Svendis Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 Kikker på 20" til min F11 xdrive og ser at alternative dekk i vognkortet i denne dimensjonen er 245/35-20 foran og 275/30-20 bak. Ser da at dekk kalkulatorer viser ca 0.87% avvik mellom bak og fremme. Noen som vet hvorfor BMW ikke anbefaler 285 bak, som vil gi 0% avvik ifg http://www.dekkalkulator.com/ Ved å bruke 275 bak har man jo veldig lite å gå på mtp slitasje ift denne 1% man skal holde seg under. Rare greier. Mye snakk om stjernemerkede dekk, men har ikke sett noe særlig ang 285 fremfor 275. Så vidt jeg har forstått det så har man lov å kjøre med opptil 5% avvik på dekkdimensjon, så da skal jo 285 være innafor, og et klart bedre valg mtp fordelingskassen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 For å svare deg meget kort så er det slik at kalkulert omkrets fra dekkalkulator ikke alltid samsvarer med realiteten. Så om du har kalkulert avvik på 0,x % og det i realiteten er 1,x % så er det altså den siste som gjelder. Dermed er det lite vits i å spekulere om hva som passer sammen basert på kalkulatoren alene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svendis Skrevet Februar 1, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2022 At det er avvik mellom oppgitte mål og faktiske mål er jeg klar over, hvertfall på dekk som ikke er stjernemerket. Men det jeg synes er merkelig er jo det at BMW ikke har valgt den kombinasjonen som matematisk skal være mest lik til xdrive. Det kalkulatorene sier er jo enkelt og greit hvordan det blir hvis dekkdimensjonen stemmer 100% med det som er oppgitt. Maverick2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 De har løst det ved å gå for stjernemerking av godkjente kombinasjoner av dekk. Hvis vi er enige i at teoretisk rulleomkrets ikke alltid stemmer med faktisk rulleomkrets og den eneste måten å være helt sikker på at forholdet er ok blir ved å kjøpe stjernemerka, så er det vel ingen stor sak om de bruker det ene foran det andre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svendis Skrevet Februar 1, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2022 Ved å kjøpe stjernemerkede dekk i BMW kombinasjonen 245/35-20 & 275/30-20 så skal jeg jo være garantert det avviket på 0,87% matematikken viser. Ved å kjøpe stjernemerkede dekk i kombinasjonen 245/35-20 & 285/30-20 så skal jeg jo være garantert det avviket på 0% matematikken viser. Vil jo helst bruke de dimensjonene som BMW angir, men sånn som jeg ser det så vil det kanskje være lurt å heller gå for 285 dekk bak som skal ha nøyaktig samme omkrets som 245 dekkene foran. 245-275 kombinasjonen med 0.87% avvik nye vil jo bare øke i avvik etterhvert som bakdekkene slites fortere enn fremdekkene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 Du forutsetter at www.dekkalkulator.com gir fasit på alle dekkmerker, det gjør den ikke. Igjen så er 0.87% et teoretisk tall som du på ingen måte kan stole på stemmer. Det eneste du kan stole på er et målbånd rundt dekket. Derfor kan det godt være slik at de settene som Bmw setter stjerne på har et avvik på 0.1% selv om dekkalkulator sier 0.87%, dermed kan det også hende at ved å gå opp til 285 så blir det verre. Skal du være sikker så må du ta med deg et målbånd og oppsøke en butikk som har de dekkene du er interessert i på lager. Marius2002, Otis og papertiger reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 Du er ikke garantert det avviket på stjernemerkede dekk. Du er garantert et mye mindre avvik, sannsynligvis 0,0%. Det er derfor det er stjernemerket. Marius2002, papertiger og Hpi reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 1 time siden, Svendis skrev: Ved å kjøpe stjernemerkede dekk i BMW kombinasjonen 245/35-20 & 275/30-20 så skal jeg jo være garantert det avviket på 0,87% matematikken viser. Ved å kjøpe stjernemerkede dekk i kombinasjonen 245/35-20 & 285/30-20 så skal jeg jo være garantert det avviket på 0% matematikken viser. Vil jo helst bruke de dimensjonene som BMW angir, men sånn som jeg ser det så vil det kanskje være lurt å heller gå for 285 dekk bak som skal ha nøyaktig samme omkrets som 245 dekkene foran. 245-275 kombinasjonen med 0.87% avvik nye vil jo bare øke i avvik etterhvert som bakdekkene slites fortere enn fremdekkene. Stjernemerkede dekk selges i «sett» der rulleomkrets er lik. Du kan ikke benytte kalkulatorer for å regne nøyaktig rulleomkrets på disse. Ettersom de da selges i sett vil du heller ikke et stjernemerket dekk i 285/30-20 matche et 245/35-20, da de rett og slett ikke hører sammen. Stjernemerket 285/30-20 vil nok derimot ha lik rulleomkrets som stjernemerket 275/35-19, ettersom disse leveres på samme modell (G8x M3/M4). papertiger, uglefossen og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 Tenkte jeg skulle tilføye mine tanker rundt dette, men ser ut som at de fire musketerene over her har tilføyd det meste som er verdt å passe på her . Bare for å ha bidratt litt med utdypning: som @awt nevner her: stjernemerkede dekk selges i «sett», dvs ikke 4 og 4, men bakhjulsdimensjonen er matchet mot framhjulsdimensjonen for den spesifikke modellen. På F30 er det 225/40-19 foran + 255/35-19 bak som er original mix dimensjon. Det betyr at det er disse som er matchet på rulleomkrets. For F10 er det på samme måte 245/35-20 + 275/30-20 som er matchet. awt, Hpi og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 Ja, matchet er kanskje bedre forklart enn sett. Ellers kan det jo også tilføyes at man må ha samme merke (og type) dekk. To stjernemerkede framdekk fra et merke har nødvendigvis ikke samme omkrets som to stjernemerkede bakdekk fra et annet merke. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svendis Skrevet Februar 1, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2022 Aha, jeg hadde forstått det sånn at stjernemerket var en slags garanti for at dekkets oppgitte mål stemte “100%” Ser mange felgpakker til 5 serie selges med 245-275 dekk, men så står det at de anbefaler 245-285 hvis pakken skal monteres på xdrive Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 Det er fordi slike pakker typisk selges med billige dekk som ikke er stjernemerkede, og dermed er det om å gjøre å levere dimensjoner som gir mest mulig lik rulleomkrets. Når det er nevnt er ikke stjernemerkede dekk dyrere enn ikke-stjermerkede, men det er kun typiske premium-produsenter som produserer disse, og da koster de naturlig nok mer enn LingLong og slikt. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 (endret) 3 minutes ago, Svendis said: Aha, jeg hadde forstått det sånn at stjernemerket var en slags garanti for at dekkets oppgitte mål stemte “100%” Ser mange felgpakker til 5 serie selges med 245-275 dekk, men så står det at de anbefaler 245-285 hvis pakken skal monteres på xdrive …og det er nok fordi dekkene ikke er stjernemerket. Merk at også gummiblandingen er forskjellig på et stjernemerket dekk kontra et ikke-stjernemerket dekk i samme modell (f.eks. Pilot Sport 4S med og uten stjerne). Det vil igjen ha innvirkning på slitasjen. Mine 4S* er slitt mellom 0 og 0,2mm mer bak enn framme etter 2,5 sesonger på bilen…:) Endret Februar 1, 2022 av papertiger Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 1, 2022 Share Skrevet Februar 1, 2022 For å ytterligere rote rundt i grøten, så er mine LS588 meget lik mtp omkrets, da i 275/40/20 og 315/35/20. Bare 1 cm differanse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå