seg utvendig shine: Og innvendig shine: Og det ble både autodim: Og etter litt plunder ble det også rattvarme: E61 har det gått litt tråere med i år, men jeg kan si det sånn at det har blitt kjøpt en del ting og tang. Jeg skal også ærlig innrømme at mellom å styre med garasjeting og gjøre løpende fiks på tre biler så har jeg faktisk ikke orket å skru noe særlig mer enn det jeg har gjort i år, men holder motet oppe før neste sesong. Bilen henger faktisk på bukken as we speak 😉 Alt tar tid, bare det å legge opp til lyktespylere blir fort noen timer: Lyker som skal pusses opp tar tid: Så det er gjort en del ting og tang her og der som skal hjelpe på tidsmessig når ting skal monteres. Ellers ble det påvist bulk i to sommerfelger som resulterte i en del vibrasjoner, spesielt ved nedbremsing: Sånn kan man ikke ha det, så et sett med forhåpentligvis litt rundere erstattere har nå blitt handlet inn, så det er en reell mulighet for at bilen får seg en oppdatert og litt freshere look i løpet av neste sommersesong, uten at den ser så alt for gale ut i dag Godt nytt år! Ingvaldsen, mslello, CHNilsen og 8 andre reagerte på dette 11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CHNilsen Skrevet Desember 31, 2024 Share Skrevet Desember 31, 2024 Mye spennende prosjekter, må være deilig å få garasjen på et så bra nivå😊 Lite tips til enkle mods, på din e91, LCI lysbryter og pedalsett med stålkantene. Dette er jo en smakssak og ikke noe galt med slik det er i dag. Men ser du har gjort noen smakfulle oppgraderinger på rattdekselet som passer med disse endringene. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 31, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2024 Garasjen begynner å nærme seg ja, isolasjon og det å få løftebukken nedfelt er vel de største prosjektene som gjenstår per i dag. Lysbryter skal jeg sjekke ut, det er jo en typisk del man finner relativt billig når alle LCI-biler har den og den sjeldent går i stykker. Pedaler har jeg så vidt sjekket ut før, men husker at det ikke ble noe direktekjøp da jeg så prisen. Ser ut som at de havner på under 2000 kr per nå, så det er jo noe som vil vurderes. Spørs om ikke noe slikt kommer i E61 først Ellers har jeg sett litt på det dere og enkelte andre har gjort med dørtrekk i deres E60, så det ser ut som at jeg allikevel går ruta med å trikse og mikse med dørtrekkdeler for å få sammen "det ultimate dørtrekket". Innså at det ville bli for dumt å ikke flytte over solgardiner når man først har det i delebilen og da er det like greit å kjøre det hele veien ut. Tenker det blir et greit vinterprosjekt som kan gjøres i varmen innomhus. CHNilsen og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CHNilsen Skrevet Desember 31, 2024 Share Skrevet Desember 31, 2024 Det er mye små snacks fra lci biler man kan hente, volumknapp til radio? Når det gjelder lysbryteren så skal det være mulig å bare bytte selve virderbryteren, er vell bare den som er annerledes? ref noe slikt men ja lurt å lage sitt eget dørtrekk så du får det beste fra begge, er en fin jobb med mye god mestring. Saltkjelen og E.C. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 31, 2024 Share Skrevet Desember 31, 2024 Alltid gøy å se her @E.C. . Den e91en din er jaggu pen altså og med det flotte og rene interiøret er det en fryd å se . Godt nyttår og ser frem til mer herifra😊😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 31, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2024 @sveigis godt nytt år til deg også! Har litt ting på gang, så det blir nok et par oppdateringer i løpet av vinteren sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K.F Skrevet Desember 31, 2024 Share Skrevet Desember 31, 2024 På 28.12.2024 den 21.50, E.C. skrev: Er det noe triks og miks med fremre del av mellomaksel fra én bil og bakenden fra en annen? Noen andre tips, annet enn å bestille en custom mellomaksel Tenker det er verdt og ta ett mål iallefall, med 535d bakre aksling og din 525d fremre del. Eventuell shimsing burde man vel kanskje gjøre ved overgang fra fremre og bakre del, dog mindre inngrep på splines her. Kanskje et alternativ er og flytte over flens for inngående på differensial? eksempel når eg monterte m5 bakaksling på en 528i E39, så ble det en miks av m5 bakre del og E39 530D manuell fremre del for og få det sammen, måtte da også skifte flens på inngående på girkasse. Fungerte fint det, og gjør forsåvidt fortsatt det nå etter flere år med (mis)bruk E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 31, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2024 @K.FLigger an til at det blir å bytte over flens fra nåværende diff ja, satser på at jeg får bilen sammen i løpet av uka K.F reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Torsdag kl. 08:58 Share Skrevet Torsdag kl. 08:58 Var under -20 nå i natt og dag tidlig. Pumpa holder unna som bare det. Virker ikke til å verken jobbe hardt eller slite. Resultatet kan muligens bli annerledes hvis det er så kaldt over veldig lang tid, men veldig imponert så langt. Til tross for mange som advarte meg (ikke fagfolk) for å gå for en så gammel pumpe. Kan jo ryke neste uke for alt man vet, men noe sier meg at toshiba valgte komponenter fra øverste hylle da dem først skulle bygge en modell for nordiskklima. Ser huset trekker rundt 2500w med to pumper, og gulvvarme på 100m2 med strøm. Varmen er dog styrt på bruksmønster og tilstedeværelse, juleferien ble lenger, så i huset sin verden så er ikke jeg hjemme og trenger da ikke så mye varme i gulvet. sveigis, E.C. og ahj reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Torsdag kl. 10:26 Forfatter Share Skrevet Torsdag kl. 10:26 @tennbrikket ser ut som at det er enda litt kaldere hos deg, var "kun" -14 her. Kan jo skjønne at brukt ikke er for alle, spesielt ikke om det skal brukes i et hus der oppetid er mer kritisk og når man betaler full monteringspris. Kjøper man nytt slipper man trolig å tenke på annet enn service i 10-15 år. Vi krysser fingrene for at det var litt ekstra gode komponenter i de første nordiske pumpene sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå