Gå til innhold

Vegard's Biarritz Blå E39 523i - vinterprepp


Vegard_
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Ikke stolt av det, men nå var jeg lei av å prøve løpehjul uten at det passet så nå sitter det 3 skiver per hjul for at de skal sitte ordentlig, nesten like jalla som kina spilleren jeg har montert. Prøvde vel 5 forskjellige fra 4 forskjellige butikker.

Lp66Tu8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det går sakte med selve arbeidet på bilen, men delene dukker opp jevnt og trutt. Nesten så jeg drukner 😂 det skal bli godt å få alt nytt i understellet etter hvert. Fangeren har jeg hatt liggende lenge og så fort alle må gjøre tingene er ferdig så blir den lakkert og m sport bakfanger bestilt. 

20220709_120709.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig å se deler som dette som skal på en klassiker .😊

Godt å se noen e39er som faktisk får sånt stell .

Synd å se mange av disse på Finn Torget som har endt opp som delebiler ..

Er sikker på at mange av de kunne latt seg redde med litt innsats.

Desverre er bruk og kast mentaliteten blant folk kommet for å bli ..

Hvor er det blitt av de som gikk på huggeren og skaffet deler feks?

Noen få er det selvsagt ,men ingen kontra 10 / 20 årsiden .

Da er det ekstra godt å se at denne har det godt 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, sveigis said:

Nydelig å se deler som dette som skal på en klassiker .😊

Godt å se noen e39er som faktisk får sånt stell .

Synd å se mange av disse på Finn Torget som har endt opp som delebiler ..

Er sikker på at mange av de kunne latt seg redde med litt innsats.

Desverre er bruk og kast mentaliteten blant folk kommet for å bli ..

Hvor er det blitt av de som gikk på huggeren og skaffet deler feks?

Noen få er det selvsagt ,men ingen kontra 10 / 20 årsiden .

Da er det ekstra godt å se at denne har det godt 😊😊

Tusen takk 😁 jeg vil erfare hvordan bilen var å kjøre som ny og da trengs det veldig mye stell :shock:

Ja, enig med deg at mange av disse går på skroten selv de som ikke er for langt ødelagt. Ærlig talt så kunne nok delebilen jeg har også blitt reddet, men jeg har ikke utstyr for å ta rust i disse dager og jeg har tatt div deler som gjorde den ukjørbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det av og til .😊

Har ikke tall på de e39ene som jeg har sett langs hus og hjem her nede som jeg vet kunne blitt bra med innsats ,neste gang man ser dem er dem på skroten .😩😩

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en titt på hattehylla i dag for å se om den kunne reddes med lakk... Nope. Prøvde å børste mellom lag, men det ga ikke noe utslag, den blir like flekkete selv med 4 lag. Lurer på om jeg kanskje har brukt feil type lakk? Det blir nok omtrekking, for det ser ut som om stoffet ikke har stoff egenskaper lenger. Virker nesten nedklemt og "hårene" borte fra før jeg begynte å spraye det ned med biltema vinyllakk.

Så også på motoren/kabel... 🙄 så vanskelig å være ærlige disse E39 dele-selgerne. Meste av skylda ligger på meg da, jeg må bli mer kravstor før jeg sender penger av gårde.

Spørs det da om jeg skal ta sjansen på å redde denne hattehylla eller se om jeg finner en i bedre stand. 

7m8y1iP.jpg

1OqBmQf.jpg

WgxXr5b.jpg

PyUqpOq.jpg

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz Blå E39 523i | Første forsøk på å redde hattehylla

Herlig å se en E39 som får slikt stell. Liker absolutt det du gjør med denne. Viktig å bytte slitedeler, men likefullt kjekt å kunne ettermontere det som en skulle ønske var av utstyr på bilen.

Imponert over kvalitets- og kjøre- følelsen i disse, dette er absoultt en bil som har tålt tidens tann godt.

 

Blir å følge med videre fremover her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, RemyNG said:

Er nok bedre å få det omtrekt ja. Fargen sitter veldig dårlig når UV strålene har stekt den hatthylla over lengre tid.. 

Ja, da blir det omtrekking :P for før jeg prøvde å redde det som var så hadde hattehyllen sklidd rett inn i det grå interiøret som allerede er i bilen.

 

4 minutes ago, Mortenej said:

Herlig å se en E39 som får slikt stell. Liker absolutt det du gjør med denne. Viktig å bytte slitedeler, men likefullt kjekt å kunne ettermontere det som en skulle ønske var av utstyr på bilen.

Imponert over kvalitets- og kjøre- følelsen i disse, dette er absoultt en bil som har tålt tidens tann godt.

 

Blir å følge med videre fremover her :)

 

Takk 😃 

Kjempe gode biler på mange måter de her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Masse småfiks den siste uka. Fikk tatt en del smågreier iogmed at jeg fant en delebil 1 times kjøring unna. 

Ny verktøykasse, må bare finne igjen alle verktøyene siden de lå løst i baggasjerommet og jeg måtte bare rote bort boksen jeg la de oppi under garasje ryddinga/oppgraderinga.

jSOfhLz.jpg

v8T1SLA.jpg

Ny vinduslist på førerdøra, noen andre hadde vært her også så klart :P Den var knukket på to plasser og bøyd ganske heftig. Vanskelig å få fram på bilde, men en vanlig list skal være en slak bue, denne var lignende noe slik: ~ 

4SnrFnL.jpg

IGl1BaQ.jpg

Ny på plass, men jeg så ikke før etterpå at en gummilist under lista ligger litt dårlig og får den til å se bøyd ut, det blir ordnet når jeg skal lakkere de svart.

zdhh37K.jpg

Bakvindu på førersiden ville plutselig ikke opp igjen når jeg luftet ut varmen, tok av dørpanelet og så at kabelen hadde falt ut av sporet. Fikset det ved å løsne vinduet fra heisen, vri kabelen så mye på plass som mulig og kjørte den opp og ned noen ganger. Slengte også på ny butyl teip som jeg hadde liggende etter oppretter dagene mine 👍

VeTvIWZ.jpg

Smøremiddel fra moped-tiden, det var tider det.

gyD5Ory.jpg

FpSh4uB.jpg

Butyl teipen kommer egentlig i en ganske stor trommel med et par rader, knotete første gangen man styrer med det, men med saks for å klippe papiret samtidig med å rulle ut strimla med butyl så går det greit

UKK5u4R.jpg

Fant litt overflate rust, skal kjøpe div rust converter, primer, sealer osv neste uke og fikse dette.

f8SWzOP.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz Blå E39 523i | Div småfiks

Jeg pleier å rense døra der butylen skal og rulle ut med papir på, slik at det ikke fester seg til fingrene mine. Deretter dra av papiret til slutt. Hvis du først er på småfiks så vil jeg anbefale en ny pakning rundt frontruta, løfter bilen betydelig om din er original/gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, E.C. said:

Jeg pleier å rense døra der butylen skal og rulle ut med papir på, slik at det ikke fester seg til fingrene mine. Deretter dra av papiret til slutt. Hvis du først er på småfiks så vil jeg anbefale en ny pakning rundt frontruta, løfter bilen betydelig om din er original/gammel :)

Jepp, gikk fort over med en fuktig klut over stripa butylen ligger på, tok bare ikke med bilder av det i innlegget :P

Den pakninga rundt frontruta er fortsatt i god nok stand, men den blir nok tatt som siste prikken over i'en da det er noen cm med noe som ser ut som lette skalpell striper(?) på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re-aktiverte facebook kontoen og først tingen jeg så var msport bakfanger til sedan for 750kr inkludert pdc sensorer! Det var et par små sprekker, og selv med de så var det verdt sjansen å hente den. Pusset litt ned og det ser ut til at det bare er lakkskade! 

Praktisk med sedan 👍

7bHqWQ4.jpg

Ka76B0I.jpg

pqoBwgq.jpg

r0HWR5n.jpg

Det her er nok den dypeste skadene, i verste fall blir det nok å forsterke på baksiden og kline på med plastikk sparkel på utsiden. Orka ikke å pusse ned hele området der det var sprukket etter den 2 timers round-trip'n i kveld.

XtuhgaN.jpg

qmk9QJ7.jpg

Og nå er det handle-stopp på meg før jeg får montert noe av det jeg har kjøpt. Snart så ekstreme samlere tv-serien kommer på besøk as...

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz Blå E39 523i | M-sport bakfanger rep objekt anskaffet

Det jeg trodde bare var lakk skade var 2 lag med lakk og "reparasjoner" der noen prøvde å fikse sprekkene. Bakfanger er fucked, og da er spørsmålet om tiden det tar å reparere er verdt de nesten 5000kr avslag i forhold til ny (minus verktøy og materialer)... Det blir da å slipe bort alt av lakk for å se om det finnes flere skader under overflaten, pga forferdelig arbeid av tidligere "opprettere" og bruke mangfoldige timer på håndarbeid med liming i tillegg. 

Men! Prisen var fortsatt så lav at jeg bortimot fikk mye nyttige deler gratis, så ingen sure miner på han som solgte meg fangeren. Det var klart på begge sider at det var sprekker og shabby arbeid.

lZEGxxi.jpg

JJne61Z.jpg

 

Det her er nok det verste, ingen forarbeid så lakken ligger løst og tetter til alt, og ganske mye av fangeren der feste til lista sitter knukket rett av. Jeg veit faktisk ikke om det lar seg reparere heller. 

KTf8Al1.jpg

AltolYC.jpg

nYQpork.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz Blå E39 523i - vinterprepp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...